تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

مکانیسم جدا شدن دُم مارمولک کشف شد

محققان موفق به کشف مکانیسمی شده‌اند که مارمولک به وسیله آن دُم خود را جدا می‌کند. بسیاری از گونه‌های مارمولک می‌توانند دُم خود را برای فرار از شکارچی‌ها جدا کنند.

کد خبر: ۱۲۲۴۴۱
۱۴:۵۳ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

مکانیسم جدا شدن دُم مارمولک کشف شد

دیدارنیوز ـ به نقل از فیز، گروهی از محققان از چندین موسسه در امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا مکانسیمی را کشف کرده‌اند که به مارمولک‌ها این امکان را می‌دهد که دُم خود را در طول فعالیت‌های عادی حفظ کنند و هنگام خطر و برای دوری از شکارچیان آن را جدا کرده و بیاندازند.

محققان در مقاله خود که در مجله‌ی "ساینس" (Science) منتشر شده است توضیح می‌دهند که چگونه با استفاده از انواع مختلف میکروسکوپ به مطالعه آناتومی دُم مارمولک پرداختند.

بسیاری از گونه‌های مارمولک می‌توانند دُم خود را برای فرار از شکارچی‌ها جدا کنند. در تحقیقات قبلی آناتومی بخش‌های مختلف این دُم مشخص شده بود، اما تاکنون مکانسیم رهاسازی سریع آن به خوبی درک نشده بود.

در این تلاش جدید، محققان نگاهی بسیار دقیق به تمام بخش‌های درگیر در جداسازی دُم انداختند و سپس مدل‌هایی فیزیکی برای تقلید از نحوه انجام این فرآیند ایجاد کردند.

آن‌ها کار خود را با کشیدن دُم مارمولک آغاز کردند طوری که مارمولک مجبور به رها کردن آن شود سپس لبه‌های دُم پاره شده را برای بررسی با میکروسکوپ بریدند.

مکانیسم جدا شدن دُم مارمولک کشف شد

محققان دریافتند که هر دو انتهای دُم از میکرومیله‌های (micropillars) قارچ شکل پوشیده شده است و روی نوک هر میکرولوله منافذی که تنها چند نانومتر هستند قرار دارد. به گفته‌ی محققان این منافذ مشابه دو شاخه‌هایی عمل می‌کنند که داخل پریز می‌روند. زمانی که مارمولک دُمش را می‌اندازد این دوشاخه‌ها جدا می‌شوند.

محققان در مرحله بعدی یک مدل فیزیکی از دُم مارمولک ساختند تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه‌ی کار همه‌ی بخش‌های آن باهم به دست آورند. آن‌ها دریافتند که دوشاخه‌ها و پریز‌ها چسبندگی قوی حتی در زمان کشیده شدن و فشار دارند. اما زمانی که مارمولک دم خود را به روشی خاص می‌پیچاند، اتصال بین دو بخش شکسته شده و دُم جدا می‌شود.

به گفته‌ی محققان مدل آن‌ها می‌تواند برای ایجاد اندام‌های رباتیک مفید باشد.

 

منبع: ایسنا
برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی