تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
یک فعال سیاسی اصولگرا

چین و روسیه برندگان محدودیت فضای مجازی در ایران هستند

یک فعال سیاسی اصولگرا درباره تصویب عجولانه طرح موسوم به "صیانت" به دیدارنیوز گفت: قطعا روسیه وچین به دنبال ورود به بازار ایران هستند که همین فضای مجازی و اینترنت اولین جایی است که مانع سو استفاده آن‌ها از شرایط کنونی ایران می‌شود،

کد خبر: ۱۲۲۹۹۸
۱۰:۰۱ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰

چین و روسیه برندگان محدودیت فضای مجازی در ایران هستند

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: طرح موسوم به حمایت از کاربران فضای مجازی که ماه‌ها است در دستور کار مجلس شورای اسلامی و در کمیسیونی به همین نام قرار دارد، تا به امروز چند بار تا مرحله تصویب رفت، ولی مسکوت ماند، تا اینکه روز دوشنبه ۳ اسفند درچند دقیقه کلیات آن با ۱۸ رای تصویب شد، اما به فاصله کمی در همان روز باطل اعلام شد. به این معنی که معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت، تصویب این طرح در جلسه روز دوشنبه این را کمیسیون را غیرقانونی دانست. البته پیش از آن هم بیش از ۶۰ نماینده خواستار بررسی طرح در صحن علنی مجلس شده بودند.

در همین رابطه حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی دیدارنیوز گفت: اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهند از حقوق کاربران فضای مجازی صیانت کنند، بگویند چرا مجلس تا کنون نسبت به از بین رفتن سرمایه‌های ملی خصوصا ارزش ریال از طریق قانونگذاری اقدامی نکرده‌اند؟ چرا برای مطالبات معیشتی، اقتصادی و شغل مردم قانونگذاری نمی‌کنند؟ مسائلی که رهبری بار‌ها نسبت به آن اخطار داده است.

دبیرکل حزب سبز ایران با طرح این پرسش که آیا مجلس می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند که بر خلاف اصول قانون اساسی باشد؟ افزود: آیا نمایندگان این اختیار را دارند که به اصل آزادی و استقلال قانون اساسی خدشه وارد کنند و می‌توانند هر قانونی را بنا به تشخیص خود وضع کنند؟ گرچه شورای نگهبان در این خصوص می‌تواند ورود کند و خلاف بودن طرح موسوم به صیانت، با قانون اساسی را احراز کند. به هر روی اینکه افرادی در مجلس به دنبال ایجاد محدودیت در بسیاری از امور هستند، می‌تواند روح قانون اساسی و اصل آزادی را به چالش بکشد.

در این شرایط ورود به بحث فضای مجازی انحراف است

وی خاطرنشان کرد: این آقایان که مدعی پیروی از حضرت امام (ره) هستند. باید بدانند که امام فرمودند این مردم هستند که سرنوشت خود را در دست دارند حتی اگر به زیان خودشان باشد؛ لذا با توجه به شرایط کرونایی، در شرایطی که کسب و کار بخش زیادی از مردم در شبکه‌های اجتماعی است و دیپلمات‌های کشور در وین به دنبال راه حلی برای رفع تحریم‌ها هستد، معیشت مردم با مشکل جدی مواجه است، در آستانه سال نو مردم ما نگران فردای خود هستند و در حالی که نمایندگان درگیر قانون بودجه هستند، ورود کردن به موضوع فضای مجازی انحراف است.

کنعانی مقدم با تاکید بر اینکه مجلس به جای صیانت از کاربران فضای مجازی، از حقوق ملت صیانت کند، بیان کرد: برای یافتن دلایل فساد چند لایه در همه شئون کشور، نمایندگان به جای این طرح‌های زیان‌بار و البته بی اصالت آسیب شناسی، پژوهش و قانونگذاری کنند. آن‌ها مانع دزدی‌ها، ویژه‌خواری‌ها، اختلاس‌ها و رانت‌ها شوند و به جای پرداختن به مباحثی که دقیقا در نقطه مقابل خواست و اراده مردم است، از حیثیت و شئونات اولیه موکلان خود صیانت کنند.

پشت پرده طرح صیانت روسیه و چین هستند، مردم مراقب باشند

وی درباره منافع اقتصادی احتمالی پشت پرده طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی گفت: باید دید چه فرد یا افرادی از کاهش پهنای باند سود می‌برند. قطعا روسیه وچین به دنبال ورود به بازار ایران هستند که همین فضای مجازی و اینترنت اولین جایی است که مانع سو استفاده آن‌ها از شرایط کنونی ایران می‌شود، به همین دلیل پیش نیاز ورود آن‌ها به ایران بستن فضای اطلاع رسانی است. حتما در این زمینه عواملی هم در ایران دارند که این ماموریت را به خوبی برای آن‌ها پیش می‌برند. به نظرم این مسئله باید مورد بررسی جدی قرار گیرد. از همین ابتدای کار حرف از جایگزینی شبکه‌های اجتماعی روسی و چینی به جای شبکه‌های موجود است. به نظر می‌رسد این موضوع پشت پرده‌هایی دارد که مردم باید مراقب باشند.

این کنشگر سیاسی اصولگرا درباره نقش جبهه پایداری در پیشبرد طرح موسوم به صیانت اظهار کرد: حداقل این گروه خیلی رو بازی می‌کند و از هر فرصتی برای تحقق برنامه‌های خود استفاده می‌کند. دولتی که خود را مردمی معرفی می‌کند نباید زیر بار برنامه‌هایی برود که منافع ملی را هدف گرفته است؛ دولت رئیسی از حقوق مردم صیانت کند.

کنعانی مقدم یکی از بزرگترین سرمایه‌های هر حکومتی را اعتماد مردم به حاکمیت عنوان کرد و گفت: در روایت هم داریم، که می‌گوید؛ هر چیزی را که منع کنید مردم نسبت به آن حریص‌تر می‌شوند. ممانعت استفاده مردم از ماهواره باعث هجوم آن‌ها برای تهیه دیش ماهواره شد؛ لذا قانون گذار باید شرایط و دوره‌ای که قرار است قانون در آن اجرا شود را هم در نظر بگیرد. پر واضح است که مردم قوانین مضر و بی معنی و خودخواهانه را اجرا نمی‌کنند و همیشه یک راهی برای خود پیدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: اگر درگذشته مردم از همدیگر می‌پرسیدند آب، برق و یا گاز دارید و این‌ها پیش نیاز‌های زندگی شده‌اند، امروز شاید قبل از هر پرسش دیگری از هم بپرسند وای‌فای دارید؟ به نظر من دولت باید از مردم بپرسد از اینترنت راضی هستید. اگر مردم راضی نیستند تمهیدی برای بهتر شدن این پیش نیاز زندگی بیندیشد. یعنی ضمن اینکه نباید آن را محدود کند که باید همسطح با نیاز مردم، خدمات اینترنتی را توسعه دهد، چون عرض کردم امروز اینترنت از هوا و آب هم برای مردم مهمتر است؛ لذا اگر دولت ایران به سرمایه اجتماعی نیاز دارد، چاره‌ای جز تحقق خواسته‌های آن‌ها ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی