تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

پر جمعیت‌ترین شهر‌های جهان را بشناسید؛ تهران چه رتبه‌ای دارد؟

کشور‌های چین و هند، پرجمعیت‌ترین کشور‌های جهان، در حال حاضر هر کدام بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد. ایالات متحده با کمتر از ۳۳۴ میلیون نفر در رتبه سوم قرار دارد.

کد خبر: ۱۲۱۱۵۵
۱۰:۴۱ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

پر جمعیت‌ترین شهر‌های جهان را بشناسید

دیدارنیوز ـ کشور‌های بریکس (برزیل، روسیه، هند و چین) که به عنوان چهار اقتصاد بزرگ در حال ظهور در نظر گرفته می‌شود نیز همگی جزو ۱۰ کشور پرجمعیت محسوب می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد اندازه جمعیت چه مقدار برای توسعه اقتصادی اهمیت دارد.

تعدادی از کشور‌هایی که توسط صندوق بین‌المللی پول به عنوان کشور‌های در حال توسعه در نظر گرفته می‌شود، دارای جمعیت قابل توجهی است؛ جمعیت کشور‌هایی مانند نیجریه (بیش از ۲۱۶ میلیون)، بنگلادش (تقریبا ۱۶۷ میلیون نفر) و مکزیک (حدود ۱۳۱ میلیون) نشان می‌دهد مسائلی که کشور‌های در حال توسعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چندین قاره را در بر می‌گیرد.

باید توجه داشت تعدادی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان به ویژه در اروپا جمعیت کمتری دارند؛ بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا همگی جزو ۱۰ اقتصاد بزرگ است، اما زیر ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند که جمعیت هر کدام از ۸۲ میلیون (آلمان) تا کمتر از ۶۰ میلیون (ایتالیا) متغیر است.

علاوه بر این چندین کشور بسیار کوچک مانند موناکو (یک کشور در اروپا)، لوکزامبورگ (کشوری در اروپا) و جزایر کیمن (قلمرو خارجی بریتانیا) که نقش بسیار زیادی در دنیای مالی ایفا می‌کند، همگی کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد. در مقابل کانادا که نقش مهم اقتصادی دارد و یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های جهان از نظر وسعت است، جمعیت نسبتا کمی در حدود ۳۸.۵ میلیون نفر دارد.

ایران در این رتبه‌بندی جایگاه هفدهم را دارد. جمعیت آن ۸۶ میلیون و ۲۲ هزار و ۸۳۷ نفر در سال ۲۰۲۲ (در سال ۲۰۲۱ جمعیت ۸۵ میلیون و ۲۸ هزار و ۷۵۹ نفر را ثبت کرده) بوده و نرخ رشد آن ۱.۱۷ درصد بوده است.

جایگاه پایتخت ایران در میان پرجمعیت شهر‌های جهان

اکثر پرجمعیت‌ترین شهر‌های جهان در ۲ کشور پرجمعیت دنیا یعنی چین و هند قرار دارند؛ شانگ‌های و پکن به ترتیب با ۲۵ و ۲۲ میلیون نفر، دهلی با ۲۷ میلیون نفر و بمبئی با بیش از ۲۱.۵ میلیون نفر از جمله این موارد است.

از میان شهر‌های اروپایی استانبول با بیش از ۱۴.۵ میلیون نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین شهر به حساب می‌آید. پس از آن مسکو (با بیش از ۱۲ میلیون نفر) و پاریس (با ۱۱ میلیون نفر) قرار دارد. این شهر‌ها البته از نظر فرهنگی نیز جایگاه مهمی داشته و به همین دلیل سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر است.

بسیاری از شهر‌های محبوب و غنی از لحاظ فرهنگی جمعیت کمتری دارد و اغلب استاندارد‌های زندگی بالاتری را برای ساکنان خود ایجاد می‌کند. بارسلونا، سیدنی، برلین و ونکوور همگی کمتر از پنج میلیون نفر جمعیت دارد، اما گزینه‌های بسیار خوبی برای زندگی شهری ایت.

فهرست شهر‌های پرجمعیت جهان شامل موارد ذیل است:

توکیو پایتخت ژاپن با جمعیت ۳۷ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۱۹۱ نفر

دهلی شهر در هند با جمعیت ۲۹ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۱۴۱ نفر

شانگ‌های بزرگ‌ترین شهر چین با جمعیت ۲۶ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۱۰۴ نفر

سائوپائولو بزرگ‌ترین شهر برزیل با جمعیت ۲۱ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۰۷ نفر

مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک با جمعیت ۲۱ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۹۰۸ نفر

قاهره پایتخت مصر با جمعیت ۲۰ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۹۶۵ نفر

داکا پایتخت بنگلادش با جمعیت ۲۰ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۵۲ نفر

بمبئی شهری در هند با جمعیت ۲۰ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۴ نفر

پکن پایتخت چین با جمعیت ۲۰ میلیون و ۳۵ هزار و ۴۵۵ نفر

اوزاکا شهری در ژاپن با جمعیت ۱۹ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۶۶۵ نفر

همچنین تهران، پایتخت ایران، با جمعیت ۹ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۵۴۶ در جایگاه ۳۸ پایتخت پرجمعیت کشور‌های جهان قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: جمعیت کشور
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی