تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.
سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...

پایان مهاجرت پرحاشیه قو‌های آوازه‌خوان به مازندران

قو‌های مهاجر تالاب سرخرود که امسال سفر و اقامتی پرحاشیه و پرخبر به مازندران داشتند، چند روزی است که بازگشت‌شان به زیستگاه اصلی را آغاز کرده‌اند و دسته دسته در حال بازگشت به عرض‌های شمالی جغرافیایی و محل زندگی‌شان در ماه‌های گرم سال هستند.

کد خبر: ۱۲۱۱۴۸
۱۰:۱۷ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

پایان مهاجرت پرحاشیه قو‌های آوازه‌خوان به مازندران

دیدارنیوز ـ پرندگان زیبای آوازه‌خوان پس از پشت‌سر گذاشتن یک زمستان پرحاشیه در مازندران و البته صید و زنده‌گیری شدن تعدادی از همسفرانشان، چند روز است که بازگشت به زیستگاه اصلی‌شان را آغاز کرده‌اند و به مرور تالاب سرخرود در حال خالی شدن از آن‌هاست.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: بازگشت قو‌ها به عرض‌های بالایی و زیستگاه اصلی‌شان حدود دو هفته پیش آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. در نخستین روز‌های آغاز بازگشت نزدیک به یک‌هزار بال قو از تالاب سرخرود خارج شدند و پس از آن نیز دسته‌های مختلفی از آن‌ها به سمت مناطق غربی سیبری سفرشان را آغاز کردند. در حال حاضر نیز حدود ۵۰۰ بال قو در تالاب سرخرود حضور دارند که ممکن است تا پایان بهمن زمستان‌گذرانی‌شان را به پایان برسانند.

کوروس ربیعی افزود: معمولا آغاز و پایان سفر گله قو‌ها همزمان و یکسان انجام نمی‌شود. یعنی این طور نیست که کل گله این پرنده طی یک یا چند روز مشخص وارد یا خارج شوند. همان‌طور که در زمان ورودشان به محل زمستان‌گذرانی در دسته‌های جداگانه و با فاصله زمانی نسبت به هم می‌آیند، هنگام خروج و بازگشت نیز همین‌طور عمل می‌کنند.

وی اظهار کرد: قو‌های مهاجر جزو دسته مهاجران منظم تلقی نمی‌شوند و بسته به شرایط آب و هوایی سفرشان انجام می‌شود. تدریجی می‌آیند و تدریجی می‌روند. اگر زمستان خیلی سردی در زیستگاه اصلی‌شان داشته باشند زودتر می‌آیند و ممکن است دیرتر بروند و اگر هم شرایط آب و هوایی در زیستگاه اصلی‌شان مناسب باشد گاهی دیرتر به سرخرود می‌آیند و زودتر می‌روند. در واقع در این روند تدریجی که از نظر ما بی‌نظمی در سفر قو‌ها محسوب می‌شود، یک نظم مشخص و مبتنی بر شرایط اقلیمی دارند.

این مسئول اظهار کرد: با توجه به این که قو‌های مهمان مازندران از مبدأ‌های متفاوتی در عرض‌های بالایی ما هستند، طبیعتا طول مسافت جداگانه و متفاوتی نسبت به یکدیگر برای سفر به سرخرود یا بازگشت از آن دارند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران تصریح کرد: قو‌هایی که در سرخرود زمستان را می‌گذرانند، در بهار و تابستان به این شکل و با این جمعیت کنار هم زندگی نمی‌کنند و در دسته‌های مختلف سکونتگاه‌های متفاوتی دارند. اما زمستان‌ها سکونت موقت گله‌ای را در تالاب سرخرود تجربه می‌کنند. ما در این بخش از نیمکره پنج جمعیت مجزا از قو‌ها داریم که بخش اصلی یکی جمعیت‌های خوب آن‌ها، برای زمستان‌گذرانی در سرخرود مستقر می‌شوند.

امسال قو‌های مسافر فریادکش که هر سال به تالاب سرخرود سفر می‌کنند و معمولا جایی بین خبر‌های مربوط به صید و شکار نداشتند، حدود یک ماه پس از ورود نخستین دسته به سرخرود سر از خبر‌های حوزه صید و شکار نیز در آوردند. برخی دسته‌های قو‌های مهاجر حدود دو هفته پس از ورود به تالاب سرخرود به دنبال یافتن غذا از منطقه امن تالاب بیرون رفتند و سر از دامگاه‌های منطقه در آوردند. تا این که خبر کشف ۲۴ بال قو از خانه یکی از متخلفان در فریدونکنار منتشر شد و پای قو‌ها را به دنیای خبر‌های صید و شکار باز کرد.

به فاصله کمتر از دو روز بعد از انتشار این خبر، موجی از خبر‌های مربوط به کشتار ۵۰۰ بال قو در فریدونکنار و سرخرود منتشر شد. در همین روز‌ها نیز انتشار آگهی‌های فروش قو‌های زنده در فضای مجازی نگرانی دوستداران حیات وحش و محیط زیست را افزایش داد. اما با رهاسازی قو‌های کشف شده در تالاب سرخرود و تامین ذرت و غذادهی مناسب در این تالاب به مرور قو‌هایی که به دامگاه‌ها رفته بودند بازگشتند و کم‌کم با اضافه شدن قو‌های مهاجر دیگری که وارد مازندران می‌شدند، تعداد قو‌های تالاب سرخرود به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بال نیز رسید و با استقرار گله قو‌ها در تالاب سرخرود، بازار پرنده‌نگری در این زیستگاه موقت تا حدودی رونق گرفت.

استان مازندران با داشتن چندین تالاب از جمله تالاب بین المللی میانکاله با ۴۸ هزار هکتار و ۸۰۰ آببندان و اراضی کشاورزی بهشت پرندگان محسوب می‌شود و سالانه حدود ۱.۵ میلیون بال پرنده معادل ۶۰ درصد پرندگان مهاجر در این استان فرود می‌آیند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی