تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

سونامی بیماری‌های گوارشی در مازندران

سرطان‌های دستگاه گوارش که معروف‌ترین آن‌ها سرطان مری و معده هستند، در شمال ایران اعم از شمال غرب، شمال و شمال شرق، بیش‌تر است. به‌طوری‌که بین ۴۰ تا ۴۵ در صد هزار نفر در استان گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل سرطان معده یا مری می‌گیرند.

کد خبر: ۱۲۰۸۴۳
۰۹:۵۷ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

بیمارهای گوارشی

دیدارنیوز: مازندران با بیشترین آمار بیماری گوارشی در کشور را به خود اختصاص داده که مهم‌ترین عامل آن کم تحرکی و تغذیه نابه‌جا بر ایجاد این بیماری رقم می‌خورد.

چهارم فوریه برابر با پانزدهم بهمن ماه به نام روز جهانی سرطان شناخته شده است، سرطان بیماری شناخته‌شده‌ای که با شنیدن نامش موجب ترس و وحشت بسیاری از مردم می‌شود.

بیماری که طبق آمار مراکز سرطان‌شناسی در ایران در بین ایرانیان کم نیست و طبق نتایج مطالعه پژوهشگران ایرانی آخرین داده‌های ملی ثبت سرطان بر کل جمعیت کشور، افزایش ۴۳ درصدی از موارد جدید ابتلا به سرطان طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ را پیش‌بینی کرده است و این آمار بسیار نگران کننده است.

به گفته متخصصان علمی بیماری‌های سرطانی شایع‌ترین سرطان در ایران بین زنان و مردان یعنی مابین هر دو جنس، سرطان پستان است، یعنی این سرطان نه‌تن‌ها در خانم‌ها بلکه بین زنان و مردان هم از همه بیشتر شیوع دارد؛ پس از آن، سرطان پوست دومین، معده سومین، روده بزرگ چهارمین و مثانه پنجمین سرطان‌های رایج در ایران هستند.

بر اساس این تحقیقات برمبنی تفکیک هر جنس در مردان به ترتیب سرطان‌های پوست، معده، پروستات، مثانه، روده بزرگ، خون، ریه، مری، مغز و حنجره و در زنان به ترتیب سرطان‌های پستان، پوست، روده بزرگ، معده، خون، تیروئید، مری، تخمدان، ریه و مغز شایع‌ترین انواع سرطان‌ها عنوان کردند.

این متخصصان تعداد نزدیک به ۲۰۰ نوع سرطان در دنیا مطرح کردند که سرطان‌های شایع ده مورد اصلی موارد مذکور هستند.

اما سرطان‌های دستگاه گوارش که معروف‌ترین آن‌ها سرطان مری و معده هستند، در شمال ایران اعم از شمال غرب، شمال و شمال شرق، بیش‌تر است. به‌طوری‌که بین ۴۰ تا ۴۵ در صد هزار نفر در استان گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل سرطان معده یا مری می‌گیرند.

با توجه به این وضعیت وزارت بهداشت دقت نظر در پیدایش سرطان و برنامه‌ریزی برای پیش‌گیری از بروز سرطان و کنترل درمان‌های نا به‌جا انجام می‌شود، صورت بدهد.

نگرانی بر افزایش بیماری گوارشی در بین مازندرانی‌ها

دکتر محمد اسلامی جویباری فوق تخصص خون و سرطان بالغین در گفتگو با خبرنگار ما رایج‌ترین عوامل ایجاد سرطان را محیطی، فردی و تغذیه بیان و عنوان کرد: مصرف دخانیات، کم تحرکی، رژیم‌های غذایی فست فودی، چربی و گوشت موجب ابتلا به سرطان می‌شود.

وی گفت: اگر فردی زندگی سالم داشته باشد، روزانه ورزش نیم ساعته استرس کمتر، مصرف میوه، مصرف کمتر گوشت، عدم استفاده از سموم محصولات کشاورزی داشته باشد کمتر ابتلا به سرطان می‌شود.

اسلامی جویباری با تاکید بر اینکه با رعایت کردن هر یک از این عوامل موجب کاهش ۵۰ درصدی ابتلا به سرطان می‌شود، اظهار داشت: البته شخصی هم به این بیماری مبتلا می‌شود به این معنا نیست که زندگی آن تمام و دست از مقابله با این بیماری دست کشید بلکه باید دید نوع بیماری چی هست و بازخورد درمان چگونه و در چه معنایی می‌تواند درمان را انجام دهد.

وی افزود: بیمار هرچه در مرحله زودتر تشخیص قرار گیرد شانس درمان بیشتری را پیدا می‌کند بنابراین باید توجه شود کسانی که کاهش وزن غیرطبیعی یا درد‌های مزمن طولانی مدت، سرفه‌های طولانی مدت، تغییر شبانه از علایم زمینه‌ای به این بیماری است که نیاز به مراجعه به پزشک است.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین شایع‌ترین سرطان استان مازندران را معده بیان و مطرح کرد: فردی با داشتن علائم کاهش وزن، درد شکم، کاهش اشتها می‌تواند هشدار دهنده باشد حتی علی‌رغم همه این رعایت‌ها را داشته باشد.

وی گفت: برای درمان روش‌های مختلفی وجود دارد که عمل جراحی، شیمی درمانی و رزتراپی نمونه‌های درمان است که هر کدام عوارض به مصائب و مشکلات خود را دارد اگرچه بسیار مهم است که بیمار از زمان تشخیص تا دوران درمان نیاز به حمایت کامل دارد و خود فرد نیز امیدواری نسبت به پاسخگویی طول درمان خود داشته باشد.

پذیرش ماهانه ۶ هزار بیمار مازندرانی در انجمن سرطانی آمل

مدیرعامل انجمن بیماران حمایت از سرطانی آرین نیز با اشاره به فعالیت این انجمن بیان کرد: انجمن در دو بخش انجمن خیریه حمایت از بیماران حمایت و کلینیک تخصص و فوق تخصص فعالیت دارد که در بخش انجمن خیرین ۱۸۰۰ بیمار بی بضاعت ساکن شهرستان آمل پرونده و تحت پوشش این انجمن هستند.

محسن آسوری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵۰ میلیون تومان به طور ماهانه هزینه خیریه به این بیماران تعلق گرفت، افزود: بیشتر این هزینه در بخش دارو و درمان بوده در کنار اینکه فاکتور‌هایی که بیماران در سایر مکان‌های درمانی تحت درمان برده و سپس به این انجمن آورده، هزینه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حمایت معیشتی، چون اهدای سبد غذایی به ارزش ۷۰۰ هزار تومان و در ماه ۲۵۰ نفر سبد اهدا می‌شود، تصریح کرد: همچنین بخشی از بیمارانی که درآمدزایی و توانایی مالی ندارند کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی اهدا می‌شود و بیماران نیز از مشاوره روان شناسی به صورت گروهی به طور رایگان بهره‌مند می‌شوند.

آسوری از ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه برای بیماران توانمند به منظور ایجاد کارآفرینی و اشتغال خبر داد و گفت: این خانواده‌ها با تخصیص این تسهیلات می‌توانند با ایجاد اشتغال علاوه بر هزینه‌های درمانی کمک خرج خانواده خود شوند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی آرین با بیان اینکه در بخش کلینیک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران ماهانه ۶ هزار بیمار از شهرستان‌های مختلف در این انجمن پذیرش می‌شود، گفت: هم اکنون در این انجمن ۳۸ متخصص و فوق متخصص به بیماران ارائه خدمت می‌کنند و داروخانه هلال‌احمر نیز با ارائه داروی بیماران خاص در هم کف این مکان فعالیت دارد.

وی ادامه داد: در حوزه شیمی درمانی نیز بیماران با ویزیت رایگان پس از خرید دارو از طرف بیمار با هشت تخت در مرکز پذیرش انجام می‌شود که به طور ماهانه ۶۰۰ بیمار در آرین خدمات شیمی درمانی ارائه می‌شود.

آسوری با اشاره به بخش بخش تجهیزات پزشکی از تخت بیمارستانی، ویلچر، دستگاه اکسیژن ساز، تشک مواج، عصا و واکر، مانو متر عنوان و مطرح کرد: امروزه سرطان در جهان رو به گسترش است و در ایران نیز به همین سمت رو به جلو می‌باشد که به عوامل ژنتیکی، محیطی و استرس تا آلاینده‌های سموم و زیست محیطی موثر در ایجاد سرطان عنوان می‌کنند.

وی با بیان اینکه نیاز است تا مجموعه این عوامل به منظور پایین آمدن آمار سرطان تحت کنترل شود، افزود: نکته مهم بر کاهش این آمار بر نوع روش زندگی است که مهارت‌های زندگی، آموزش و فرهنگ سازی اساسی‌ترین آن است به همین منظور انجمن آرین این روش را در دستور کار قرار داده و به دنبال رساندن به بلوک سازمانی است.

مدیر مرکز رشد انستیتو پاستور شمال ایران با تاکید براینکه تغییر سبک زندگی، ورزش کردن، نحوه غذا خوردن، مسائل روان شناسی، سیگار و موادمخدر از مهارت‌های زندگی است، اظهار داشت: در صورت اصلاح این روش‌ها موجب کاهش سرطان در جامعه می‌شود اابته درمان زودتر این بیماری نقش دارد؛ همچنین بخش غربالگری و تست‌های تشخیصی از دیگر روشی است که هم اکنون انجمن آرین به دنبال مجوز مرکز راه اندازی و ساخت تشخیص سرطان است.

وی افزود: هم اکنون برای کمک به تشخیص بهتر این بیماری در بین مراجعه‌کنندگان انواع دستگاه‌های متعدد اندوسکوبی و کولونوسکوپی بزرگسالان و نوزادان با کمک خیرین خریداری شد و در اختیار انجمن گذاشته شود، همینطور اکوی بزرگسال، پرنواکوی نوزادان، مانیتورینگ، هولتر فشارخون، دستگاه سونوگرافی، هولتر نوارقلب خریداری شد و در آینده برنامه خرید ماموگرافی، پورنوگرافی و سایر تجهیزات کلینیک دستور کار است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: سرطان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی