تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید

کدام کشورها موافق و مخالف اقدام روسیه هستند؟

کد خبر: ۱۲۲۸۳۴
۱۳:۵۵ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰

چه کشورهایی موافق و مخالف اقدام روسیه هستند؟

دیدارنیوز: به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با واکنش‌های بین المللی مواجه شده است و موافقان و مخالفانی را در پی داشته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شب گذشته در سخنانی گفت که اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکراین به مرحله بحرانی و دشواری رسیده است. ولادیمیر پوتین افزود: تصمیم گرفتیم فوراً استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسیم. وی همچنین دستور اعزام نیرو‌های نظامی به شرق اوکراین را صادر کرد.

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو آماده تحریم‌ها، تهدیدات و فشار‌های سیاسی جدید است، اعلام کرد که روسیه همواره برای گفتگو و دیپلماسی آماده است. این اقدام مسکو با واکنش‌های بسیاری در سطح جهان مواجه شد.

*موافقان اقدام روسیه

واسیلی نبنزیا: استقلال دونتسک و لوهانسک منافاتی با پیمان مینسک ندارد

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل صبح امروز دوشنبه در نشست شورای امنیت اعلام کرد که تمرکز بر چگونگی آتش بس و وادارکردن مقامات اوکراین به متوقف کردن بمباران «لوهانسک» و «دونتسک»، امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه یک ماجراجویی نظامی جدید از سوی اوکراین، «دونباس» را تهدید می‌کند، گفت: همین امر روسیه را بر آن داشت تا تصمیم بگیرد که استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» را به رسمیت بشناسد.

نبزیا افزود که روسیه با گفتگو و دیپلماسی درباره وضعیت اوکراین موافق است، اما هرگز اجازه جنگ و خونریزی مجدد در دونباس را نخواهد داد.

وی با بیان اینکه به رسمیت شناختن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» توسط روسیه با پیمان «مینسک» منافاتی ندارد، تصریح کرد که آمریکا و متحدان غربی آن نقشی منفی در اوکراین دارند.

کشور‌های سوریه، ونزوئلا و جمهوری چچن، استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختند.

همچنین کشور‌های کوبا و صربستان و جنبش انصارالله یمن پس از روسیه استقلال دونتسک و لوهانسک، دو استان شرقی در منطقه دونباس را به رسمیت شناختند.

سوریه: حامی استقلال دونتسک و لوهانسک هستیم

«فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه امروز سه شنبه در کنفرانس «والدای» مسکو ضمن اشاره به حمایت سوریه از تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک»، اعلام کرد کاری که غرب در حال حاضر علیه روسیه انجام می‌دهد مشابه کاری است که در جریان جنگ تروریستی علیه سوریه انجام دادند.

وی در ادامه افزود که نظامیان آمریکایی و شبه نظامیان «قسد» وابسته به آن‌ها همواره به سرقت منابع نفتی، گندم و.. و سوریه ادامه می‌دهند و آمریکا و کشور‌های غربی به حمایت از تروریسم در سوریه می‌پردازند.

محمدعلی الحوثی: اقدام روسیه را تایید می‌کنیم

محمد علی الحوثی یکی از رهبران انصارالله یمن در توئیتی نوشت: اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را تایید می‌کنیم و از تمامی طرف‌های ذیربط می‌خواهیم که خویشتندار باشند و به جنگ روی نیاورند.

*کشور‌هایی که موافقت یا مخالفت نکردند

چین: طرف‌های ذیربط خویشتندار باشند

وزارت خارجه چین امروز در واکنش به اقدام اخیر روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک از تمامی طرف‌های درگیر در موضوع بحران اوکراین خواست که خویشتندار باشند.

این وزارتخانه همچنین از طرف‌های درگیر خواست تا از طریق گفتگو و مذاکره به حل اختلافات بپردازند.

«وانگ ئی» وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود اعلام کرد که تحولات کنونی اوضاع اوکراین ارتباط مستقیمی با تأخیر در اجرای پیمان «مینسک» دارد.

همچنین سفارت چین در اوکراین از شهروندان و کسب‌وکار‌های چینی خواسته از حضور در مناطق «بی‌ثبات» اوکراین خودداری و نیاز‌های روزمره خود از جمله آب و غذا را ذخیره کنند.

هند: دیپلماسی سازنده بهترین راه است

نماینده هند در سازمان ملل خواستار «خویشتنداری و دیپلماسی سازنده» در قبال حوادث شرق اوکراین شد.

*مخالفان اقدام روسیه

ولودیمیر زلنسکی: اقدام مسکو نقض حاکمیت کی‌یف است

رئیس جمهور اوکراین بامداد سه شنبه در سخنانی اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک را نقض حاکمیت کی یف برشمرد و گفت: گفت: ما منتظر گام‌های قاطع و آشکار از سوی متحدان خود برای حمایت از اوکراین هستیم.

اوکراین: روسیه از تصمیم خود صرفنظر کند

«سرگئی کیلیتسا» نماینده اوکراین در سازمان ملل اعلام کرد: از روسیه می‌خواهیم که از تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن دو منطقه «دونتسک» و «لوهانسک» صرفنظر کند و به میز مذاکرات بازگردد.

جوزف بورل: اعزام نیرو‌های روس به دونباس تجاوز به اوکراین است

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اقدام اخیر مقامات روسی در صدور دستور اعزام نیرو‌های نظامی به شرق اوکراین واکنش نشان داد.

این مقام اروپایی گفت: اعزام نیرو‌های روسی به دونتسک و لوهانسک تجاوز آشکار به اوکراین و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت آن است. شورای امنیت سازمان ملل باید در اسرع وقت برای مقابله با پیامد‌های آخرین تحولات در اوکراین تشکیل جلسه دهد.

وی افزود: به رسمیت شناختن دو منطقه خودمختار در اوکراین نقض آشکار قوانین بین‌المللی، تمامیت ارضی اوکراین و توافقنامه مینسک است. اتحادیه اروپا و متحدانش به تصمیمات پوتین به صورت متحد و محکم پاسخ خواهند داد.

آنتونی بلینکن: اقدامات بیشتری علیه مسکو انجام می‌دهیم

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ضمن مخالفت با اقدام روسیه در تماس تلفنی با «دیمیتری کولبا» همتای اوکراینی خود بر حمایت واشنگتن از کی یف تاکید کرد. بلینکن افزود که ایالات متحده آمریکا خیلی زود به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک واکنش نشان داد و در آینده نیز اقدامات بیشتری را در پاسخ به مسکو انجام خواهد داد.

آنتونیو گوترش: اقدام روسیه نقض حاکمیت اوکراین است

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انتقاد کرد.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که این تصمیم روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است و با منشور سازمان ملل مغایرت دارد.

کاخ سفید: برای واکنش فوری علیه روسیه آمادگی داریم

کاخ سفید اعلام کرد که انتظار اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را داشته و برای واکنش فوری در این زمینه آمادگی دارد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دستوری اجرایی را صادر خواهد کرد که به موجب آن هرگونه مبادلات تجاری یا مالی با دونتسک و لوهانسک تحریم خواهد شد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: ما به زودی اقدامات بیشتری را درباره نقض آشکار تعهدات بین المللی از سوی روسیه اعلام خواهیم کرد. این اقدامات از تدابیر اقتصادی سریع که با هماهنگی متحدان خود در صورت حمله روسیه به اوکراین مهیا شده، جداست.

همچنین نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شده اقدام روسیه درباره شرق اوکراین «بهانه‌ای برای تجاوز بیشتر» است و مسکو در حال حاضر متوقف نمی‌شود.

ناتو: از تمامیت ارضی اوکراین دفاع می‌کنیم

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونباس توسط روسیه را محکوم کرده و از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم.

انگلیس: اقدام روسیه نقض تمامیت ارضی اوکراین است

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در سخنانی گفت که به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک نقض تمامیت ارضی اوکراین است.

همچنین نماینده انگلیس گفته «عواقب اقتصادی سختی» در انتظار روسیه خواهد بود و لندن تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال می‌کند.

اورزلا فون درلاین: روسیه قوانین بین المللی را نقض کرده است

«اورزلا فون درلاین» رئیس کمیساریای اروپا هم با اتخاذ موضعی مشابه اعلام کرد که روسیه قوانین بین المللی را نقض کرده است و به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک نقض حاکمیت اوکراین به شمار می‌رود.

کره جنوبی: به حاکمیت اوکراین احترام گذاشته شود

«مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی گفته باید به حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام گذاشته شود.

استرالیا: اوکراین را ترک کنید

استرالیا پس از تعلیق فعالیت‌های سفارت خود در کی‌یف، فعالیت‌های سفارت خود در شهر «لِویو» در غرب اوکراین را نیز تعلیق کرد و از مقام‌ها و شهروندان خود خواست اوکراین را ترک کنند.

ژاپن: اقدام روسیه را محکوم می‌کنیم

وزیر خارجه ژاپن تصمیم روسیه را محکوم کرد و گفت: توکیو در نظر دارد با هماهنگی «گروه هفت» و جامعه جهانی، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی