تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.
سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...

مقایسه تحریم‌ها علیه روسیه و ایران از نگاه رسانه خارجی

رسانه «اسپوتینک» به اعمال تحریم‌های تازه غرب علیه روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین پرداخت و آن را با تحریم‌های ضد ایرانی مقایسه کرد.

کد خبر: ۱۲۳۴۳۱
۱۴:۲۴ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۰

تحلیل یک رسانه خارجی از مقایسه تحریم‌ها علیه روسیه و ایران

دیدارنیوز: اسپوتنیک در تحلیلی به اعمال تحریم در مورد روسیه پرداخت و آن را با تحریم‌های ضد ایرانی و رفتار تهران نسبت به آن‌ها مقایسه کرد.

اسپوتنیک نوشت: اگرچه تحریم‌های غرب به اقتصاد ایران آسیب رساند، اما نتوانست مانع از حرکت هسته‌ای تهران شود. آن‌ها همچنین نتوانستند منجر به تغییر حاکمیت فعلی ایران شوند. آیا همین سناریو در روسیه رخ خواهد داد؟

در ادامه این گزارش آمده است: طولی نکشید که غرب پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین که از پنجشنبه گذشته آغاز شد، تحریم‌های بزرگی را علیه روسیه وضع کرد.

اسپوتنیک یادآور شد: سیاستمداران برجسته روسیه از جمله رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و همچنین چندین بانک بزرگ و شرکت‌های برجسته هدف قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، غرب همچنین موافقت کرده است که دسترسی دو بانک بزرگ روسیه به سیستم پرداخت بین بانکی جهانی سوئیفت را قطع کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌های بیشتری همچنان ادامه دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند قطع اینترنت کشور باشد.

در ادامه این گزارش آمده است راز زیمت، محقق موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، متخصص روسیه نیست. حرفه او حول محور ایران و برنامه هسته‌ای آن می‌چرخد ​​و او به خوبی می‌داند که چرا چنین اقداماتی در مورد یک کشور اعمال می‌شود. وی گفته که اخیراً تحریم‌ها به ابزاری محبوب در دست سیاست‌گذاران آمریکایی تبدیل شده است. این به این دلیل است که ایالات متحده تمایل کمتری به استفاده از نیروی نظامی خود دارد؛ بنابراین ترجیح می‌دهد فشار اقتصادی و سیاسی خود را اعمال کند.

در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است: طی سال‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا فشار اقتصادی خود را بر تعدادی از کشور‌ها از جمله کوبا، ونزوئلا، اتیوپی، ایران، عراق، افغانستان و بسیاری دیگر اعمال کرده است. روسیه چندین بار در این لیست قرار گرفته است. در ابتدا در سال ۲۰۰۹، پس از مرگ سرگئی ماگنیتسکی. سپس، به دلیل پیوستن کریمه به روسیه بود، اقدامی که در غرب به عنوان الحاق نامیده شد و مجازات آن فشار اقتصادی بر مسکو بود.

اسپوتنیک یادآور شده است: اخیراً به دلیل مسمومیت ادعایی آلکسی ناوالنی، منتقد کرملین بود که در حال حاضر در نتیجه یک پرونده کلاهبرداری در روسیه زندانی است. این اقدامات تنبیهی چقدر بر مسکو تأثیر گذاشت؟ زیاد نیست. کریمه به بخشی از فدراسیون روسیه تبدیل شده است و هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی از این مسیر را نشان نمی‌دهد. ناوالنی همچنان در زندان است.

این رسانه روسی با طرح این سوال که تحریم‌ها چقدر موثر هستند؟ نوشت: غرب احتمالا از گذشته درس گرفته است. این بار تحریم‌ها شدیدتر و دامنه آن بیشتر خواهد بود، اما زیمت می‌گوید که آن‌ها لزوماً به هدف خود نخواهند رسید. ما باید بین تأثیر اقتصادی و سیاسی تحریم‌ها تمایز قائل شویم. تحریم‌های اقتصادی مانند آن چه به‌ویژه بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بر ایران اعمال شد، در نتیجه آن تورم آن‌ها بالا رفت و کاهش چشمگیری در واردات نفت مشاهده کردیم است.

وی افزود:"اما تحریم‌ها در راستای اهداف سیاسی کمتر موثر است، به ویژه اگر اهداف غیرواقعی یا گسترده‌ای را هدف قرار دهد. اگر ایده اقدامات اعمال شده این باشد که کشوری را مجبور به اقدام علیه منافع ملی خود یا ترک سیاست خود کند، به سادگی کارساز نخواهد بود. " در ایران، جایی که هدف از تحریم‌ها محدود کردن نیروی اتمی کشور بود، بی‌نتیجه بود. علیرغم تحریم‌های متعدد اقتصادی که توسط آمریکا و متحدان غربی آن اعمال شد، جمهوری اسلامی از تلاش خود برای استقلال هسته‌ای دست برنداشت. تحریم‌ها به تغییر حکومت هم منجر نشد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی