تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

«سردار» به دنبال شکستن طلسم ۱۰ ساله

سردار آزمون سرانجام پس از سال‌ها از فوتبال باشگاهی روسیه جدا شد و حالا به کشوری می‌رود که لیگ آن یکی از برترین‌های لیگ‌های اروپایی به شمار می‌رود. نکته جالب این است که از آخرین باری که یک ایرانی در سطح اول فوتبال آلمان گل زده، ۱۰ سال می‌گذرد و حالا آزمون می‌تواند با پیراهن بایرلورکوزن رکوردشکنی کند.

کد خبر: ۱۱۹۷۲۴
۱۳:۰۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

آزمون بایر لورکوزن

دیدارنیوز: سردار آزمون در حالی از فصل آینده در بوندس‌لیگا به میدان می‌رود که از آخرین باری که یک ایرانی در سطح اول فوتبال آلمان گل زده، ۱۰ سال می‌گذرد.

بوندس‌لیگا در اواخر درهه ۷۰ و در دهه ۸۰ شمسی مقصد اصلی ستاره‌های فوتبال ایران بود. در دهه ۸۰ هفته‌ای نبود که بازیکنان ایرانی در سطح اول فوتبال آلمان بازی نداشته باشند و فوتبال‌دوستان ایرانی پیگیر فوتبال باشگاهی در این کشور نباشند. از ستاره‌های تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه نظیر علی دایی، خداداد عزیزی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا تا بازیکنان تیم ملی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان؛ علی کریمی، وحید هاشمیان، رسول خطیبی و فریدون زندی سابقه بازی در بوندس‌لیگا را دارند. سردار آزمون جدیدترین بازیکن ایرانی است که راهی بوندس‌لیگا می‌شود و از فصل آینده برای بایرلورکوزن به میدان می‌رود.

چهارمین ایرانی
سردار آزمون اولین بازیکن ایرانی لورکوزن نیست؛ در حقیقت لورکوزن به واسطه روابط علی فتح‌الله‌زاده با «راینر کالموند» مدیرعامل وقت لورکوزن، در اواخر دهه ۷۰ شمسی به یکی از مقصد‌های دلخواه لژیونر‌های ایرانی تبدیل شده بود و مهدی پاشازاده، داریوش یزدانی و علی موسوی، ۳ بازیکن ایرانی بودند که راهی این تیم شدند؛ هرچند هیچ یک از این ۳ بازیکن، نتوانستند روز‌های خوبی در این تیم داشته باشند.

پاشازاده که بعد از درخشش در جام‌جهانی ۱۹۹۸ به لورکوزن رفته بود، پس از انجام ۲ بازی در جام حذفی آلمان و جام یوفا (مقابل اودینزه) و مجموعا ۳۱ دقیقه، دچار مصدومیتی سنگین شد تا دیگر نتواند پیراهن این تیم را به تن کند. پاشازاده در طول فصل تنها ۴ بار در بوندس‌لیگا روی نیمکت لورکوزن نشست و در تابستان بعدی راهی فورتونا کلن شد.

داریوش یزدانی هم تنها یک بازی ۸۳ دقیقه‌ای مقابل کایزرسلاترن در جام حذفی را تجربه کرد و در حدود ۲ سال حضور در لورکوزن، تنها ۲ بار به فهرست روز بازی لورکوزن در بوندس‌لیگا راه یافت. او البته ۴ بار پیراهن تیم دوم باشگاه را به تن کرد. موسوی هم که پس از یک فصل حضور در فورتونا کلن به لورکوزن آمده بود، بدون انجام بازی این تیم را ترک کرد و به استقلال برگشت.

سردار آزمون در حالی فصل آینده برای لورکوزن به میدان خواهد رفت که این باشگاه، هفدهمین باشگاهی است که یک بازیکن ایرانی در بوندس‌لیگا لباس آن را بر تن می‌کند.

۱۰ سال قبل و آخرین گل

اشکان دژاگه در فصل ۱۲-۲۰۱۱ آخرین بازیکن ایرانی‌ای بود که موفق شد در بوندس‌لیگا گل بزند. او در روز برتری ۳ بر ۲ وولفسبورگ مقابل لورکوزن، یکی از گل‌های وولفسبورگ را به ثمر رساند تا آخرین گل یک بازیکن ایرانی در بالاترین سطح فوتبال آلمان را زده باشد. سردار آزمون در فصل آینده به دنبال این است که رکورد ۱۰ سال گل نزدن ایرانی‌ها در بوندس‌لیگا را بشکند.

داوری آخرین ایرانی
دانیال داوری آخرین بازیکن ایرانی است که در بوندس‌لیگا بازی کرده است. او در فصل ۱۴-۲۰۱۳ برای آینتراخت برانشوایگ توپ می‌زد و در بازی مقابل هوفنهایم به عنوان یک ایرانی برای آخرین بار در بوندس‌لیگا به میدان رفت. قبل از داوری هم اشکان دژاگه و علی کریمی آخرین بازیکنان ایرانی حاضر در بوندس‌لیگا بودند. دژاگه که در فصل ۱۸-۲۰۱۷ راهی وولفسبورگ شده بود و فرصت بازی در بوندس‌لیگا را پیدا نکرد، در اولین بازی فصل ۱۳-۲۰۱۲ برای آخرین‌بار برای وولفسبورگ در بوندس‌لیگا به میدان رفت. کریمی هم در فصل ۱۲-۲۰۱۱ یک‌بار برای شالکه در بوندس‌لیگا بازی کرد.

مهدوی‌کیا و هاشمیان در صدر جدول بهترین‌ها
مهدی مهدوی‌کیا با سابقه‌ترین بازیکن ایرانی در بوندس‌لیگا است. کاپیتان اسبق تیم ملی ۱۲ فصل در آلمان توپ زد. او در این ۱۲ فصل، ۲۵۵ بازی در بوندس‌لیگا برای سه باشگاه بوخوم، هامبورگ و فرانکفورت انجام داد و ۲۹ گل زد و ۵۵ پاس گل داد تا بهترین پاسور ایرانی بوندس‌لیگا باشد.

وحید هاشمیان دومین بازیکن با سابقه کشورمان در بوندس‌لیگا است. او ۱۰ فصل در بوندس‌لیگا بازی کرد. هاشمیان در این ۱۰ فصل، ۲۰۹ بازی انجام داد و ۳۸ گل به ثمر رساند تا بهترین گلزن ایرانی بوندس‌لیگا باشد. اشکان دژاگه هم ۹ فصل در بوندس‌لیگا توپ زد. او در این ۹ فصل، ۱۵۹ بازی انجام داد، ۱۹ گل زد و ۲۳ پاس گل هم داد.

برچسب ها: سردار آزمون
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی