تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید

بقای برنامه موشکی کره‌شمالی با «ارز دیجیتال»!

ناظران معتقدند که حملات سایبری یکی از مهمترین منابع درآمد کره شمالی به شمار می‌رود. طبق اطلاعات منتشر شده هکر‌های کره شمالی همچنان به هدف قرار دادن نهاد‌های مالی، موسسات و صرافی‌های فعال در زمینه ارز دیجیتال ادامه می‌دهند.

کد خبر: ۱۲۱۱۰۱
۱۵:۵۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

کره شمالی ارز

دیدارنیوز: جذابیت بازار ارز‌های دیجیتال برای مردم از یک سو به یک منبع درآمدی جالب برای کره شمالی تبدیل شده که در نهایت به بقای برنامه موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ در برابر تحریم‌ها تبدیل شده است.

کره شمالی یکی از کشور‌هایی است که تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار دارد. دولت‌های مختلف در آمریکا همواره یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود را جلوگیری از دستیابی کره شمالی به سلاح هسته‌ای ذکر کرده و برای دستیابی به این هدف فشار اقتصادی به رژیم پیونگ یانگ را همواره در بالاترین سطح حفظ کرده اند.

هرچند در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام دیدار میان رئیس جمهور وقت ایالات متحده و کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی و قدم گذاشتن ترامپ به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا به خاک کره شمالی خوش بینی‌ها درباره دستیابی به یک توافق مهم را افزایش داد، اما بعد از مدتی مشخص شد که دولت جمهوریخواه آمریکا هیچ برنامه مشخصی برای این توافق در اختیار نداشته و برد رسانه‌ای این مسئله برای شخص رئیس جمهور آمریکا اهمیت داشته است.

در دولت جدید آمریکا تحت هدایت جو بایدن نیز از همان ابتدا مشخص بود که توافق با کره شمالی یکی از اولویت‌های این رئیس جمهور دموکرات نبوده و تیم تحت هدایت وی قصد دارد با حفظ فشار علیه کره شمالی مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود. اما در عمل شرایط متفاوت بود و رئیس کره شمالی با علم به این موضوع که نباید انتظار یک توافق مناسب با آمریکا را در ذهن داشته باشد به توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای خود ادامه داد.

اما در این بین آنچه برای کارشناسان حوزه شبه جزیره حائز اهمیت است چگونگی تامین مالی برنامه‌های موشکی کره شمالی باوجود تحریم‌های شدید است. در سال گذشته کره شمالی به توسعه برنامه موشکی بالستیک و هسته‌ای خود درحالی ادامه داد که باتوجه به شیوع کرونا این کشور مرز‌های خود را به طور کامل بسته بود. علاوه بر تاثیرات منفی ناشی از کرونا خشکسالی و وقوع بلایای طبیعی در این کشور نیز شرایط اقتصادی را تا اندازه زیادی تحت تاثیر قرار داده بود.

گزارش سالانه ناظران تحریم علیه کره شمالی که روز جمعه به کمیته شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد نکاتی جالبی درباره روش‌های دستیابی این کشور به منابع مالی مورد نیاز خود را نمایان ساخت.

در این گزارش آمده است: هرچندهیچ آزمایش هسته‌ای موشک‌های بالستیک قاره پیما از سوی کره شمالی انجام نشده، اما این کشور به توسعه توانمندی خود برای تولید مواد سوخت هسته‌ای ادامه می‌دهد. تنها در ماه ژانویه کره شمالی ۹ آزمایش موشک بالستیک انجام داد که این یک رکورد در تعداد آزمایش موشکی در یک ماه به شمار می‌رود.

ناظران معتقدند که حملات سایبری یکی از مهمترین منابع درآمد کره شمالی به شمار می‌رود. طبق اطلاعات منتشر شده هکر‌های کره شمالی همچنان به هدف قرار دادن نهاد‌های مالی، موسسات و صرافی‌های فعال در زمینه ارز دیجیتال ادامه می‌دهند.

در بخشی از این گزارش آمده است: طبق اظهارات یکی از اعضا، عوامل سایبری کره شمالی در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا اواسط ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ میلیون دلار از دستکم ۳ صرافی ارز دیجیتال در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا به سرقت برده‌اند.

کارشناسان همچنین اعلام کرده‌اند که در ماه گذشته کره شمالی دستکم ۷ مورد حمله سایبری به پلتفرم‌های ارز دیجیتال داشته که نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های دیجیتال خود را در سال گذشته خارج کرده‌اند. یک بررسی بلاکچینی موسسه Chainanalysis اعلام کرد که این رقم به معنای افزایش ۱۰۰ میلیون دلاری طی یک سال گذشته بوده و کل درآمد‌های کسب شده این کشور از این راه را به ۱.۵ میلیارد دلار رسانده است.

ارز‌های دیجیتال در سال‌های گذشته به واسطه رشد بی سابقه خود مورد توجه بسیاری از مردم دنیا قرار گرفته است. باتوجه به تخصصی بودن این حوزه و ناآشنایی مردم با ریسک‌های موجود، دارایی فعالان در این زمینه هدف بسیار جذابی برای هکر‌ها به شمار می‌رود. ماهیت غیرقابل ردیابی بودن این ارز‌ها باعث شده که دسترسی (به هر شکل ممکن) به دارایی‌های کیف پول (والت) باعث خواهد شد که دارنده کیف پول مالک آن به شمار رود.

باتوجه به گزارش سازمان ملل مبنی بر درآمد ۲ میلیارد دلاری کره شمالی تنها در سال ۲۰۱۹ از حملات سایبری، به نظر می‌رسد ادامه جذابیت این حوزه باعث ورود افراد بیشتری به این حوزه شده و طبیعتاً هدف مناسبی برای سوءاستفاده و سرقت برای هکر‌ها و شاید ادامه رشد توانمندی‌های موشکی کره شمالی فراهم خواهد ساخت.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی