تیتر امروز

سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...

«سردار» و یک طلسم بزرگ در آلمان

سردار آزمون به تازگی راهی بوندس لیگا شده تا برای بایرلورکوزن به میدان برود. پیش از سردار، ۱۲ بازیکن ایرانی در سطح اول فوتبال آلمان بازی کرده‌اند که در دیدار اول خود موفق به گلزنی یا ثبت پاس گل نشده‌اند.

کد خبر: ۱۲۱۰۱۲
۱۰:۵۲ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

دایی باقری

دیدارنیوز: ۱۲ بازیکن ایرانی پیش از «سردار آزمون» در سطح اول فوتبال آلمان بازی کرده‌اند که در دیدار اول خود موفق به گلزنی یا ثبت پاس گل نشده‌اند.

«سردار معاینات پزشکی خود را به اتمام رسانده است. او یک مصدومیت کوچک دارد و به کرونا هم مبتلا شده بود. فکر می‌کنم ۲ تا ۳ هفته نیاز است که سردار به شرایط بازی برسد. ما خیلی خوشحال هستیم که بازیکنی با توانایی و کیفیت سردار به جمع ما اضافه می‌شود. او قطعا در نیم‌فصل دوم برای ما موثر خواهد بود و بازی خواهد کرد». این‌ها اولین صحبت‌های «جراردو سیوآنه»، سرمربی سوئیسی تیم بایرلورکوزن درباره «سردار آزمون» است. بازیکن ایرانی و جدید «ورکس الف» که به تازگی از زنیت به شهر کوچک و صنعتی لورکوزن آمده است.

با توجه به صحبت‌های «سیوآنه»، سردار احتمالا از ۳ هفته بعد می‌تواند برای قرمزمشکی‌ها بازی کند و این یعنی او دیدار برابر تیم‌های دورتموند، اشتوتگارت و ماینز را از دست خواهد داد و احتمالا در هفته بیست‌وچهارم مقابل آرمینیا بیله‌فلد برای اولین‌بار برای تیمش در بوندس‌لیگا به میدان خواهد رفت. دیداری که در ورزشگاه «بای آره‌نا» به انجام خواهد رسید.

سردار به سیزدهمین بازیکن ایرانی تبدیل خواهد شد که می‌تواند در سطح اول فوتبال آلمان به میدان برود. پیش از این ۱۲ بازیکن ایرانی در بوندس‌لیگا بازی کرده‌اند که در ادامه به حضور اول این نفرات اشاره می‌کنیم.

علی دایی

«سردار» و یک طلسم بزرگ در آلمان

در فصل ۹۸-۱۹۹۷، «علی دایی» برای اولین‌بار در بوندس‌لیگا برای تیم آرمینیا بیله‌فلد به میدان رفت و مقابل بوخوم به کار گرفته شد. دایی در آن مسابقه یک کارت زرد دریافت کرد، اما نتوانست مانع از شکست یک بر صفر تیمش در خانه بوخوم شود. دایی بعد از آرمینیا بیله‌فلد، بازی در بایرن‌مونیخ و هرتابرلین را هم در آلمان تجربه کرد. او همراه با بایرن به نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و قهرمانی بوندس‌لیگا رسید و با هرتا هم بهترین روز‌های فوتبالی خود در آلمان را پشت سرگذاشت و موفق شد به تیم‌های میلان و چلسی در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کند.

خداداد عزیزی

«سردار» و یک طلسم بزرگ در آلمان

«خداداد عزیزی» در فصل ۹۸-۱۹۹۷ به تیم کلن پیوست و در هفته سوم مقابل کایزسلاترن نخستین بازی بوندس‌لیگایی خود را انجام داد. او فقط ۱۳ دقیقه در زمین حضور داشت و به جای «آلکساندر ریچکوف» روانه میدان شد، ولی نتیجه همان ۰-۰ باقی ماند. خداداد در آن فصل ۵ گل برای کلن به ثمر رساند. ضربه سر عزیزی به بایرن‌مونیخ و باز شدن دروازه اولیور کان، یکی از گل‌های خاطره‌انگیز بازیکنان ایرانی در بوندس‌لیگا است.

کریم باقری

«سردار» و یک طلسم بزرگ در آلمان

دیگر بازیکن ایرانی در اواخر دهه ۹۰ میلادی، «کریم باقری» بود که به بوندس‌لیگا رسید. کریم در فصل ۹۸-۱۹۹۷ برای تیم آرمینیا بیله‌فلد به میدان رفت و اولین بازی‌اش در هفته دوم مقابل اشتوتگارت بود. دیداری که به برتری ۲ بر یک آرمینیا منجر شد. کریم از دقیقه ۶۷ به زمین آمد و بعد از حضور او بیله‌فلد به ۲ گل رسید و بازی را برد. باقری روی گل‌های تیم خود تاثیرگذار نبود، اما «علی دایی» دیگر بازیکن ایرانی بیله‌فلد، در دقیقه ۷۰ به عنوان هم تیمی او گل نخست را به ثمر رساند.

مهدی مهدوی‌کیا

«سردار» و یک طلسم بزرگ در آلمان

پیش از پیوستن به هامبورگ «مهدی مهدوی‌کیا» برای تیم بوخوم بازی می‌کرد. او در سال ۱۹۹۹ و در جریان تساوی ۱-۱ تیمش مقابل وردربرمن، از ابتدا در زمین بود، اما بین دو نیمه تعویض شد. «آیلتون» در دقیقه ۸۷ گل مساوی را برای برمن زد تا بوخوم برد را با تساوی عوض کند. مهدوی‌کیا روز‌های خوبی در فوتبال آلمان داشت و بهترین پاسور ایرانی بوندس‌لیگا هم است. او علاوه بر بوخوم برای تیم‌های هامبورگ و فرانکفورت هم در بوندس‌لیگا بازی کرد و همراه با هامبورگی‌ها گلزنی مقابل یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا را هم تجربه کرد.

وحید هاشمیان

«سردار» و یک طلسم بزرگ در آلمان

در همان سال ۱۹۹۹ «وحید هاشمیان» هم به بوندس‌لیگا آمد. او در جریان تساوی ۲-۲ هامبورگ مقابل بایرن مونیخ، برای نخستین‌بار طعم حضور در سطح اول فوتبال آلمان را چشید و در دقیقه ۷۲ به جای «آنتونی یبوآه» به میدان آمد. در آن دیدار «مهدی مهدوی‌کیا» کامل بازی کرد و گل اول تیمش را برای «نیکو کواچ» ساخت، اما هاشمیان نتوانست کاری از پیش ببرد. برد هامبورگ در دقیقه ۸۷ با گل «جیووانی البر» از بین رفت و به تساوی تبدیل شد. هاشمیان که بهترین گلزن ایرانی بوندس‌لیگا است، علاوه بر هامبورگ برای تیم‌های بوخوم، بایرن مونیخ و هانوفر هم در سطح اول فوتبال آلمان توپ زد. او همراه با بایرن قهرمانی در بوندس‌لیگا را هم تجربه کرد.

رسول خطیبی
سومین ایرانی تیم هامبورگ «رسول خطیبی» بود. او در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ چهار بازی انجام داد که اولینِ آن در هفته پانزدهم و در بازی با بایرلورکوزن بود. خطیبی در دقیقه ۷۷ به میدان آمد. در همان دقیقه «مهدی مهدوی‌کیا» هم از زمین بیرون رفت و «وحید هاشمیان» نیز در دقیقه ۹۰ وارد زمین شد. این بازی با نتیجه ۲-۲ تمام شد، ولی خطیبی کاری از پیش نبرد.

فریدون زندی
فصل ۰۱-۲۰۰۰ بود که در لباس فرایبورگ شاهد حضور «فریدن زندی» در بوندس‌لیگا بودیم. ۱۷ هفته را روی سکو و نیمکت پشت سر گذاشت تا سرانجام مقابل اشتوتگارت به میدان آمد. زندی در دقیقه ۸۲ به میدان آمد، اما نتوانست گلی به ثمر برساند و بازی با نتیجه ۰-۰ تمام شد.

علیرضا منصوریان
فصل ۰۲-۲۰۰۱ زمانی بود که «علیرضا منصوریان» با تیم سنت پائولی در بوندس‌لیگای یک بازی کرد. نخستین بازی او در هفته پنجم و در جریان باخت ۲ بر صفر مقابل شالکه بود. علیرضا از دقیقه ۶۸ به زمین آمد، اما نتوانست کاری برای جبران یک گل خورده انجام بدهد و شالکه در ادامه گل دوم را هم زد تا فاصله ۲ برابر شود.

امیر شاپورزاده
«امیر شاپورزاده» در فصل ۰۵-۲۰۰۴ و در قامت بازیکن تیم هانزاروشتوک توانست در بوندس‌لیگا هم بازی کند. امیر فقط یک بازی در آن فصل انجام داد. دیدار هفته پایانی مقابل دورتموند که در «زیگنال ایدونا پارک» به انجام رسید و به باخت ۲ بر یک هانزا منجر شد. شاپورزاده در دقیقه ۸۴ با شماره ۳۴ به جای «دیوید راسموسن» به زمین آمد، اما گل «یان کولر» در دقیقه ۶۷ پیروزی را برای زنبور‌ها به ارمغان آورد.

علی کریمی

«سردار» و یک طلسم بزرگ در آلمان

در سال ۲۰۰۵ بود که «علی کریمی» در دیدار برابر مونشن گلادباخ برای نخستین‌بار در بوندس‌لیگا بازی کرد. او از ابتدای نیمه دوم به جای «سباستین دایسلر» وارد میدان شد. بایرن آن مسابقه را با ۳ گل برد که ۲ گل در نیمه دوم زده شد. کریمی روی این گل‌ها تاثیر نداشت. کریمی همراه با بایرن قهرمانی در بوندس‌لیگا و جام حذفی آلمان را تجربه کرد.

اشکان دژاگه

«اشکان دژاگه» در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ فقط یک بازی برای هرتابرلین انجام داد تا حضورش در بوندس‌لیگا بدین صورت آغاز شود. اشکان در شبی که هرتا مقابل بوخوم با نتیجه مساوی ۲-۲ متوقف شد، در دقیقه ۸۵ به جای «گیلبرتو» به زمین آمد. بعد از حضور اشکان گلی زده نشد و دکتر مارکوس مرک سوت بازی را زد تا امتیاز‌ها تقسیم شود. دژاگه قهرمانی در بوندس‌لیگا را همراه با ولفسبورگ تجربه کرد تا در جمع ایرانی‌هایی که طعم قهرمانی در سطح اول فوتبال آلمان را چشیده‌اند، نامش قرار بگیرد.

دانیل داوری

«دانیل داوری» بعد از چندین سال سرانجام به سطح اول فوتبال آلمان رسید. دیدار هفته دوم مقابل دورتموند اولین آزمون داوری در دروازه بود. روزی که تیمش ۲ بر یک باخت، اما او خوش درخشید و ۷۵ دقیقه از تیم «یورگن کلوپ» گل نخورد، اما «یوناس هوفمن» و «مارکو رویس» دورتموند را به برتری رساندند. گل رویس از روی نقطه پنالتی وارد دروازه داوری شد.

ما در فوتبال آلمان بازیکنان ایرانی دیگری را داشته‌ایم که یا در بوندس‌لیگای یک حضور نداشتند یا اگر بودند به بازی گرفته نشدند. بیوک جدی کار، محمدرضا عادلخانی، حمید علیدوستی و رضا احدی نیز در فوتبال آلمان مشغول بودند که آماری از این نفرات در دست نیست. علی‌الحساب سردار باید به اولین ایرانی تبدیل شود که می‌تواند در اولین بازی بوندس‌لیگایی گل بزند و یا پاس گل بدهد. فعلا سهم بازیکنان ایرانی از بازی‌های اولشان در سطح اول فوتبال آلمان، یک کارت زرد بوده است.

برچسب ها: سردار آزمون
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی