تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

ناآگاهی مسئولان بی‌اعتمادی سهامداران را افزایش داده/ سال ۹۱ برای بورس تکرار می‌شود؟

عدم آگاهی و سطح پایین دانش بورسی مسئولان از بازار سرمایه باعث بی‌اعتمادی سهامداران شده و هنوز اهمیت موضوع اعتماد مردم به بورس برای مسئولان روشن نیست. این بی‌اعتمادی باعث اعتراضات عمومی، درگیری در مجامع، تجمع در مقابل مجلس و … می‌شود.

کد خبر: ۱۱۹۶۲۶
۱۳:۴۲ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

ناآگاهی مسئولان و بی‌اعتمادی سهامداران

دیدارنیوز ـ یکی از مهمترین عوامل ایجاد بحران در بورس ایران سیاست‌گذاری‌های غلط، حمایت‌های مقطعی، خلف وعده‌های مسئولان و مشکلات ساختاری است. در این میان برخی از کارشناسان معتقدند عدم آگاهی و سطح پایین دانش بورسی مسئولان از بازار سرمایه باعث بی‌اعتمادی سهامداران شده و هنوز اهمیت موضوع اعتماد مردم به بورس برای مسئولان روشن نیست. این بی‌اعتمادی باعث اعتراضات عمومی، درگیری در مجامع، تجمع در مقابل مجلس و … می‌شود.

محمد خیری، کارشناس بازار سهام گفت: شرایط بازار سهام بر مبنای اصول خاصی جلو نمی‌رود. موضوع برجام فرسایشی شده و نرخ دلار بلاتکلیف است. هر چند در چند وقت اخیر افت و یا رشد دلار تاثیر خاصی بر بورس نگذاشته است. متاسفانه وضعیت باید تبدیل به بحران و اعتراضات عمومی مشابه آنچه در مجامع اتفاق میفتد بشود تا مسئولان چاره‌اندیشی کنند. چاره‌اندیشی‌ها نیز در حد حمایت‌های مقطعی است.

وی افزود: در بدنه دولت نگرانی‌هایی که در مورد بورس ایجاد شده تازه به این سوال رسیده که «نرخ خوراک پتروشیمی چیست؟» خیلی از اشخاصی که در بدنه دولت مسئولیتی مرتبط با بورس دارند فرق خوراک پتروشیمی و سوخت پتروشیمی را نمی‌دانند. سطح فرهنگ بورسی همچنان در کشور ما پایین است و مسئولان جایگاه بورس را نمی‌دانند. اگر می‌دانستند و استفاده می‌کردند وضعیت اقتصادی بسیار بهتر بود. اما در حال حاضر تنها استفاده بورس عرضه اوراق بدهی دولت در بازار سهام است.

بورس در بحران

این کارشناس بازار سهام عنوان کرد: متاسفانه هیچکس در جایگاه درستی قرار ندارد. حمایت‌های قطره‌چکانی صندوق تثبیت نیز فایده‌ای برای بورس ندارد. ثبات در تصمیم‌گیری وجود ندارد. هر روز یک چیز قرار است گران شود. ۱۰ فرمان برای حمایت از بورس صادر شده و هنوز هیچ حمایت عملی از بورس نشده است. عدم آگاهی و سطح پایین دانش بورسی مسئولان از بازار سرمایه باعث بی‌اعتمادی شده و هنوز اهمیت اعتماد مردم به بورس برای مسئولان روشن نیست.

خیری گفت: این بحران‌ها باعث اعتراضات عمومی، درگیری در مجامع، تجمع در مقابل مجلس و … می‌شود. چندین شرکت بورسی داریم که اگر مجمع آن‌ها برگزار شود اتفاقات بدتری نسبت به آنچه در کرمان و دی افتاد، می‌افتد. به دلیل بحث عدم وجود قوانین حاکمیت شرکتی برخی شرکت‌ها بر اساس منافع شخصی اعضای هیات مدیره اداره می‌شوند. این اتفاقات دست به دست هم داده تا وارد بحران شویم.

وی افزود: گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها بسیار عالیست، یا این وجود می‌بینیم که هیچگونه تقاضایی برای سهم‌های این شرکت‌ها وجود ندارد. وضعیت مشابه سال ۹۱ است که در اوج ارزندگی تقاضایی نبود. با جلسات تکراری بدون نتیجه و تصمیمات مقطعی چیزی درست نمی‌شود. بورس نیازمند شفاف‌سازی، حمایت‌های بنیادی و تعیین تکلیف فاکتور‌های مهم است.

برچسب ها: بورس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی