تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
سهم ورزش ایران از زیبایی‌های المپیک زمستانی

دوپینگ، کرونا مثبت و سفر تفریحی

درحالی‌که المپیک زمستانی پکن با همه زیبایی‌هایش در جریان است، ورزش ایران هیچ نصیبی از این فضا نبرد. ثبت رتبه هشتادوچهارم دانیال بین ۹۷ نفر، نرسیدن عاطفه احمدی به خط پایان به اضافه دو تست مثبت دوپینگ و کرونا پایان کار ورزش ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ بود.

کد خبر: ۱۲۱۹۱۶
۰۹:۰۵ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

دوپینگ، کرونا مثبت و سفر تفریحی

دیدارنیوز: المپیک زمستانی پکن نه تنها هیچ دستاوردی برای ورزش ایران نداشت که با مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی، مثبت شدن تست کرونای ستار صید و سفر بی‌حاصل حمید سجادی به پکن همراه شد.

حاشیه‌های سفر کاروان سه‌نفره ورزش ایران به بزرگ‌ترین رویداد ورزش‌های زمستانی چند روز قبل از اعزام ورزشکاران شروع شد. چند روز مانده به پرواز یعنی در تاریخ ۴ بهمن مراسم بدرقه کاروان اعزامی در آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد. جلسه‌ای بسیار شلوغ و به دور از رعایت پروتکل‌های بهداشتی. ۶ روز بعد تست کرونای سید ستار صید پرچم‌دار کاروان ایران و نماینده کشورمان در مسابقات اسکی صحرانوردی مثبت شد.

بلافاصله دانیال ساوه‌شمشکی جایگزین صید شد.این در حالی بود که هنوز مدتی به اعزام مانده بود و صید می‌توانست باز هم تست بدهد. اتفاقی که رخ داد و تست‌های بعدی صید منفی شد، اما فدراسیون خیلی سریع نام نفر جایگزین را به مقامات برگزاری مسابقات اعلام کرده بود.

صید در گفتگو با رسانه‌ها از اجبار فدراسیون برای شرکت در مراسم انتقاد کرد. او به ایسنا گفت: «اول خودم و بعد فدراسیون اسکی را مقصر می‌دانم، چون وقتی یک نفر برای المپیک انتخاب می‌شود به هیچ‌وجه نباید از قرنطینه خود خارج شود. به خاطر مراسم رونمایی یا هر چیز دیگری نباید ورزشکار را مجبور کنیم. آن‌هم در شرایطی که در آستانه اعزام به المپیک هستیم و می‌دانیم که کرونا در کمین است.»

این تنها نتیجه «مثبت» کاروان ورزشی ایران نبود. حسین ساوه‌شمشکی اسکی‌باز باسابقه ایران هنگام ورود به چین تست دوپینگ داد و نتیجه اول آن مثبت اعلام شد. ساوه‌شمشکی و فدراسیون بلافاصله به این مساله اعتراض و درخواست تست مجدد کردند. نتیجه تست دوم هم مثبت از آب درآمد تا نام ورزشکار ایرانی به عنوان اولین دوپینگی المپیک زمستانی مطرح شود. ساوه‌شمشکی بعد از مثبت شدن تست دوم در ویدیویی از مردم ایران عذرخواهی کرد و تمام مسوولیت را به گردن گرفت.

ساوه‌شمشکی در ویدیویی که در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشت، گفت: «ابتدا بابت اتفاقی که افتاد و باعث ناراحتی همه شد، عذرخواهی می‌کنم. ۱۴ دی‌ماه و در حالی که ۸۰، ۹۰ درصد مسابقات انتخابی را پشت سر گذاشته بودیم، تست دوپینگ دادیم که منفی بود. بعد از آن هم دلیل و انگیزه‌ای وجود نداشت که دست به چنین کاری بزنم. این موضوع عامدانه نبوده است، اما از آنجایی که هر ورزشکاری در مورد موادی که به صورت غذا، مکمل یا هر شکل دیگری وارد بدنش می‌شود مسوولیت دارد، من هم این مسوولیت را دارم و بابت این سهل‌انگاری از تمام مردم ایران عذرخواهی می‌کنم، چرا که باعث ناراحتی و رنجش آن‌ها شدم.»

رخ دادن یک مورد مثبت دوپینگ و یک مورد مثبت تست کرونا در یک کاروان که تعداد افرادش اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌شدند بی‌شک برگ زرینی است در دفتر مقامات فدراسیون اسکی، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک. معلوم نیست اگر تعداد ورزشکاران به اندازه ورزشکارات اعزامی المپیک تابستانی بود چه فاجعه بزرگ‌تری ممکن بود رخ بدهد. البته در المپیک تابستانی هم یک مورد مثبت دوپینگ به ثبت رسید که متعلق به حسین عسگری در رشته کاراته بود. عسگری یکی از شانس‌های کسب مدال طلای ایران به حساب می‌آمد و طبق گفته خودش و مقامات فدراسیون به دلیل مصرف کردن یک داروی درمانی سر خود دچار مشکل شد.

فدراسیون اسکی هیچ مسوولیتی در قابل مثبت شدن تست دوپینگ و تست کرونای دو ورزشکار کشورمان متوجه خودش ندیده است. مقامات فدراسیون در مورد انتقادات صید هیچ واکنشی نشان ندادند و در مورد ساوه‌شمشکی نیز هنوز تاکید دارند که ماجرا «عجیب» است. بحث نظارت ورزشکاران هم که باید از سوی مقامات صورت بگیرد هیچ محلی از اعراب نداشته. در این میان حسین کلهر ملی‌پوش سابق تیم اسکی ایران فرضیه دیگری را مطرح کرد. او با مشکوک دانستن تست‌های مثبت کرونا و دوپینگ صید و ساوه‌شمشکی از دست‌های پشت پرده برای حذف این دو ورزشکار گفت.

سفر بی‌نتیجه حمید سجادی به پکن دیگر اتفاق عجیب المپیک زمستانی بود. در حالی که قرار بود وزیر ورزش در حاشیه مسابقات المپیک با توماس باخ رییس IOC دیدار کند تا مشکلات ورزش ایران به نوعی مورد بررسی قرار بگیرد، سجادی بدون هیچ دلیل خاصی پکن را ترک کرد تا تنها دستاوردش تماشای افتتاحیه المپیک از نزدیک بوده باشد.

درحالی‌که المپیک زمستانی پکن با همه زیبایی‌هایش در جریان است، ورزش ایران هیچ نصیبی از این فضا نبرد. ثبت رتبه هشتادوچهارم دانیال بین ۹۷ نفر، نرسیدن عاطفه احمدی به خط پایان به اضافه دو تست مثبت دوپینگ و کرونا پایان کار ورزش ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ بود.

گزارش از بهرام سرگوسرایی

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی