تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...
واکنش فعالان سیاسی به تمجیدهای ائمه جمعه

تطهیر روسیه و چین به نام ارزش‌ها

فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه، درباره دفاع از روسیه و چین در تریبون‌های نماز جمعه گفت: درست است رئیس‌جمهور به سفری رفت که امیدواریم برای کشور سود و منفعت داشته باشد، اما اینکه ما بیاییم این سفر را هم از هر جهت در راستای دین و اسلام توصیف و روسیه و چین را به نام دین تطهیر کنیم، به اعتقاد من کار درستی نیست. شما سابقه چین و روسیه را درخصوص اعدام‌های عجیب‌و‌غریبی که انجام دادند، بررسی کنید؛ متوجه می‌شوید دست به اقدامات نادرست هم زده‌اند.

کد خبر: ۱۱۹۸۱۷
۰۹:۵۹ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

روسیه و چین

دیدارنیوز: سفر ابراهیم رئیسی به روسیه به پایان رسیده، اما استقبال عجیب‌و‌غریب برخی از ائمه جمعه از دیدار او با ولادیمیر پوتین و نماز رئیس‌جمهور در کاخ کرملین چنان بود که با واکنش برخی اصلاح‌طلبان و حتی طعنه یکی از اصولگرایان مواجه شد.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا جمعه‌شب در توییتی به اظهارات ائمه جمعه در ستایش روسیه واکنش نشان داد و نوشت: «این‌قدر که امروز ‎ائمه جمعه شهر‌های مختلف در مدح ‎روسیه و ‎چین گفتند، ‎حزب‌توده و مائوئیست‌ها در ۷۰ سال گذشته نگفته بودند».

امام‌جمعه اصفهان از افرادی بود که از رابطه با روسیه و چین حمایت کرده و در نماز جمعه گفته بود: «برخی در این زمینه می‌گویند امام خمینی (ره) می‌گفتند نه شرق و نه غرب، اما ما در‌حال رایزنی با چین و روسیه هستیم، باید توجه داشت که ما هیچ دلیلی نداریم و هیچ مرجعی نیز ما را از معامله و داد‌و‌ستد با بیگانگان منع نکرده، مگر آنکه با آن‌ها در‌حال جنگ باشیم. روسیه و چین هیچ‌گاه در‌حال سلطه‌نگری نبوده‌اند و از این‌رو معامله با کفار اشکال ندارد؛ همان‌طور‌که حضرت علی (ع) این کار را انجام می‌دادند».

او همچنین با اشاره به خواندن نماز اول‌وقت ابراهیم رئیسی در کاخ کرملین گفته بود: «برخی در این زمینه خودزنی کرده‌اند و گفته‌اند حالا در آن‌موقع نماز‌خواندن چه فایده‌ای دارد، درک نمی‌کنند که در کشوری که ۷۰ سال است تبلیغ کفر شده است، نماز اول‌وقت چه اهمیتی دارد؟ آن‌ها باید بدانند که ما همه توان و تکیه‌مان به خداست».

‌امام‌جمعه کرج هم گفته بود که احتمال این وجود دارد که رئیس‌جمهور ما در کاخ سفید هم نماز بخواند، زیرا این نمازی که در کاخ کرملین خوانده شد، پیام‌های مهمی در پی داشت. امام‌جمعه شهرری نیز در خطبه‌های خود عنوان کرده اتحاد این دو کشور و اقامه نماز رئیس‌جمهور در کاخ کرملین لرزه بر اندام دشمنان انداخت. خطیب جمعه خمین هم گفته بود سال‌ها قبل در اتحاد جماهیر شوروی اجازه اذان‌گفتن وجود نداشت و امروز از رئیس‌جمهور ایران به شکل باشکوه در روسیه استقبال می‌شود.

نباید هر چیزی را به اسلام وصل کنیم

اما دفاع از روسیه و چین از تریبون‌های نماز جمعه با واکنش تند حجت‌الاسلام فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه مواجه شد. به گزارش ایلنا، او گفت: «درست است رئیس‌جمهور به سفری رفت که امیدواریم برای کشور سود و منفعت داشته باشد، اما اینکه ما بیاییم این سفر را هم از هر جهت در راستای دین و اسلام توصیف و روسیه و چین را به نام دین تطهیر کنیم، به اعتقاد من کار درستی نیست. شما سابقه چین و روسیه را درخصوص اعدام‌های عجیب‌و‌غریبی که انجام دادند، بررسی کنید؛ متوجه می‌شوید دست به اقدامات نادرست هم زده‌اند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، عنوان کرد: «باید رابطه دپیلماتیک با کشور‌های دیگر به نفع منافع کشور داشته باشیم؛ باید سفر‌های دیپلماتیک به نفع منافع ملی صورت گیرد، اما اینکه ما بیاییم هرچیزی را از هر جهتی توجیه کنیم و به نام دین نقدی از تریبون نماز به آن وارد نکنیم، کار درستی نیست؛ سؤال اینجاست حال اگر یک روزی این سفر‌ها خدایی ناکرده به شکست بینجامد، نسل جوان چه می‌گوید؟ نمی‌گوید به نام دین هر چیزی را به خورد ما می‌دهید و شکست هم که می‌خورد آن را باز هم به پای دین می‌نویسید؟».

او ادامه داد: «یکی از آقایان گفته است «روسیه زمان تزار‌ها بد بود»، اما بعد از تزار‌ها روسیه خوب شده است، اینکه حرف نشد! دولت لنین و استالین یا حکومت آقای پوتین را که نمی‌شود گفت این‌ها خوب هستند و پیش از این‌ها بد بودند؛ چراکه حاکمان معمولا کشور‌های شرقی به‌ویژه اتحادیه جماهیر شوروی به‌هرحال حاکمان مستبدی بودند که مخالفان خودشان را می‌کشتند».

فاضل‌میبدی گفت: «اگر ما می‌خواهیم تفکیک زمانی انجام دهیم؛ باید بگوییم آمریکای امروز به غیر از آمریکای ۲۸ مرداد است، در ۲۸ مرداد آمریکایی‌هایی که حکومت ملی مصدق را ساقط کردند، یک حاکمان دیگری بودند که رفتند و امروز حاکمان دیگری بر سر کار آمدند، این‌طور سخن‌گفتن درست نیست، نباید این حرف‌ها را وصل به اسلام کرد».

اشاره او به توییت چند‌روز پیش محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور است که نوشته بود: «غرب‌گرایان که تاکنون منفعلانه دم از تسلیم در برابر زیاده‌خواهی غرب می‌زدند، حالا دلواپسانه از روسیه‌هراسی می‌گویند! درحالی‌که روابط تهران و مسکو بر اساس احترام و منافع متقابل است. دیگر نه روسیه، روسیه تزاری و اتحاد جماهیر شوروی است و نه ایران اسلامی ایران قجری و پهلوی است».

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه در ادامه گفت: «ما نباید هر چیزی را به اسلام وصل کنیم؛ اگر بناست سفر رئیس‌جمهور از تریبون‌های نماز جمعه مطرح شود، باید آن را به نقد بگذاریم، سخنان موافقان و مخالفان را بشنویم. معتقدم در عین اینکه باید رابطه دیپلماسی با شرق و غرب داشته باشیم، اما به‌هرحال باید سفر‌ها نقد شود، ببینیم چه دستاورد‌هایی برای کشور داشته است».

او افزود: «به اعتقاد من بیانی که ائمه جمعه در روز جمعه داشتند، واقعا جای ایراد دارد، چرا زمانی که یک رئیس‌جمهور هر حرکت مثبتی که انجام می‌داد، بد قلمداد می‌کردند، اما امروز که رئیسی که به مذاق‌شان خوش می‌آید، هر حرکتی انجام می‌دهد، حتی اگر به فرض مثال بد باشد، می‌خواهند صددرصد توجیه کنند؟ این کار بسیار غلط است، همه چیز را نباید سیاسی و خطی کنیم. متأسفانه در این کشور دین جناحی و خطی شده و اتفاقا همین عوامل است که باعث شده نسل جوان امروز از خطبه نماز جمعه و امام جمعه گریزان شده و مقصرش هم روحانیت است».

فاضل‌میبدی درباره اینکه این بار اول نیست که ائمه جمعه در حمایت از دولت وقت به صورت یکجانبه عمل می‌کنند؛ هفته‌های گذشته هم از بودجه یکپارچه حمایت می‌کردند، گفت: «اقتصاد یک علمی است که صددرصد باید عالمان علم اقتصاد درباره آن نظر دهند، درباره مسئله بودجه باید خبرگان اقتصاد نظر بدهند، من روحانی اگر سواد اقتصادی ندارم، نباید درباره بودجه نظر بدهم، این کار غلط است».

او افزود: «فقط صدای یک طیفی در مقام تعریف از دولت و مجلس شنیده می‌شود، باید کسانی که مخالف لایحه بودجه یا سفر رئیس‌جمهور هستند و نقد دارند، در صداوسیما آزادانه بنشینند و نقد کنند، اگر این اتفاقات بیفتد و گفتگو صورت بگیرد، مشکلات ما خیلی کمتر خواهد بود، اما متأسفانه صدا‌و‌سیما در دست یک جریان خاصی است و هر چیزی را که امروز در کشور است، تبلیغ و توجیه می‌کنند و هیچ راه و سخنی برای هیچ مقام مخالفی نگذاشته است که این کشور ما را به سمت‌و‌سویی می‌برد که نباید برود».

عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب نیز در توییتی درباره پرداختن به حاشیه‌های سفر رئیس‌جمهور به روسیه هشدار داد و نوشت: «پرداختن به حواشی سفر به کرملین موجب فراموش‌شدن متن آن است. آثار این متن (چه مثبت و چه منفی) خیلی زود در برجام خود را نشان می‌دهد. منتظر این آثار می‌مانیم. بقیه امور مثل نحوه استقبال و‌... حاشیه هستند».

برچسب ها: نماز جمعه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی