تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
از ۱۹۷۸ آرژانتين تا ۲۰۲۲ قطر، حشمت مهاجرانی از رفتن به جام جهانی می‌گويد

دلخوش به صعود زودهنگام نباشيم

حشمت مهاجرانی مربی باسابقه فوتبال کشورمان درباره صعود به جام جهانی قطر گفت: باید بازی‌های تدارکاتی کافی در نظر بگیریم که لژیونر‌ها و آن‌هایی که در فوتبال اروپا مشغول هستند بیشتر کنار هم بازی کنند. نباید دل‌مان را به صعود زودهنگام به جام جهانی خوش کنیم. از همین الان زنگ جام جهانی قطر برای ما زده شده است.

کد خبر: ۱۲۰۲۳۸
۱۱:۴۰ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰

حشمت مهاجرانی

دیدارنیوز: نخستین مربی تاریخ که موفق شد فوتبال ایران را راهی جام جهانی کند معتقد است تیم ملی فوتبال ایران با صعود زودهنگام به جام جهانی در عمل ثابت کرد بهترین تیم آسیاست.

پنجشنبه غروب از هفته هفتم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی مقابل عراق قرار گرفت. تیم ایران با تک‌گل مهدی طارمی موفق شد از سد رقیب دیرینه خود عبور کند و سریع‌ترین صعود تاریخ فوتبال کشورمان به ادوار جام جهانی را رقم بزند.

حشمت مهاجرانی سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران درباره این صعود زودهنگام گفت: «ما نشان دادیم اینکه می‌گوییم قوی‌ترین تیم فوتبال آسیا هستیم فقط در حرف نیست. این موفقیت به اعتبار فوتبال ما در آسیا اضافه می‌کند. از نقطه‌نظر روحی و روانی هم تاثیر بسزایی دارد و باعث می‌شود فاکتور‌های خیلی خوبی داشته باشیم برای بازی‌های آینده.»

ایشان در ادامه افزود: «ما صعود کردیم به جام جهانی و این حق فوتبال ما بود که زودهنگام برویم. نیرو و خلاقیت و غیرت و تعصب بازیکنان دست به دست هم داد تا زودهنگام به جام جهانی برویم. به نوبه خودم تبریک می‌گویم این موفقیت را به همه. تنها بازیکنان هم نبودند. مربیان باشگاهی که نقش بسزایی در موفقیت تیم ملی دارند، رسانه‌های گروهی، تماشاچیان و همه و همه نقش بزرگی داشتند که این بازی خاطره‌انگیز رقم بخورد و جشن صعود بگیریم. ما باید به این بازیکنان افتخار کنیم. نکته‌ای که یادآور می‌شوم برای درج در تاریخ فوتبال است. اینکه سال ۱۹۷۸ ما هم قبل از بازی آخر صعود کرده بودیم و بازی آخر با کویت تشریفاتی بود.»

حشمت‌خان در مورد بازی با عراق که تحت‌تاثیر ابتلای چند بازیکن به کرونا و دیر رسیدن برخی ستاره‌ها به اردو برگزار شد، اظهار داشت: «این تیم بدون حتی یک جلسه تمرین کامل به جنگ عراق رفت. غیرت و تعصب و خلاقیت بازیکنان به اضافه روح تعاون و همکاری و انگیزه همه دست به دست هم دادند تا تیم برود جام جهانی. اینجا نباید از تیم عراق هم غافل شد. مربی جدید این تیم خیلی خوب تیم ما را آنالیز کرده بود. در بیست دقیقه اول بازی‌سازی را از ما گرفت. ما تغییری در روش بازی‌مان ندیدیم. با این حال خلاقیت بازیکنان تیم که ناشی از قدرت فوتبال ما در نیروی انسانی است به همراه تجربه چند چهره شاخص کمک کرد بازی را از عراق بگیریم. این موفقیت در شرایطی به دست آمد که مهدی طارمی بدون یک جلسه تمرین کامل به تیم اضافه شد، اما دیدیدم چقدر خوب کار کرد. او با هنر و تجربه‌ای که از فوتبال روز دنیا با خود به ایران آورد کار را تمام کرد. هیچ تیمی در آسیا به اندازه فوتبال ایران لژیونر ندارد.»

اولین مربی ایرانی که موفق شد فوتبال ایران را جهانی کند در مورد احساسش نسبت به ششمین صعود به جام جهانی گفت: «موفقیت در عرصه بین‌المللی همیشه برای ما غرور‌آفرین و افتخا‌رآمیز است. از گذشته تا به امرور. ما هیچ‌وقت این لحظه‌ها را فراموش نمی‌کنیم. من همان‌طورکه اولین صعود به جام جهانی را به خاطر دارم این موفقیت را هم هرگز نمی‌توانم نادیده بگیرم یا فراموش کنم. منِ مربی خیلی خوب لمس می‌کنم که این افتخار چه تاثیری در روان مربی می‌گذارد. صعود به جام جهانی موفقیتی خیلی بزرگ در رزومه یک مربی است و می‌تواند تاثیر بزرگی بر آینده کاری او داشته باشد.»

سرمربی سابق تیم ملی ایران در ادامه با اشاره به این نکته که زمان مناسبی برای بیان برخی انتقادات است، گفت: «در فوتبال ما همیشه این رسم مرسوم بوده که قبل از بازی انتقاد نکنید، چون در روحیه بازیکنان تاثیرگذار است. موقعی هم که تیم برنده می‌شود می‌گویند موفقیت حاصل شده و دیگر نیازی به انتقاد نیست. پس کمتر توجه می‌شود به انتقاد درباره مربی و تیم.»

ایشان افزود: «ما خیلی ندانم‌کاری و اشتباه داریم در فوتبال چه از لحاظ انتخاب بازیکن و چه از لحاظ انتخاب مربی. همین الان بازیکنانی که بازی کردند شرایط مختلفی داشتند. بازیکنانی داشتیم که رفتارهای‌شان با فرهنگ ما و اخلاق ما تطبیق ندارد ولی مربی که گفته بود آن‌ها را کنار می‌گذارد دوباره از آن‌ها فیکس استفاده کرد. خدا را شکر تیم برنده شده و به جام جهانی رسیده و الان می‌توانیم در مورد یک سری مسائل حرف بزنیم. اول باید بپرسیم که بالاخره مربی تیم ملی اختیار دارد یا ندارد. اگر مربی اختیار دارد و گفته بازیکن را کنار گذاشتم پس چرا دوباره دعوت می‌شود. اگر ندارد که هیچ! ما اول باید به تیم خودمان احترام بگذاریم. به گفته‌های خودمان احترام بگذاریم.»

سرمربی ایران در جام جهانی آرژانتین در پایان به لزوم برنامه‌ریزی برای حضوری قدرتمند در جام جهانی قطر اشاره و تاکید کرد: «۲۴ ساعت بعد از ثبت صعود به جام جهانی کار ما باید برای حضور در قطر آغاز شود. باید بدون اینکه از این موفقیت مغرور شویم تمام تدارکات لازم و برنامه‌ریزی‌ها انجام شود که بتوانیم در اردو‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طویل‌المدت تیم را بسازیم. باید بازی‌های تدارکاتی کافی در نظر بگیریم که لژیونر‌ها و آن‌هایی که در فوتبال اروپا مشغول هستند بیشتر کنار هم بازی کنند. نباید دل‌مان را به صعود زودهنگام به جام جهانی خوش کنیم. از همین الان زنگ جام جهانی قطر برای ما زده شده است.»

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی