تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

رهامی: آیت الله صافی تکلیفش با خودش، نظام حاکم و مردم زمانه اش روشن بود

آیت الله صافی گلپایگانی به لحاظ طرز فکر و عمل، تکلیفش با خود،نظام حاکم و مردم زمانه اش روشن بود؛ ایشان فقیهی سنتی بود که تلاش کرد با حضورش در شورای نگهبان، حکومت را در محدوده «شریعت» نگه دارد و وقتی احساس کرد، کاری از او ساخته نیست، از عضویت شورای نگهبان استعفا داد.

کد خبر: ۱۲۰۶۹۲
۲۲:۳۵ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

رهامی:  آیت الله صافی تکلیفش با خودش، نظام حاکم و مردم زمانه اش روشن بود

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: محسن رهامی رئیس بنیاد بین المللی صلح به مناسبت رحلت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی  گفت: از جمله ویژگی های ایشان «حفظ شریعت، معیشت مردم و ارتباط با جهان خارج» بود.

وی افزود: رحلت مرجع عالیقدر و فقیه پارسا، حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی (ره) آسیبی سنگین به ساحت علم و فقاهت و دیانت می‌باشد، که جبران آن در شرایط فعلی به سختی ممکن خواهد بود.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت کوه کمره ای، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود.

رهامی با بیان اینکه آیت‌الله صافی سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته و دبیری شورای نگهبان و عضویت در خبرگان قانون اساسی را نیز در کارنامه خود داشت، خاطرنشان کرد: از جمله آثار علمی آیت الله صافی کتاب‌های اوقات الصلوات، بیان الاصول، التعزیر احکامه و ملحقاته، منتخب الاثر و شهید آگاه می‌باشد.

وی گفت: آنچه آیت الله صافی را از بسیاری از علما و فق‌های این روزگار متمایز می‌کرد این بود که ایشان به لحاظ طرز فکر و عمل، باصطلاح معروف تکلیفش هم با خودش روشن بود، هم با نظام حاکم و هم با مردم زمانه اش؛ ایشان در واقع یک فقیه سنتی بود که تلاش کرد با حضورش در شورای نگهبان، حکومت را در محدوده «شریعت» نگهدارد و وقتی احساس کرد در این مسیر، چندان کاری از او ساخته نیست، از عضویت شورای نگهبان استعفا داد.

این حقوق دان با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله صافی با پیروی از حوزه‌های علمیه و روحانیون به شدت مخالف وابستگی به حکومت بود و همچون اسلاف صالح خود، آیات عظام بروجردی و گلپایگانی، معتقد به استقلال حوزه‌های دینی و علمی بود.

وی همچنین گفت: مرحوم صافی سیاستِ قهر با جهان را سیاستی نادرست و ناکام می‌دانست و به ناتوانی حکومت در تأمین معیشت و سفره مردم علنا اعتراض داشت.

رهامی در پایان اظهار کرد: اینجانب این مصیبت را به حوزه‌های علمیه و علاقمندان و مقلدان ایشان و همهٔ اصحاب فضل و علم، خصوصا بیت شریف صافی تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال علو درجات ایشان و صبر و اجر و سلامتی بازماندگان را خواهانم.
محسن رهامی
۱۴۰۰/۱۱/۱۲

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی