تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

مقایسه بورس تهران و بورس امارات

بورس تهران بازار بهتری برای سرمایه گذاری است یا بورس امارات؟ سرمایه‌گذاری در کدام یک ریسک کمتری دارد؟ مطلب حاضر کوشیده است با توضیحاتی در مورد هر دو بازار به این سوال پاسخ دهد.

کد خبر: ۱۲۱۲۲۰
۱۴:۴۸ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه بورس تهران و بورس امارات

دیدارنیوز: به نقل از آموزش بورس، با توجه به استقبال روز افزون ایرانیان در سرمایه گذاری‌های خارجی به ویژه در کشور‌های همسایه، در این مقاله قصد داریم دو بازار بورس ایران و امارات را مورد بررسی قرار داده تا بتوانیم بهترین و کم ریسک‌ترین بازار بورس بین این دو کشور را جهت سرمایه گذاری، انتخاب نمائیم. پس در ابتدا بطور خلاصه به بیان و مقایسه تاریخچه دو بازار می‌پردازیم:

 بازار بورس امارات در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۰۰ (هفتم فروردین ۱۳۷۹) فعالیت خود را با حضور ۶۷ شرکت آغاز نمود که تا به امروز و بعد از گذشت قریب به ۲۲ سال، فعالیت خود را با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت، گسترش داده است.
سه بازار بورس در امارات وجود دارد:

۱- بازار مالی دوبی یا Dubai Financial Market (DFM): اولین و بزرگترین بازار بورس امارات می‌باشد که سهام اکثر شرکت‌های اماراتی و تعداد کمی نیز از کشور‌های سودان، بحرین، کویت و عمان را در فهرست خود قرار داده است. بعد از ۷ سال، شرکت مالی دوبی با نماد "DFM" به عنوان یک شرکت سهامی عام با سرمایه ۸ میلیارد درهم، ۲۰ درصد از سهام خود را در بورس عرضه کرد.

۲- بورس و اوراق بهادار ابوظبی (ADX): پس از ۷ ماه، در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۰۰ (۲۵ آبان ۱۳۷۹) دومین بازار بورس امارات نیز شروع به کار کرد. ADX بازاری برای معاملات اوراق بهادار از جمله سهام منتشر شده توسط شرکت‌های سهامی عام، اوراق قرضه صادر شده توسط دولت یا شرکت‌ها و صندوق‌های قابل معامله در بورس است.

۳- نزدک دبی (NASDAQ): سومین بازار بورس امارات نیز در سپتامبر ۲۰۰۵ (مهر ۱۳۸۴) با نام بورس بین المللی مالی دبی Dubai International Financial Exchange (DIFX) با هدف مبادلات سهام منطقه‌ای و بین المللی در خاورمیانه تاسیس شد.

مجموع ارزش بازار بورس امارات حدود ۳۰۹ میلیارد دلار میباشد. ساعت فعالیت این بازار نیز از دوشنبه تا جمعه از ۱۰ الی ۱۵ به مدت ۵ ساعت در طول روز میباشد.

 بازار بورس ایران نیز در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۴۶ کار خود را با پذیرش سهام شرکت بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران، شرکت نفت پارس، اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه آغاز کرد و بعد از گذشت قریب به ۵۴ سال، فعالیت خود را با حضور بیش از ۶۵۰ شرکت، گسترش داده است.

علاوه بر بورس، شرکت فرابورس ایران نیز فعالیت خود را در تاریخ ششم مهر ماه ۱۳۸۸ رسما آغاز کرد.

مجموع ارزش بازار بورس ایران (بورس و فرابورس) حدود ۲۴۶ میلیارد دلار و ساعت فعالیت آن از شنبه تا چهارشنبه از ۹ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر به مدت ۳:۳۰ ساعت می‌باشد.

مقایسه بورس تهران و بورس امارات

سرمایه گذاری در کدام بازار از ریسک کمتری برخوردار می‌باشد؟

پس از بررسی و مقایسه دو بازار بورس ایران و امارات، در این بخش قصد داریم ریسک‌های موجود در هر کدام از این بازار‌ها را بررسی و کم ریسک‌ترین بازار جهت سرمایه گذاری را انتخاب کنیم.

همانطور که میدانید بازار بورس هر کشوری، مکانی برای خرید و فروش اوراق بهاداری از جمله سهام شرکت هاست. پس طبیعتا در وهله اول مهم نیست که شما در بازار بورس کدام کشور فعالیت میکنید، بلکه باید زبان مشترک تحلیل گری را آموزش دیده باشید تا بتوانید ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید؛ زیرا فعالیت بدون دانش تحلیلگری در هر بازاری پر ریسک است. (ایران و امارات هم ندارد!)

من زبان مشترک تحلیل گری را مجموعه‌ای از مهارت‌ها میدانم که با دانستن آن‌ها میتوانیم فارغ از اینکه شرکت مد نظر ما در کدام کشور قراردارد، با دقت آن را تحلیل کنیم. زبان مشترک تحلیل گری عبارت است از:

۱- مهارت خوانش قیمت (تابلوخوانی): ابتدایی‌ترین و یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر فردی در بدو ورود به بازار بورس باید آموزش ببیند، مهارت تابلو خوانی می‌باشد، زیرا برای خرید سهام در بهترین قیمت، نکات ریز و مهمی وجود دارد که دوره صفر تا صد تابلو خوانی بورس، جهت آموزش این تکنیک‌های ریز و کاربردی تهیه شده است. خیلی از این نکات دوره حاصل سال‌ها تجربه استادان ما در بورس هست که در هیچ کتابی نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

۲- مهارت تحلیل نمودار قیمت (تکنیکال): به علم پیش بینی روند آتی قیمت، با تحلیل گذشته قیمت، علم تحلیل تکنیکال می‌گویند. لازم به ذکر است که تحلیل تکنیکال حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد، بطوریکه تا به امروز جزو لاینفک دانش تحلیل گری بوده و روز به روز نیز گسترده‌تر و بین تحلیل گران محبوب‌تر میشود.

۳- مهارت تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها (بنیادی): این روش نیز یکی از سبک‌های تحلیلی بازار سرمایه و پیش بینی قیمت‌ها به شمار می‌آید، که در واقع هدف از تحلیل بنیادی (یا فاندامنتال) ارزش گذاری بر روی سهام بر اساس بررسی و تحلیل گزارشات و صورت‌های مالی شرکت می‌باشد.

۴- مهارت و تکنیک‌های مدیریت سرمایه نیز مجموعه‌ای از ترفند‌ها و نکات است که ریسک سرمایه گذاری شخص را به شدت کاهش داده و رعایت کردن آن نه تنها به بقای سرمایه شما کمک میکند، بلکه منجر به تداوم سودآوری در دراز مدت می‌شود.

نکته قابل توجه این است که مدیریت سرمایه امری کاملا شخصی و با توجه به نوع بازار، شخصیت سرمایه گذار، مبلغ سرمایه و افق زمانی سرمایه گذاری متفاوت می‌باشد.

فلذا شما می‌توانید با شرکت در دوره جامع آموزش بورس سایت آموزش بورس به یکی ازکامل‌ترین و معتبر‌ترین دوره‌های آموزشی بورس دسترسی داشته باشید. در تهیه سرفصل‌های آموزشی این دوره، نهایت دقت صورت گرفته تا شرکت کنندگان بدون هیچ پیش نیازی، قادر به فراگیری آموزش بورس از صفر و به صورت قدم به قدم باشند.

تا اینجای کار، شما مجوز سرمایه گذاری و فعالیت در بازار داخلی را کسب کردید، اما برای انجام هر گونه سرمایه گذاری‌های خارجی جهت استفاده از مهارت‌های تحلیل گری خود، باید تسلط نسبتا خوبی به زبان انگلیسی داشته باشید تا بتوانید شرکت‌های پذیرفته شده در بورس امارات و یا هر کشور دیگری را با دقت تجزیه و تحلیل کنید.

پس از بررسی موارد مذکور و پذیرش ریسک‌های موجود، شما نیز میتوانید با ثبت نام در کارگزاری‌های معتبر اماراتی، بعنوان اتباع خارجی شروع به خرید و فروش سهام کنید.


منبع: آموزش بورس

برچسب ها: بازرگانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی