تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

درباره «کریسمس در نیاوران»

مهدی خانعلی‌زاده به‌تازگی کتابی به نام «کریسمس در نیاوران» را با موضوع ارتباط رئیس‌جمهور گذشته آمریکا، کارتر، با محمدرضا پهلوی، منتشر کرده است.

کد خبر: ۱۲۱۸۵۵
۱۴:۱۵ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

درباره «کریسمس در نیاوران»

دیدارنیوز: مهدی خانعلی‌زاده، مجری برنامه بدون توقف، به‌تازگی کتابی به نام «کریسمس در نیاوران» را با موضوع ارتباط رئیس‌جمهور گذشته آمریکا، کارتر، با محمدرضا پهلوی، منتشر کرده است. او در یک لایو اینستاگرامی ابعادی از کتاب خود را
بررسی کرد.

جرقه نوشتن این کتاب، از شایعه‌ای تاریخی مبنی بر اینکه «آمریکایی‌ها به دلیل عدم همکاری شاه در برخی زمینه‌ها تصمیم گرفتند که حکومت پهلوی از روی کار برود، آن‌ها نه‌تن‌ها حامی پهلوی نبودند بلکه به انقلابیون کمک کردند تا رژیم سلطنتی قدرت را از دست بدهد»، شروع شد. این ابهام باعث شد تا خانعلی‌زاده با خواندن کتب خاطرات سیاست‌مداران گذشته آمریکا و بررسی اسناد به‌جامانده از سفارت آمریکا، به نتایجی برسد که در تضاد با شایعه مذکور هستند.

خانعلی‌زاده با اشاره به صحبت‌های زیباکلام که مدعی شده بود «ژنرال هایزر برای تسهیل خروج شاه به ایران آمده بود نه اقدام برای کودتاکردن»، عنوان کرد: «زبیگنیف برژینسکی، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت کارتر، در کتاب خاطراتش نوشته است هایزر را برای کودتا به ایران فرستادیم. چطور بعضی‌ها هنوز خلاف این را می‌گویند؟ تاریخ‌دانان باید روشنگری کنند و به شبهات پایان دهند».

در کتاب خانعلی‌زاده آمده است: «برای اولین‌بار در تاریخ، ۱۳ ماه قبل از انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور آمریکا همراه با همسرش، برای گذراندن تعطیلات کریسمس به تهران سفر کردند. کارتر در کاخ نیاوران در سخنرانی معروفی، ایران را میان کشور‌های پرتنش خاورمیانه «جزیره ثبات» دانست. این سخنرانی تا پیروزی انقلاب فاصله چندانی ندارد و نشان‌دهنده حمایت کامل از شاه ایران بوده است».

خانعلی‌زاده ساختار سیستم سیاسی آمریکا را «کنگره‌ای‌محور» نامید. او ادعا کرد: «کارتر برای اینکه به ایران سلاح و هواپیما بفروشد، با کنگره به اختلاف خورد، اما ترجیح داد با کنگره دچار درگیری شود تا بتواند برای شاه ایران هواپیما بفرستد. این نشان از همراهی دولت آمریکا و شخص کارتر با حکومت پهلوی دارد».

شایعه است در کنفرانس گوادلوپ که یکی از موضوعات بررسی‌شده در آن اوضاع ایران بوده است، «تن‌ها کشوری که در این جلسه زنگ خاتمه حکومت شاه را به صدا درآورد نماینده آمریکا بود». خانعلی‌زاده با اشاره به این کنفرانس عنوان کرد: «تصمیمی که در این کنفرانس گرفته شد، خارج‌کردن شاه از ایران بود، هدف آمریکا حتی به قیمت حذف شخص محمدرضا پهلوی و جایگزینی شاهی دیگر، حفظ حکومت پهلوی و ساختار ارتش شاهنشاهی بود. هایزر آمده بود تا در صورت لزوم کودتا کند، اما با سیاست‌های هوشمندانه امام‌خمینی (ره) نتوانستند».

خانعلی در پاسخ به پرسشی که نگاه و ارتباط امام خمینی (ره) و رهبران انقلاب و آمریکایی‌ها از ۲۲ بهمن تا آبان ۵۸ که منجر به اشغال سفارت آمریکا می‌شود، به چه صورت بوده است؟ عنوان کرد: «قرار بود ما با آمریکا مانند سایر کشور‌ها مثل فرانسه و انگلستان دعوای راهبردی داشته باشیم، نه درگیری میدانی. ما «آمریکاستیز» نبوده‌ایم. زمانی که سفارت اشغال می‌شود هم امام دستور می‌دهند طبق قوانین بین‌المللی پیش برویم، آمریکایی‌ها بیایند سفارت را تخلیه کنند».

او با اشاره به اینکه امام تسخیر سفارت آمریکا را «انقلاب دوم» نامید، افزود: «مشکل ما از اردیبهشت ۵۸ شروع شد. زمانی که آمریکا در کنگره بین‌الملل علیه ایران قطع‌نامه صادر کرد و شاه را هم پذیرفت. آمریکا شروع به ایران‌ستیزی کرد. آن زمان هم دولت وقت که شامل یزدی و بازرگان و اعضای دیگر می‌شد که خود ارتباط خوبی با آمریکا داشتند و با برژینسکی دیدار کردند. دانشجویان هم نگران شدند که مبادا دوباره آمریکا بر ایران سلطه کند و انقلاب اسلامی از دست برود».

گزارش از ریحانه نعمت‌اللهی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی