تیتر امروز

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...

صدر اعظم آلمان راهی کی‌یف شد

روزنامه انگلیسی گاردین درباره سفر صدر اعظم آلمان به اوکراین نوشت: انتظار می‌رود شولتس در اوکراین درباره چگونگی تثبیت اقتصاد اوکراین همزمان با تاثیر تنش‌ها بر بازار‌های جهانی سهام مذاکره کند.

کد خبر: ۱۲۱۹۹۰
۱۳:۵۹ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

دیدارنیوز: در ادامه سلسله سفر‌های مقام‌های غربی به اوکراین به بهانه جلوگیری از بروز جنگی که آمریکا و غرب مدعی قریب الوقوع بودن آن هستند، امروز دوشنبه اولاف شولتس صدر اعظم آلمان نیز راهی کی یف شد.

روزنامه گاردین نوشت: انتظار می‌رود شولتس در اوکراین درباره چگونگی تثبیت اقتصاد اوکراین همزمان با تاثیر تنش‌ها بر بازار‌های جهانی سهام مذاکره کند.

وی در شب قبل از عزیمت خود به کی یف گفت، هر گونه حمله روسیه به اعمال تحریم‌های سنگینی علیه این کشور منجر خواهد شد؛ تحریم‌هایی که با دقت آماده شده اند و فورا اجرایی می‌شوند.

وی گفت: هدف از این سفر‌ها (به اوکراین) این است که چگونه می‌توان راهی را برای تضمین صلح در اروپا پیدا کرد.

انتظار می‌رود شولتس با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درباره چگونگی کمک آلمان به ثبات اقتصادی اوکراین با توجه به تاثیر آن بر پول این کشور گفتگو کند.

یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفت: قرار نیست درباره مهلت قانونی برای واجد شرایط بودن عضویت اوکراین در ناتو مذاکره شود، اما روزنامه "دی ولت" آلمان پیشتر گزارش داده بود شولتس در رایزنی‌های خود درباره احتمال این که ممکن است به روسیه اطمینان داده شود که اوکراین تا ۱۰ سال آینده به ناتو ملحق نخواهد شد گفتگو کرده است.

احتمال آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین باعث کاهش معاملات در بازار سهام آسیا از صبح دوشنبه شده است. نیکی ژاپن ۲ درصد و بازار سهام هنگ کنگ ۱.۲ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

همچنین قیمت نفت خام برنت با افزایش یک درصدی به ۹۵.۴۶ دلار رسید که این افزایش به دلیل نگرانی از جنگ در منطقه‌ای است که می‌تواند عرضه نفت از روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده این محصول را مختل کند.

منابع دولتی آلمان گفته اند که شولتس ممکن است روز سه شنبه از سفر به مسکو برای تاکید بر هزینه‌های اقتصادی چنین حمله‌ای استفاده کند.

در عین حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفته است رایزنی‌های بیشتری با رهبران جهان خواهد داشت تا روسیه را از آغاز جنگ منصرف کند. اما دفتر نخست وزیر انگلیس هنوز اعلام نکرده که جانسون با کدام رهبران جهان رایزنی خواهد کرد یا قصد سفر به کدام کشور‌ها را دارد. گفته می‌شود او علاقه‌مند به تعامل با کشور‌های حوزه بالتیک (در شمال‌شرق اروپا و شامل کشور‌های لیتوانی، لتونی و استونی) و کشور‌های نوردیک (شامل دانمارک، نروژ و سوئد) است.

بر اساس بیانیه کاخ سفید دولت بایدن مشخصا بیان کرده که پاسخ آمریکا به هر گونه حمله‌ای قاطعانه و سریع خواهد بود.

به رغم ادعا‌ها و اقدامات کشور‌های غربی درباره آمادگی روسیه برای حمله به اوکراین، مسکو اعلام کرده که قصد چنین حمله‌ای را ندارد. مسکو به درخواست رسمی اوکراین برای مشخص کردن اهداف خود در مانور نظامی در بلاروس پاسخی نداد.

بلاروس به درخواست مشابهی از سوی کشور‌های بالتیک پاسخ داده است، اما گفته برخی از واحد‌های نظامی روسیه که در خاک این کشور حضور دارند به دلیل حفاظت از مرز‌های جنوبی است و قرار نیست تا ۲۰ فوریه یعنی زمان پایان مانور نظامی دو کشور آنجا را ترک کنند.

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین گفته است «گام بعدی» درخواست برای برگزاری نشستی در ۴۸ ساعت آینده با موضوع شفافیت طرح‌های روسیه است.

محافل دولتی در المان روز یکشنبه درباره «تصویر کلی نگران کننده» در مرز‌های اوکراین صحبت کردند، اما این دیدگاه را که سفر شولتس به اوکراین آخرین تلاش‌ها برای جلوگیری از جنگ است رد کردند.

مقامات دولتی آلمان گفته اند شولتس بر وحدت اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس درباره تحریم‌های اقتصادی در واکنش به تهاجم روسیه تاکید خواهد کرد. دولت بایدن گفته حمله روسیه به معنای پایان پروژه خط لوله جنجال برانگیز نورد استریم ۲ خواهد بود؛ موضوعی که شولتس تمایلی به مطرح شدن آن ندارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی