تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
هفتمین آزمایش موشکی کره شمالی در ماه ژانویه

تلاشی برای تبدیل شدن به اولویت دولت بایدن

از سال ۲۰۱۹ که مذاکرات مستقیم و دوجانبه ایالات متحده و کره شمالی شکست خورد، پیونگ‌یانگ تمامی پیشنهاد‌ها برای مذاکره از جمله پیشنهاد‌های متعدد دولت بایدن در خصوص «مذاکره بدون پیش‌شرط» را رد کرد و کیم جونگ اون وعده داد که تمرکز خود را روی تقویت توان دفاعی کشورش معطوف خواهد کرد و گفت کشورش را برای «تقابل بلندمدت با ایالات متحده» آماده می‌کند.

کد خبر: ۱۲۰۵۰۷
۱۴:۱۳ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

بایدن

دیدارنیوز: کره شمالی روز یکشنبه اقدام به تست موشکی بالستیک کرد که دوربردترین موشک آزمایش‌شده این کشور از سال ۲۰۱۷ به این سو محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند نشانه‌ای از تمایل پیونگ‌یانگ برای افزایش تنش‌ها و تحت فشار گذاشتن دولت بایدن باشد.

براساس اعلام ارتش کره جنوبی، این موشک در ساعت ۵۲: ۷ صبح به وقت محلی از استان چاگانگ واقع در مرز کره و چین شلیک شد و ساعاتی بعد در آب‌های شرقی کره شمالی فرود آمد. دفتر رییس‌جمهور کره جنوبی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای نسبت به این آزمایش موشکی واکنش نشان داد و با معرفی آن به عنوان یک «موشک بالستیک میان‌برد»، اقدام کره شمالی را «نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد» معرفی کرد.

کارشناسان نظامی در سئول می‌گویند از سپتامبر ۲۰۱۷ که کره شمالی یک موشک بالستیک میانبرد را آزمایش کرد، آزمایش موشکی اخیر قوی‌ترین آزمایش تسلیحاتی کره شمالی به حساب می‌آید. مون جائه این، رییس‌جمهور کره جنوبی هشدار داده است که ممکن است کره شمالی به زودی به تعلیق داوطلبانه آزمایش موشک‌های بالستیک دوربرد و تسلیحات هسته‌ای پایان دهد؛ امکانی که هفته گذشته نیز از سوی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مطرح شده بود.

بر اساس بیانیه دفتر رییس‌جمهور کره جنوبی، مون جائه این در جلسه شورای امنیت این کشور که روز یکشنبه برای بررسی آزمایش موشکی اخیر کره شمالی تشکیل شد اعلام کرد «آزمایش موشک بالستیک میان‌برد از سوی پیونگ‌یانگ به این معناست که کره شمالی می‌خواهد روند تعلیق آزمایش موشک‌های دوربرد و تسلیحات هسته‌ای خود را از سر بگیرد.» او گفت: «کره شمالی باید از افزایش تنش و اعمال فشار دست بردارد و پیشنهادات کره جنوبی و ایالات متحده برای از سرگیری گفتگو را بپذیرد.» فرماندهی ارتش ایالات متحده در منطقه هند - اقیانوس آرام آزمایش موشکی اخیر را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به «اقدامات بی‌ثبات‌ساز» از سوی کره شمالی شده است، اما همزمان تاکید کرده آزمایش موشکی کره شمالی تهدیدی مستقیم و فوری علیه ایالات متحده و متحدانش به حساب نمی‌آید.

در توکیو نیز هیروکازو ماتسونو، دبیر اول کابینه اعلام کرده است که ژاپن قویا به اقدام کره شمالی اعتراض خواهد کرد. به گفته او «موشک روز یکشنبه حدود ۳۰ دقیقه پرواز کرد و در آب‌های خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمد.» آزمایش موشکی یکشنبه صبح کره شمالی، هفتمین آزمایش موشکی این کشور در ماه ژانویه و سومین آزمایش موشکی در طول یک هفته گذشته بود. آمار‌ها نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن کیم جونگ اون، این کشور در هیچ ماهی این تعداد آزمایش موشکی پیاپی انجام نداده و با تکیه بر همین مساله می‌توان نتیجه گرفت روند کنونی آزمایش‌های تسلیحاتی پیونگ‌یانگ نه یک روند طبیعی و مبتنی بر اصول نظامی که اقدامی سیاسی و در راستای انتقال یک پیام به خصوص است.

از سال ۲۰۱۹ که مذاکرات مستقیم و دوجانبه ایالات متحده و کره شمالی شکست خورد، پیونگ‌یانگ تمامی پیشنهاد‌ها برای مذاکره از جمله پیشنهاد‌های متعدد دولت بایدن در خصوص «مذاکره بدون پیش‌شرط» را رد کرد و کیم جونگ اون وعده داد که تمرکز خود را روی تقویت توان دفاعی کشورش معطوف خواهد کرد و گفت کشورش را برای «تقابل بلندمدت با ایالات متحده» آماده می‌کند. این سیاست کره شمالی دقیقا یادآور راهبردی است که پیونگ‌یانگ در اولین سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اتخاذ کرد و کوشید با نمایش قدرت نظامی خود ایالات متحده را تحت فشار قرار دهد. در آن زمان، کره شمالی به جای آزمایش موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد گامی در مسیر آزمایش موشک‌های بالستیک میان‌برد برداشت و در ادامه با آزمایش سه موشک قاره‌پیما واشنگتن را به واکنش واداشت.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور وقت ایالات متحده شورای امنیت را قانع کرد تحریم‌ها علیه کره شمالی را افزایش دهد و با تهدید این کشور به «آتش و خشم» تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ را به بالاترین سطح رساند. او در ادامه سه بار با کیم جونگ اون دیدار کرد و در نهایت دیپلماسی مستقیم میان دو کشور خیلی زود بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت. چئون سئونگ وون، رییس انستیتو اتحاد ملی در سئول در این باره می‌گوید: «آن‌ها دقیقا خود را تکرار می‌کنند؛ کره شمالی تنش را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، مساله با دیپلماسی ادامه پیدا می‌کند و سپس با شکست دیپلماسی، گفتگو‌ها متوقف می‌شود.» به گفته او «آزمایش‌های متعدد موشکی کره شمالی یعنی آن‌ها بار دیگر می‌خواهند این چرخه را آغاز کنند و تنش را عمدا افزایش دهند.»

چئون سئونگ وون معتقد است هدف نهایی کیم جونگ اون این است که در نهایت ایالات متحده، با برنامه هسته‌ای نظامی کره شمالی به عنوان یک عمل انجام‌شده کنار بیاید. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های دفاعی کره جنوبی نوشته است این موشک با زاویه مایل پرتاب‌شده، به ارتفاع ۱۲۴۲ مایلی رسیده و پس از طی مسافت ۴۹۷ مایلی (تقریبا ۸۰۰ کیلومتر) به هدف اصابت کرده است. این موشک در صورت پرتاب با زاویه عادی و مناسب برای پرتاب موشک‌های بالستیک امکان اصابت به اهدافی به مراتب دورتر را نیز داراست، اما کره شمالی عموما هنگام آزمایش موشک‌های میان‌برد و دوربرد آن‌ها را با زاویه مایل پرتاب می‌کند. به نوشته سی‌ان‌ان، دلیل این اقدام این است که کره شمالی نمی‌خواهد موشک‌ها از آسمان ژاپن عبور کنند و از نگاه توکیو و واشنگتن «یک تهدید فوری و مستقیم» به حساب آیند.

چئون سئونگ وون باور دارد که پیونگ‌یانگ در کوتاه‌مدت اقدام به آزمایش موشک‌های قاره‌پیمای جدید خود نخواهد کرد و هدف آن‌ها افزایش کنترل‌شده تنش‌هاست. با این وجود، یانگ موجین استاد مطالعات کره شمالی در دانشگاه سئول معتقد است «مساله زمان بسیار اهمیت دارد.» او به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «پیونگ‌یانگ فکر می‌کند که ایالات متحده، به رغم آزمایش‌های متعدد موشک‌های کوتاه برد کره شمالی این کشور را نادیده می‌گیرد و می‌خواهد امریکا را تحت فشار قرار دهد. براساس روندی که تا امروز طی شده می‌توان پیش‌بینی کرد اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد کره شمالی پا را فراتر خواهد گذاشت و آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما از سوی این کشور دور از انتظار نیست.»

کمی قبل‌تر برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که کره شمالی تا پیش از برگزاری المپیک زمستانی در شهر پکن اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیک میان‌برد کند و آزمایش اخیر عامل شگفتی آن‌ها شده است. چین، شریک اصلی سیاسی و اقتصادی کره شمالی است. پیونگ‌یانگ گفته است که به خاطر شیوع کووید-۱۹ و «نیرو‌های متخاصم» در این بازی‌ها شرکت نمی‌کند. گروهی از تحلیلگران، اما معتقدند سه رویداد پیش روی کره شمالی می‌تواند باعث شود نه تنها این آزمایش‌های موشکی متوقف نشود بلکه با سرعت بیشتری ادامه یابد. اولین رویداد هشتادمین سالگرد تولد کیم جون ایل، پدر او در ماه فوریه و دومین رویداد صد‌ودهمین سالگرد کیم ایل سونگ، پدر بزرگ او در ماه آوریل است.

چئونگ سونگ چانگ از مرکز مطالعات کره شمالی در موسسه سجونگ به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که در نظام کره شمالی، برگزاری یک جشن تولد با «عظمت» و مناسب برای «کیم جونگ ایل» از نظر سیاسی بسیار مهم است. او گفت: «برای چنین سالگرد‌های مهمی، کره شمالی دوست دارد یک رژه نظامی برگزار کند تا سلاح‌های جدید خود را به نمایش بگذارد.» چانگ افزود که این کشور اغلب سلاح‌های جدید را قبل از انتشار عمومی آزمایش می‌کند که هم توانایی آن‌ها را نشان می‌دهد و هم اینکه به حال و هوای جشن‌های عمومی رونق می‌دهد. سومین رویداد انتخابات ریاست‌جمهوری کره جنوبی است که در ماه مه برگزار خواهد شد. یانگ موجین تاکید دارد که از شواهد موجود چنین برمی‌آید که آزمایش‌های موشکی کره شمالی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کره جنوبی با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت. به گفته او، این باعث خواهد شد کره شمالی دست قوی‌تری را در گفتگو‌های احتمالی با ایالات متحده و دولت جدید در کره جنوبی داشته باشد.

گزارش از محمدحسین لطف‌الهی

منبع: اعتماد
برچسب ها: کره شمالی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی