تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

تور مافیای واردات برای بازار گوشت قرمز

با فروکش کردن سونامی کشتار دام‌های آبستن و مولد و تداوم کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در روز‌های اخیر، قیمت گوشت قرمز در برخی از مناطق کشور از جمله تهران با نوساناتی روبه‌رو بوده است.

کد خبر: ۱۲۱۷۶۶
۰۸:۱۷ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

تور مافیای واردات برای بازار گوشت قرمز

دیدارنیوز ـ به‌طوری که برخی سایت‌ها خبر از قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومانی گوشت قرمز در تهران می‌دهند! این درحالی است که اصناف مرتبط با گوشت قرمز قویاً خبر افزایش قیمت این کالای اساسی را تکذیب می‌کنند و معتقدند گوشت قرمز بالای ۲۰۰هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم صرفاً در مناطق شمالی تهران و با بسته‌بندی‌های شیک به فروش می‌رسد و این امر را نمی‌توان به کل کشور تعمیم داد.

به نظر می‌رسد با توجه به عدم صادرات دام به میزان کافی از طرفی و خرید اندک دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام از دامداران، کشورمان تا سال آینده با مازاد دام و گوشت قرمز روبه‌رو است. از طرف دیگر دولت نیز بلافاصله شروع به توزیع گوشت قرمز در سامانه بازرگام کرد تا بتواند جلوی جو کاذب ایجاد شده گوشت قرمز در کشور را بگیرد.

قیمت گوشت قرمز در سامانه بازرگام

گوشت قرمز آخرین محصولی است که پنجشنبه هفته گذشته عرضه آن در سامانه بازرگام شروع شد، به‌طوری که هم‌اکنون قیمت هرکیلوگرم راسته گوساله منجمد ۱۱۰هزار تومان، راسته گوسفندی منجمد هر کیلوگرم ۱۱۰هزار تومان، ران گوسفندی منجمد هر کیلوگرم ۱۱۵هزار تومان، سردست گوساله منجمد هر کیلوگرم ۱۰۷هزار تومان، سردست گوسفند منجمد هر کیلوگرم ۱۰۸هزار تومان، ران گوساله منجمد هر کیلوگرم ۱۱۲هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله منجمد هر کیلوگرم ۶۵هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی منجمد هر کیلوگرم ۷۵هزارتومان، گردن گوساله منجمد هر کیلوگرم ۱۰۵هزار تومان و گردن گوسفند منجمد هر کیلوگرم ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

۲۰میلیون رأس دام مازاد در کشور وجود دارد

برخلاف بازار گوشت قرمز و شایعاتی درخصوص کمبود این محصول در بازار، خبر‌ها حاکی از آن است که کشورمان هیچ مشکلی در تأمین این کالای اساسی ندارد. در این‌باره منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در گفتگو با «ایران» می‌گوید: حجم دام زنده موجود در کشور آنقدر زیاد است که بدون‌شک تا اواخر تابستان سال آینده مشکلی در تأمین گوشت کشور نخواهیم داشت، در حال حاضر نیز عرضه این محصول نسبت به تقاضا پیشی گرفته و دام روی دست دامداران باقی مانده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر ۱۰۰هزار تن گوشت قرمز مازاد در کشور وجود دارد که بازار توان جذب آن را ندارد. اصلی‌ترین دلیل این امر به عدم صادرات دام به میزان کافی و خرید حمایتی توسط شرکت پشتیبانی دام برمی‌گردد، به‌طوری که در مجموع ۴۰۰هزار رأس دام از دامداران برای بازار داخل و صادرات خریداری نشده است. رئیس شورای تأمین کنندگان دام خاطرنشان کرد: دولت مجوز صادرات ۲۵۰هزار رأس دام سبک را صادر کرد، ولی با توجه به بوروکراسی‌های دولتی این میزان هنوز از ۲۰هزار رأس عبور نکرده است، به همین دلیل در وضعیت فعلی ۱۳ میلیون رأس مازاد در کشور وجود دارد که با توجه به زایش پاییزه این عدد به ۲۰میلیون رأس هم می‌رسد.

پوریان گفت: سودجویان و دلالان به دنبال ایجاد تقاضای کاذب در بازار هستند تا به واردات گوشت قرمز روی آوریم این در حالی است که اصلاً تقاضایی در بازار دام وجود ندارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر دامداران وقتی دام‌های خود را برای فروش به میدان می‌برند ۸۰ الی ۹۰درصد دام را به دامداری‌ها برمی‌گردانند، چون تقاضا برای خرید دام در بازار وجود ندارد.

این مقام صنفی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت میانگین قیمت دام سبک زنده ۶۱هزار تومان است، تصریح کرد: قیمت‌های سرسام‌آور گوشت قرمز در بازار ربطی به دامدار و تولیدکننده ندارد و نتیجه بازاربازی‌های دلالان است که با توجه به گرانی سایر محصولات و کالا‌های اساسی به این امر دامن زده‌اند.

شرکت پشتیبانی امور دام پول دامداران را بدهد

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک نیز در این‌باره گفت: در حال حاضر، چون قیمت گوشت قرمز در بازار دچار نوساناتی شده به دامداران فشار می‌آورند که دام‌های خود را در بازار عرضه کنند این درحالی است که شرکت پشتیبانی امور دام پول دامداران را نمی‌دهد.

وی افزود: وقتی با دامداران گوشتی که عمدتاً دامداران روستایی و عشایری هستند برخورد مناسبی نشده طبیعتاً نباید انتظار داشته باشند که آن‌ها دام خود را در بازار عرضه کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اظهار کرد: در حال حاضر دام مازاد زیادی در کشور وجود دارد، با این حال طبق مصوبه خرید حمایتی دام توسط شورای قیمت‌گذاری می‌بایست سازمان برنامه‌وبودجه به تکلیف خود برای تأمین اعتبار مورد نیاز خرید دام داخلی عمل می‌کرد لکن این سازمان به تکلیف خود عمل نکرده است. این مقام صنفی خاطرنشان کرد: همین امر سبب شد شرکت پشتیبانی امور دام از دامداران، دام خریداری کند، ولی نتواند پولی درقبال دام به دامداران بدهد، بنابراین این شرکت نزد دامداران بی‌اعتبار شد دامداران از واگذاری دام‌های خود به این شرکت امتناع می‌ورزند.

صدردادرس با بیان اینکه در حال حاضر با وجود ذبح دام‌های مولد، دام مازاد زیادی در کشور وجود دارد، بیان کرد: قیمت مصوب خرید دام زنده توسط شرکت پشتیبانی امور دام از دامدار ۶۲هزار تومان است، بنابراین کسانی که قیمت گوشت در بازار را تعیین می‌کنند دامدار نیستند و هیچ ارتباطی با این بخش ندارند.

وی گفت: قیمت گوشت قرمز در بازار کشور از قیمت خرید دام زنده از دامدار تأثیر چندانی نمی‌پذیرد و بهتر است بگوییم نبض بازار گوشت قرمز در دستان دلالان یا مافیای بازار گوشت است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اذعان کرد: قیمت تمام شده دام زنده برای دامدار به‌ازای هر کیلوگرم ۱۳۰هزار تومان است، به همین دلیل دامداران دیگر توانایی تولید خود را از دست داده‌اند و دام‌های مولد خود را به کشتارگاه می‌دهند. وی افزود: دلالان و واسطه‌ها از این ماجرا سوء‌استفاده کرده و اهداف خود را جلو می‌برند و در واقع باید گفت آن‌ها قیمت گوشت قرمز در بازار را تعیین می‌کنند.

صدردادرس خاطر نشان کرد: در مهر ماه سال‌جاری مصوبه صادرات دام زنده صادر شد، در همان زمان دامداران نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی نوشته و عنوان کردند که صادرات دام به تنهایی نمی‌تواند مشکل‌گشا‌ی دامداران باشد، به طوری که باید همزمان با صادرات دام، خرید داخلی دام نیز صورت گیرد و گوشت گرم در بازار توزیع شود.

وی ادامه داد: این توصیه دامداران به این دلیل بود که اگر بازار گوشت قرمز به تبع صادرات با شوکی روبه‌رو شد، وزارت جهاد کشاورزی بتواند این شوک را مدیریت کند و جلوی سوء‌استفاده دلالان و واسطه‌ها و تبلیغات و جو منفی و روانی صادرات دام گرفته شود.

دام مازاد زیادی روی دست دامداران مانده است

علاوه بر گوشت گوسفندی کشورمان با مازاد گوشت گوساله نیز روبروست به طوری که در این خصوص سیداحمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران به «ایران» گفت: در حال حاضر دام سنگین زیادی در کشور وجود دارد به همین دلیل دام‌ها روی دست دامداران باقی مانده است.

وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام قرار بود که دام سنگین را کیلویی ۵۹هزار تومان از دامداران خریداری کند و نهاده نیز به دامدار بدهد، ولی این شرکت نتوانسته به دامداران پول نقد بدهد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران خاطرنشان کرد: این شرکت می‌بایست ۵۰هزار تومان پول دامدار را نقدی و ۹هزار تومان دیگر آن را کنسانتره یا جو بدهد، ولی با این حال این شرکت جو یا کنسانتره را بالاتر از نرخ مصوب به دامدار می‌دهد به طوری که جو را کیلویی ۵هزار تومان به دست دامدار می‌رساند.

مقدسی اظهار کرد: تولید به اندازه کافی در کشور صورت گرفته، ولی غذا برای گاو‌های شیری در کشور وجود ندارد به همین دلیل لازم است تمهیداتی درخصوص تأمین نهاده دامی صورت گیرد. این مقام صنفی اظهار نمود: دولت مجوز صادرات ۵۰هزار دام سنگین را داده بود، ولی به دلیل التهاب گوشت قرمز دام سبک جلوی صادرات دام سنگین نیز گرفته شد، بنابراین از یک طرف دامداران غذایی برای دادن به دام‌های خود ندارند و از طرف دیگر میزان کشتار دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام بسیار کم است.

وی افزود: در حال حاضر گوشت قرمز سنگین در بازار ۵۹هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود این درحالی است که با توجه به هزینه‌های بالای تولید دام به‌ازای هر کیلوگرم گوشت قرمز، دامدار ۷۷هزار تومان هزینه کرده، چون نهاده تخصیص داده به پرواربندی دام‌های سنگین بشدت ناچیز بوده است و اکثر دامداران مجبورند نهاده‌های خود را از بازار آزاد تهیه کنند. مقدسی گفت: گوشتی که از دامداران در بازار ۵۹هزار تومان خریداری می‌شود براحتی کیلویی ۱۷۰هزار تومان در قصابی به فروش می‌رسد که در این فاصله بین تولید و مصرف چند ده هزار تومان به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی