تیتر امروز

فوری؛ رئیس‌جمهور در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید/ وزیر خارجه، امام جمعه و استاندار در میان شهدا
این گزارش بروزرسانی می‌شود

فوری؛ رئیس‌جمهور در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید/ وزیر خارجه، امام جمعه و استاندار در میان شهدا

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد خبر داد. متاسفانه ابراهیم رئیسی...
«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
یک تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجی اعلام کرد

حضور آمریکا در تجارت ایران نوعی «راستی‌آزمایی» است

عبدالرضا فرجی‌راد گفت: هم برای راستی‌آزمایی و هم برای تضمین راه‌هایی وجود دارد؛ همین راستی‌آزمایی را آمریکا می‌تواند با فعال شدن در حوزه خرید نفت و پرداخت هزینه آن انجام دهد. این چنین آمریکا به سایر کشور‌ها نیز این پیام را می‌دهد که وقتی واشنگتن وارد تجارت با ایران شده پس این حوزه امن است و سایرین نیز می‌توانند ورود کنند و این خود نوعی راستی‌آزمایی است.

کد خبر: ۱۲۰۹۹۰
۰۹:۲۳ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

آمریکا ایران

دیدارنیوز: یک تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجی گفت: راستی‌آزمایی را آمریکا می‌تواند با فعال شدن در حوزه خرید نفت و پرداخت هزینه آن انجام دهد. در همین راستا فروش برخی کالا‌های استراتژیک به ایران ماند هواپیما، قطعات هواپیما و ... می‌تواند مسیری برای راستی آزمایی باشد. این چنین آمریکا به سایر کشور‌ها نیز این پیام را می‌دهد که وقتی واشنگتن وارد تجارت با ایران شده پس این حوزه امن است و سایرین نیز می‌توانند ورود کنند و این خود نوعی راستی‌آزمایی است.

عبدالرضا فرجی‌راد، در ارزیابی دور هشتم مذاکرات وین و در پاسخ به این سوال که با توجه به توضیحات معاون سیاسی وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اینگونه استنباط شده که توافق برای احیای برجام در دسترس است، در این حالت موضوع راستی‌آزمایی و بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به سال ۲۰۱۵ با چه مکانیسم احتمالی عملی خواهد شد، گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته اعلام کرد که آمریکایی‌ها نباید بیش از برجام بخواهند و ایران هم به کمتر از برجام راضی نمی‌شود؛ پس بحث میزان غنی‌سازی و سانتریفیوژ‌ها موضوعی حل شده است. وقتی هر دو طرف می‌خواهند براساس برجام به توافق برسند در نتیجه ایران هم قطعا به غنی‌سازی ۳.۵ درصد و استفاده از سانتریفیوژ‌های IR ۱ راضی است. مساله بعدی راستی‌آزمایی و تضمین است که معتقدم مشکلی نیست که بخواهد مذاکرات را به بن بست بکشاند. وقتی سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید می‌توانیم به توافق برسیم یا مقامات آمریکایی می‌گویند که به توافق نزدیک شده‌ایم به این معنا است که در مذاکرات فشرده دور هشتم به یک فرمولی دست پیدا کرده یا در شرف دستیابی هستند که در چهارچوب آن بتوانند به توافق برسند.

وی ادامه داد: همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردم هم برای راستی‌آزمایی و هم برای تضمین راه‌هایی وجود دارد؛ همین راستی‌آزمایی را آمریکا می‌تواند با فعال شدن در حوزه خرید نفت و پرداخت هزینه آن انجام دهد. در همین راستا فروش برخی کالا‌های استراتژیک به ایران ماند هواپیما، قطعات هواپیما و ... می‌تواند مسیری برای راستی آزمایی باشد. این چنین آمریکا به سایر کشور‌ها نیز این پیام را می‌دهد که وقتی واشنگتن وارد تجارت با ایران شده پس این حوزه امن است و سایرین نیز می‌توانند ورود کنند و این خود نوعی راستی‌آزمایی است.

وی افزود: طبیعتا وقتی این مسیر آغاز شود تا سه سال آینده که دولت جو بایدن بر سر کار است، آمریکا از برجام خارج نمی‌شود و هر دولتی هم که در آینده بر سر کار بیاید و بتواند مانند سایر کشور‌ها در اقتصاد ایران حضور داشته باشد از برجام خارج نمی‌شود.

این دیپلمات پیشین در خصوص بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به سال ۲۰۱۵ و تضمین اجرای این تعهد برای طرف‌های غربی نیز گفت: تضمین اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران و همچنین در نظر گرفته شدن این امکان برای جمهوری اسلامی که هرگاه آمریکا مجددا از برجام خارج شد، فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد در واقع می‌تواند بصورت موقت به این صورت انجام شود که سانتریفیوژ‌های نسل بالا براساس توافقی، در ایران تحت نظر بازرسان آژانس باشد. به این معنا که پس از توافق این تجهیزات در اختیار بازرسان اژانس باشد و ایران امکان استفاده از آن‌ها نداشته باشد، اما اگر اقدامی که در زمان ریاست جمهوری ترامپ صورت گرفت، بار دیگر رخ دهد، ایران بدون هزینه بتواند از این تجهیزات خود استفاده کرده و غنی‌سازی را از سر بگیرد.

وی افزود: دولت بعدی آمریکا هم اگر به این موضوع که می‌گویند ایران از نقطه گریز هسته‌ای فاصله کمی دارد، اعتقاد داشته باشد هیچ گاه چنین اقدامی را صورت نمی‌دهد؛ لذا در این مسیر هم راستی‌آزمایی برای ایران ساده است و هم آمریکا می‌تواند اطمینان کسب کند که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند خواهد بود.

فرجی‌راد همچنین در پاسخ به این سوال که اینگونه مطرح می‌شود که پذیرفتن بازگشت آمریکا به برجام یعنی اعطای امتیاز استفاده از «مکانیسم ماشه» به این کشور، آیا این موضوع می‌تواند تهدیدی برای ایران باشد، گفت: قطعا استفاده از مکانیسم ماشه ساختار و پیچیدگی‌هایی دارد که به راحتی قابل به اعمال نخواهد بود و آمریکا برای اعمال آن باید قادر باشد تا اجماع علیه ایران ایجاد کند. در ضمن راهکاری که در بالا برای ذخیره اورانیوم و نگهداری سانتریفیوژ‌ها اعلام کردم این امکان را برای ایران مهیا می‌کند که هر زمان ایالات متحده اراده استفاده از مکانیسم ماشه را دنبال کرد، ایران نیز بتواند توسعه برنامه هسته‌ای خود را از سربگیرد.

وی ادامه داد: این‌ها خودشان می‌گویند ایران تا دسیدن به نقطه گریز هسته‌ای فاصله کمی دارد پس اگر ایران به تعهداتش عمل کند و آمریکا نیز همین کار را انجام دهد هیچ دلیل وجود ندارد که موضوع هسته‌ای ایران بار دیگر به شورای امنیت ارجاع شود.

منبع: ایلنا
برچسب ها: مذاکرات وین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی