تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار (BA.۲)، سویه‌ای که به زودی پیشی می‌گیرد

زیرسویه BA.۲ که با عنوان "اومیکرون پنهان‌کار" نیز معروف شده است، در نوامبر سال گذشته شناسایی شد؛ ولی در هفته‌های اخیر بسیار گسترش یافته و باعث نگرانی‌هایی در سطح جهان شده است.

کد خبر: ۱۱۹۷۹۸
۰۸:۳۰ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار (BA.۲)، سویه‌ای که به زودی پیشی می‌گیرد

دیدارنیوز ـ به گزارش پایگاه خبری فوربس، مقامات بهداشت انگلیس این زیر شاخه جدید را که BA.۲ نام دارد، به عنوان "گونه تحت بررسی" تعیین کرده‌اند. این زیرسویه که با عنوان اومیکرون پنهان‌کار نیز شناخته می‌شود؛ در نوامبر سال گذشته شناخته شد و تا دهم ماه ژانویه امسال، ۵۳ توالی از آن در انگلیس شناسایی شده است.

اومیکرون چند زیرسویه دارد؟

با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت، گونه اومیکرون دارای سه زیرسویه BA.۱، BA.۲ و BA.۳ است و حدود ۹۹ درصد از موارد توالی‌یابی شده حاوی زیرسویه BA.۱ هستند. سازمان جهانی بهداشت چندی پیش اعلام کرد که کسب اطلاعات بیشتر در مورد B.۱.۱.۵۲۹ در حال انجام است؛ ولی آنچه مشخص است، این گونه بسیار متنوع‌تر است. در حال حاضر زیرشاخه‌های بیشتری، به ویژه در اروپا، در حال ظهور هستند.

موارد ابتلا به زیرسویه BA.۲ در چه مناطقی مشاهده شده‌اند؟

به غیر از انگلیس، BA.۲ در دانمارک، نروز و سوئد دیده شده است. محققان در فرانسه و هند نیز در مورد پخش سریع این زیرسویه هشدار داده‌اند و به گفته آنان انتظار می‌رود این زیرسویه به زودی از دیگر سویه‌های اومیکرون پیشی بگیرد.

وضعیت در دانمارک بسیار بد است و موارد ابتلا به BA.۲ از ماه دسامبر تا اوایل ژانویه، از ۲۰ درصد به ۴۵ درصد رسیده است. دانمارک در این هفته بیش از ۳۰ هزار مورد گزارش کرده است که ۱۰ برابر بیش از پیک موجود در موج قبلی کووید ۱۹ است.

تفاوت زیرسویه‌های اومیکرون

محققان احتمال می‌دهند زیرسویه BA.۲ به زودی به گونه غالب تبدیل خواهد شد. به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت، BA.۲ دارای ۳۲ جهش مشترک با BA.۱ است؛ علاوه بر آن دارای ۲۸ جهش منحصر به فرد است.
زیرسویه BA.۳ احتمالا از نظر آنتی‌ژنی مشابه BA.۱ است؛ زیرا جهش‌های مشترکی در ۴۱۷، ۴۴۶، ۴۸۴ و دیگر نقاط کلیدی دارد.

متخصصان معتقدند هنوز برای اظهار نظر در مورد تفاوت‌های BA.۱ و BA.۲ زود است و باید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب شود.

اطلاعات به دست آمده از مقامات دانمارک نشان می‌دهد هیچ تفاوتی بین بیماران بستری شده مبتلا به BA.۲ و BA.۱ وجود ندارد.

چرا این زیرسویه پنهان‌کار نامیده می‌شود؟

زمانی که محققان گونه اومیکرون را شناسایی کردند، دریافتند که سویه اصلی آن یعنی BA.۱، دارای یک جهش به شکل حذف "S" یا ژن اسپایک است که با آزمایش PCR شناسایی می‌شود؛ زیر سویه BA.۲ دارای چنین جهشی نیست و به همین دلیل پنهان‌کار نامیده می‌شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی