تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
چکیده گزارش رییس جمهوری به مردم در برنامه زنده:

رئیسی: انجام خواهد شد؛ آینده روشن است!

رییس جمهوری اسلامی ایران در برنامه زنده نه تحفه و دستاورد مهمی از روسیه به مردم ارائه داد و نه در سیاست‌های داخلی -جز افتخار به کاهش آمار فوتی‌های کرونا- کار انجام شده‌ای را به استودیو خبر آورد. او فقط امیدوار به بهبود و کار‌هایی بود که قرار است انجام شود.

کد خبر: ۱۲۰۱۰۱
۱۴:۴۸ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

رئیسی: انجام خواهد شد؛ آینده روشن است!

 

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صدا و سیما حاضر شد و در مصاحبه‌ای که به صورت زنده از چند شبکه پخش می‌شد به پرسش‌های دو مجری ـ خبرنگار صدا و سیما پاسخ گفت. سفر به روسیه، رویکرد رئیسی به شعار "نه شرقی نه غربی" نظام جمهوری اسلامی، سرنوشت ارز ترجیحی، انتصاب‌های فامیلی، نظام پرداخت هماهنگ و اعتراض اصناف مختلف به حقوقشان، زمین و مسکن، کنترل تورم، آلودگی هوا، کنترل قیمت‌ها، سفر‌های استانی و کرونا، سویه امیکرون و بازگشت محدود‌هایی کرونایی از جمله مباحثی بود که در گفت‌وگوی شب گذشته سید ابراهیم رئیسی با شبکه ۱ سیما به آن پرداخته شد.

سفر روسیه و شعار "نه شرقی نه غربی"

رییس جمهوری درباره دستاور‌های سفر به روسیه و در واکنش به اظهارات افرادی که این سفر را ناقض شعار قدیمی «نه شرقی، نه غربی» می‌دانند هدف خود از این سفر را متوازن سازی سیاست خارجی ایران عنوان کرد و گفت: این سفر با لبخند شروع شد که البته با لبخند هم چیزی حل نمی‌شود.

اعتراضات صنفی به حقوق و مزایا

سید ابراهیم رئیسی مشکلات مربوط به حقوق اقشاری چون معلمان و کارکنان قوه قضاییه را مربوط به دوره تصدی خود ندانست و در این گفتگو بیان کرد: دو راه چانه‌زنی و نظام هماهنگ پرداخت وجود دارد. اینکه یک سازمان و قشر و صنف برای حل مشکل حقوق کارکنان خود چانه‌زنی کنند و به خواسته خود برسد مشکل ۸۰ میلیون ایرانی حل نمی‌شود، پس باید نظام پرداخت هماهنگ تعریف شود.

انتصاب‌های فامیلی

رییس جمهوری اسلامی ایران انتصاب‌ها در دولت سیزدهم را نقطه قوت دولتش عنوان کرد که برخی تلاش دارند آن را به عنوان نقطه ضعف ما قلمداد کرده و نشان دهند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی

درباره راهکار جایگزین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سید ابراهیم رئیسی گفت: این پول به وارد‌کننده داده می‌شود که اگر به مصرف‌کننده و مردم داده شود، اگر کالایی افزایش قیمت یافت به همان میزان به مردم پرداخت شود و جبران آن به صورت کارت اعتباری باشد بهتر است لذا در حال صحبت با مجلس هستیم. نمی‌خواهیم در اتاق دربسته تصمیم بگیریم و بعد ناگهان مردم متوجه شوند!

زمین و مسکن

رییس جمهوری: قرار شد کارگروهی از بخش‌های مختلف مامور شوند تا بتوانیم برای مساله اجاره‌بها فکری داشته باشیم. اجاره‌بها از نگرانی‌های جدی مردم و خانواده‌ها است که دولت باید حتماً در این ارتباط مساعدت داشته باشد. دولت در حاشیه بسیاری از شهر‌ها زمین دارد و مشکل زمین نداریم. گفته می‌شود برخی مسئولان زمین‌ها را برای ساخت مسکن به راحتی در اختیار دولت قرار نمی‌دهند، ما به راحتی زمین‌ها را از آن‌ها خواهیم گرفت و قرار نیست هر کس برای خود تصمیم بگیرد.

کنترل تورم، کنترل قیمت‌ها

رئیسی بنای دولت را بر کنترل تورم بیان کرد و گفت: در این سال‌های گذشته شاهد تورمی بی‌نظیر بودیم، اما بنای ما کنترل تورم است نشانه‌هایی از بانک مرکزی و مرکز آمار می‌آید این است که دولت در کنترل تورم موفق شده است. او درباره کنترل قیمت‌ها هم اظهار کرد: دولت نه تنها در قیمت برخی کالا‌ها مانند سیمان و فولاد موفق شد آن را کنترل کند که طبق معدل‌گیری انجام شده قیمت برخی کالا‌ها چه در تهران و چه در شهرستان‌ها یا پایین آمده یا افزایش نیافته است. دلیل اصلی افزایش برخی کالا‌ها باید پیگیری شود که آیا بخاطر گرانی دلار است یا اینکه مواد اولیه وارداتی است و اگر هیچکدام نباشد و مواد اولیه در داخل کشور باشد دولت موظف به کنترل آن است.

آلودگی هوا و سرنوشت قانون هوای پاک

رییس جمهوری درباره آلودگی شدید هوای تهران و شرایط ناسالم اکثر کلانشهر‌ها در بیشتر ایام سال، کنترل و مدیریت را از وظایف شهرداران دانست و گفت: قانون هوای پاک و نو کردن ناوگان حمل و نقل عمومی باید انجام شود و دولت پی گیری می‌کند.

سفر‌های استانی

رئیسی: وقتی از کرملین به کرمان رفتم، زحمت نبود، از بودن با مردم جنوب کرمان لذت بردم. اجازه بدهید شش روز را به امور ملی بپردازیم و یک روز را به استان‌ها برویم و لذت ببریم.

مسائل جزئی و کلی دیگری هم دیشب در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی مطرح شد که مشروح آن در رسانه‌ها منتشر شده و موجود است. بیان برخی نکات سخنان رییس جمهوری در این گزارش برای بازنشر آن نیست بلکه برای دسترسی خوانندگان عزیز به چکیده‌ای از اهم موضوعات پرداخته شده در این جلسه و درک تحلیل مترتب بر آن است.

رییس جمهوری چه تحفه و مطلب جدیدی به مردم داد؟

سوال اصلی شاید این است که رییس جمهوری اسلامی ایران با چه هدفی به برنامه زنده تلویزیونی می‌رود؟ اگر هدف رییس جمهور مردمی و انقلابی از رفتن به تلویزیون گزارش کار به مردم بود، واقعا این کار را آقای رییس جمهور نتوانست انجام دهد. او نتوانست تحفه‌ای از سفر خود به روسیه به مردم ایران بدهد، جز اینکه بگوید تبادلات ما با روسیه می‌تواند از ۳ به ۱۰ میلیارد دلار برسد. درآمد سالیانه ایران هم می‌تواند از ۳۰ میلیارد دلار به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد، این هم شد گزارش سفر خارجی و بیان دستاورد به مردم؟

جناب آقای رییس جمهور انقلابی ـ جهادی در این برنامه هیچ خبری به مردم نداد. یعنی قُرص و محکم نگفت ۱، ۲ یا ۳ کار انجام شده، بلکه در تمامی این مصاحبه گفت   فلان کار "باید" انجام شود یا دست اقدام است و صد جور انشالله-ماشالله و ابراز امیدواری که به نظر باعث ناامید کردن طرفدارانش در نظام هم خواهد شد.

رئیسی انتصاب‌های دولت خود را نقطه قوت آن دانست و تیم اقتصادی خود را نامبر وان و هماهنگ معرفی کرد. ارز ترجیحی را لنگ در هوا گذاشت، ظاهرا برای وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال هنوز دنبال زمین خالی می‌گردد، گفت که تورم را کنترل کرده است، آلودگی هوا را گردن شهرداران و دیگر دستگاه‌ها انداخت و پاسخ روشنی به پرسش مجری در رابطه با نو کردن ناوگان حمل و نقل عمومی نداد و نهایتا اینکه در پاسخ به انتقاداتی پیرامون سفر‌های استانی و حاشیه‌های آن گفت من از سفر استانی "لذت" می‌برم. همه مسائل ذکر شده یک طرف، همین جمله آخر او "که از سفر به استان‌ها لذت می‌برد" یک طرف. جمله‌ای که سه یا چهار مرتبه آن را در ثانیه‌های پایانی برنامه آن را تکرار کرد.

معلوم نیست برای اینکه آقای رئیسی لذت ببرد چه مقدار از جیب مبارک این ملت برای هر سفر استانی باید هزینه شود؟ آن هم در این شرایط. این کار رییس جمهوری، تقلیدی ناقص از محمود احمدی نژاد است که البته از دو نظر اقدامات او با رییسی متفاوت بود. یکی اینکه احمدی نژاد یک پوپولیست حرفه‌ای و باهوش بود و دوم اینکه سفر‌های او در بهار دلاری ایران اتفاق افتاد، یعنی در دوره‌ای که قیمت و حجم فروش نفت ایران در بالاترین مرزهای خود قرار داشت و جیب دولت او پر بود. شرایطی که رییسی از آن برخودار نیست و به نظر درک درستی هم از اوضاع وجود ندارد و مشاور قدر و مجربی هم اطراف اقای رییس جمهور یافت می‌نشود.

به رغم اینکه سید ابراهیم رییسی برای چندمین بار از بارقه‌های امید می‌گوید و آینده را درخشان می‌بیند، اما چنین چشم اندازی قابل تصور نیست و از مجموع کنش، واکنش و مشاهدات اقدامات او به نظر نمی‌رسد دولت سیزدهم برنامه مشخصی برای اداره کشور داشته باشد. تنها امید این دولت شاید به سرازیر شدن دلار‌های نفتی پس از توافق با آمریکا در وین باشد که آن هم اگر بشود به احتمال خیلی زیاد جمهوری اسلامی ایران آشکار یا پنهان خیلی بیشتر از آنچه در برجام به آمریکا داده بود، خواهد داد.



 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی