تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

کشف شمشیر‌های کمیاب تاریخی

باستان‌شناسان دو شمشیر کمیاب تاریخی را با کاوش در ترکیه کشف کرده‌اند. این دو سلاح که هر دو از جنس آهن هستند قبه‌هایی به شکل حلقه دارند.

کد خبر: ۱۲۱۰۸۱
۱۵:۰۲ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

کشف شمشیر‌های کمیاب تاریخی

دیدارنیوز ـ به نقل از لایوساینس، کاوش باستان‌شناسان در یکی از شهر‌های نظامی امپراتوری بیزانس واقع در ترکیه به کشف دو شمشیر کمیاب منجر شده است. یکی از این شمشیر‌ها که در یک کلیسا کشف شد احتمالا به عنوان پیشکش در آن کلیسا قرار داده شده بود.

این دو سلاح که هر دو از جنس آهن هستند قبه‌هایی به شکل حلقه دارند. شمشمیر‌هایی که قبه‌های آن به شکل حلقه ساخته شده باشند در مناطق تحت حکومت امپراتوری بیزانس به هیچ وجه رایج نبودند، اما این شمشیر‌ها از نظر دیگری نیز خاص محسوب می‌شوند چراکه طرح‌هایی که بر روی این شمشیر‌ها نقش بسته است آن‌ها را از سایر شمشیر‌های قبه حلقه‌ای تمدن‌های مجاور متمایز ساخته است.

کارشناسان معتقدند، این دو شمشیر بسیار خاص هستند و تشخیص این‌که کدام گروه یا مبارزانی حدود ۱۰۰۰ سال پیش از آن‌ها استفاده می‌کردند کار مشکلی است.

باستان‌شناسان این دو شمشیر را در «آموران» یکی از شهر‌های بیزانسی که «قسطنطنیه» را به سایر شهر‌های مهم امپراتوری بیزانس متصل می‌کرد، کشف کردند. «آموران» همچنین برای مدتی به عنوان قطب نظامی و یک دژ برای مقابله با حملات اعراب مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کشف شمشیر‌های کمیاب تاریخی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد یکی از این شمشمیر‌ها در کلیسا کشف شده است و کارشناسان معتقدند این شمشیر با اهداف خشونت‌بار وارد کلیسا نشده و بیشتر به عنوان یک پیشکش در این مکان قرار گرفته است.

اما شمشیر دوم که در داخل شهر کشف شده تیغه‌ای به طول ۶۱ سانتی‌متر و دسته‌ای به طول ۱۴ سانتی‌متر دارد. با توجه به ابعاد این شمشیر می‌توان نتیجه گرفت، سربازان از این شمشیر به عنوان شمشیر دوم در جریان نبرد استفاده می‌کردند.

با این‌که وجود شمشیر‌های قبه حلقه‌ای در امپراتوری بیزانس عادی نیست، اما این شمشیر‌ها در فرهنگ‌های دیگر رایج بودند. قدیمی‌ترین شمشیر قبه حلقه‌ای که تاکنون کشف شده است به دوران حکومت دودمان «هان» چین (۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ میلادی) تعلق دارد.

طراحی دو شمشیر کشف‌شده در ترکیه به حدی غیرمعمول است که کارشناسان قصد دارند نام جدیدی برای این نوع طراحی انتخاب کنند. کارشناسان معتقدند، از آن جایی که این دو شمشیر در فاصله مکانی کمی از یکدیگر در «آموران» کشف شده‌اند، گمان می‌رود کارگاه اسلحه‌سازی خاصی در شهر این نوع شمشیر‌ها را تولید می‌کرده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آثار تاریخی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی