تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از شرکت علیصدر

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مهمترین محور تحقیق و تفحص گفت: مهمترین محور تفحص این است که درآمد‌های غار سیاحتی علیصدر در کجا و چگونه هزینه شده است؟

کد خبر: ۱۱۹۹۳۸
۰۹:۵۸ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

شرکت علیصدر

دیدارنیوز: نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با طرح تحقیق و تفحص از شرکت سیاحتی علیصدر موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن) قوه مقننه با طرح تحقیق و تفحص شرکت سیاحتی علیصدر همدان با ۱۶۷ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در این جلسه مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی گزارش این کمیسیون درباره طرح تحقیق و تفحص از شرکت سیاحتی علیصدر همدان را قرائت کرد و گفت: در اجرای ماده (۲۱۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدائاً اطلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی در مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۲ در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۱ متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع درجلسه رسمی مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۵ کمیسیون که با حضور ۱۴ نفر حاضرین از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مهمترین محور تحقیق و تفحص گفت: مهمترین محور تفحص این است که درآمد‌های غار سیاحتی علیصدر در کجا و چگونه هزینه شده است؟

فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ به عنوان طراح طرح مذکور گفت: در شرایطی کشور در تامین منابع ارزی دچار مشکل است و سایر کشور‌های منطقه از ظرفیت‌ها و درآمد‌های توریستی خود به خوبی استفاده می‌کنند و میلیارد‌ها دلار درآمد کسب می‌کنند، در کشور ما یکی از مهمترین مکان‌های گردشگری غار جهانی علیصدر است که سالانه حدود ۷۰۰ هزار گردشگر را با خود جذب می‌کند، اما متاسفانه این غار ۳۰ سال است که در اختیار شرکتی قرار گرفته که در تامین حقوق پرسنل خود درمانده شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته کشور‌های اسپانیا حدود ۷۰ میلیارد دلار، ترکیه ۲۲ میلیارد دلار و امارات ۲۰ میلیارد دلار از محل جذب گردشگر درآمد کسب کرده اند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۴۶ میلیون نفر از غار‌های جهان بازدید کردند که حدود ۱ میلیون نفر از آن‌ها متعلق به غار علیصدر همدان است، اما وضعیت این غار مشخص نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اغلب شما یا تاکنون برای دیدن مهمترین، بزرگترین و منحصربه فردترین غار آبی جهان به قدمت ۱۹۰ میلیون سال یعنی غار علیصدر به شهرستان کبودراهنگ سفر کرده اید و یا قصد دارید سفر کنید. به عنوان نماینده این شهرستان از شما دعوت می‌کنم پس از بازگشایی مجدد، از غار علیصدر بازدید کنید.

توسلی تصریح کرد: شاید جالب باشد که بدانید این غار بی نظیر که می‌توانست نه تنها حوزه انتخابیه من را از محرومیت نجات دهد و میلیون‌ها گردشگر خارجی را جذب کند و ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد، اکنون حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد. این موضوع ناشی از بی کفایتی و ضعف مدیریتی مسئولین این شرکت است.

وی گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری غاری را که سالانه حدود ۳۰ میلیارد تومان درآمد دارد را به ۸۰۰ میلیون تومان اجاره داده است، بنا به گفته مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر تنها در سال ۹۸ این غار ۲۴ میلیارد تومان درآمد مستقیم داشته و از مسائل دیگر مانند تپه عباس آباد و گنج نامه نیز درآمد کسب کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بار‌ها کارگران شرکت مذکور در مقابل استانداری و فرمانداری تجمع کردند. ۳۰ سال است شرکتی تشکیل شده برای مدیریت غار علیصدر بدون اینکه مزایده‌ای در کار باشد. تنها به استناد یک برگ کاغذ، ۳۰ سال قبل بدون اینکه مشخص شود سهام هر کدام از اعضا چه میزان است، مهمترین غار آبی کشور و حتی دنیا را به شرکتی اجاره داده اند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی