تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

"خود درمانی کرونا" راهی که به بی راهه می‌رود

مصرف بی رویه داروی آزیترومایسین در بهمن ماه برای درمان کرونا زنگ هشدار جدی را برای جامعه پزشکی به صدا درآورده است تا جاییکه اعضای کمیته علمی ستاد کرونا و منخصصان عفونی تاکید دارند برای درمان کرونا "خوددرمانی" نکنید.

کد خبر: ۱۲۲۷۲۶
۰۹:۴۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ محمد بدیعی: "راه‌های درمان کرونا در خانه"، "برای درمان کرونا در خانه چه کار کنیم"، "چه دارو‌هایی را برای درمان کرونا در خانه استفاده کنیم" و ... همه این‌ها عناوین مطالبی است که به تعداد زیاد در اینترنت یافت می‌شود، اما پزشکان معتقدند بدترین روش برای درمان کرونا "خوددرمانی" است.

اپیدمی کرونا سبب شد مردم در مواجهه با این ویروس بعد از آزمون و خطا‌های زیاد، دو سیاست را در پیش بگیرند، نخست پیشگیری و مصرف بی رویه از دارو‌ها مانند ویتامین‌ها و دارو‌های تقویتی و دوم استفاده از روش‌های خود ساخته و خوردن دارو‌هایی بود که از سوی هیچ نهاد مرتبط با وزارت بهداشت تائیدیه نداشت.

بخش عمده‌ای از این داروها، گیاهان دارویی بود که بدون نظارت و دستور پزشک در دسترس مردم قرار داشت که حتی پزشکان طب سنتی هم با تجویز دارو‌هایی که از سوی فروشندگان به مردم توصیه می‌شد هم مخالفت جدی دارند و می‌گویند این شیوه باید فرهنگ سازی شود.


بیشتر بخوانید: روزهای ابتدایی اسفند نقطه اوج پیک امیکرون است


مصرف خودسرانه ویتامین‌ها ممنوع

متخصصان می‌گویند درست است ویتامین‌های c، d و زینک می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی مؤثر و مفید و در پیشگیری از ابتلاء به نوع شدید کرونا و درمانِ سریع تر کمک کننده باشند، اما مصرف خودسرانه ویتامین‌ها ممنوع است و باید توسط پزشک تجویز شود و در غیر این صورت می‌تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر خیلی اوقات مردم بر این باور هستند که مصرف ویتامین‌های محلول در آب بی عارضه است و مشکلی ندارد در صورتی که مصرف بی رویه‌ ویتامین سی در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی و گوارشی می‌تواند بسیار مضر باشد و باعث تشدید مشکلات آن‌ها شود.


هیچ دارویی را بدون دستور پزشک مصرف نکنید

سیمین امینی صابر، متخصص داخلی در گفتگو با دیدار با بیان اینکه مصرف بی رویه ویتامین‌های محلول در چربی مانند D,E,K,A می‌تواند مشکلات و عوارض جانبی فراوانی را به دنبال داشته باشد می‌گوید: با توجه به باور غلطی که در بین آحاد جامعه در مورد کم بودن ویتامین دی در تمام ایرانی‌ها وجود دارد، افراد هشدار‌ها در مورد عدم مصرف خودسرانه این ویتامین را جدی نگرفته و در نتیجه با مصرف بسیار زیاد دچار مشکلات کبدی می‌شوند.

او تاکید می‌کند: در حالی که بیماران باید با مراجعه به پزشک و آزمایش خون، میزان کمبود ویتامین خود را متوجه شوند و با مصرف میزان مناسب ویتامین‌ها از بروز عوارض ناشی از مصرف بیش از حد جلوگیری کنند.

او در پاسخ به اینکه علاوه بر مصرف بی رویه ویتامین‌ها مردم استفاده از گیاهانی همچون سیر، زنجبیل و سیاه دانه هم در سبد دارویی خود قرار داده اند و این هم می‌تواند مشکل ساز باشد می‌گوید: مصرف دارو‌های گیاهی به همراه دارو‌های ضد انعقاد و یا رقیق کننده خون ممکن است تداخل ایجاد کند.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه مصرف بی رویه این گیاهان دارویی می‌تواند باعث عوارض جانبی شدیدی از قبیل تشدید استرس، بی خوابی و ایجاد علائم حساسیت مانند خارش بدن شود، می‌افزاید: به همین دلیل باید برای مصرف صحیح اینگونه دارو‌ها و بررسی هرگونه تداخل احتمالی به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنند.

امینی صابر توصیه می‌کند: افراد سالم می‌توانند با مصرف روزانه چند واحد میوه و سبزیجات تازه در طول روز ویتامین‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند و از مصرف غیر ضروری مکمل‌های دارویی و گیاهی مگر بر اساس و صلاحدید تجویز پزشک اجتناب کنند.


بیشتر بخوانید: کرونا پر قدرت‌تر برگشت؛ هفته‌های سخت اوج گیری با ۴۰۰ هزار ابتلا در یک روز


بیماری‌های زمینه‌ای را جدی بگیرید و خودکشی نکنید

این متخصص داخلی تشدید علائم ابتلا به کرونا در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند را موضوع جدی می‌داند و می‌گوید: افرادی که دیابت دارند بیشتر از سایر افراد نیاز به درمان در بیمارستان دارند و اصلا نباید بیمار مبتلا به کرونا که سابقه بیماری دیابت را دارد در منزل نگهداری کرد و حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

او در توضیح بیشتر می‌گوید: قند خون ناشتا اگر از زیر ۱۰۰ به بالای ۱۰۰ افزایش یابد و قند خون غیرناشتا بالای ۱۴۰ باشد و طی چند مرحله اندازه‌گیری در حال افزایش هم باشد، باید به پزشک مراجعه شود، در غیر این صورت عوارض و شدت بیماری در افراد افزایش می‌یابد.

امینی صابر یادآور می‌شود که در عین حال سرفه‌هایی که زندگی بیمار را مختل کند نیز محل رجوع به پزشک است؛ اگر سرفه‌های شدید دارند و علی‌رغم خوردن دارو سرفه‌شان کنترل نمی‌شود، باید مراجعه کنند.

این متخصص داخلی ادامه می‌دهد: دیده شده برخی هم در خانه التهاب مفاصل پیدا می‌کنند که ممکن است ناشی از ایجاد لخته باشد، این افراد هم باید به پزشک مراجعه کرده و با خودشان شوخی نکنند، طبابت و خوددرمانی افرادی که این علائم را دارند یک نوع خودکشی است.

او تاکید می‌کند: هیچ دارویی را در دوران ابتلا به کرونا قطع نکنید و علاوه بر دریافت دارو کرونا، روند درمان بیماری‌های قبلی خود را ادامه دهید و در صورت هر گونه بروز عارضه‌ای حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی