تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
آغاز كارزار ترامپ در حمايت از كانديداهای جمهوری‌خواه انتخابات 2022 كنگره

آتش زير خاكستری كه خاموش نمی‌شود

این اولین حضور دونالد ترامپ در یک گردهمایی عمومی از ماه جولای بود. تحلیلگران، اما این حضور را صرفا یک گردهمایی انتخاباتی ساده نمی‌دانند بلکه معتقدند رییس‌جمهور پیشین شنبه شب نشان داد که تصمیم دارد کارزارش را در حمایت از جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات میان دوره‌ای کنگره از همین ابتدای سال ۲۰۲۲ آغاز کند و در رسیدن به هدف خود بسیار جدی است.

کد خبر: ۱۱۹۱۰۰
۰۸:۴۵ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

آمریکا

دیدارنیوز: پیام کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده در آریزونا واضح بود؛ او همچنان معتقد است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ از جو بایدن شکست نخورده و همچنان تلاش می‌کند تا با حمایت از جمهوری‌خواهان برای کسب اکثریت کنگره در سال جاری، مسیر خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ هموار کند.

برای دونالد ترامپ که با صبر میانه خوبی ندارد، بیش از ۱۰ روز انتظار برای پاسخ دادن به حملات جو بایدن، رییس‌جمهور کنونی ایالات متحده کار آسانی به حساب نمی‌آید، اما او تصمیم گرفت نشست خبری خود درخصوص حوادث ششم ژانویه را لغو کند و روز شنبه ۱۵ ژانویه پاسخ بایدن را در جمع هواداران پرشورش در آریزونا بدهد. الن گادفری، خبرنگاری که برای پوشش این کارزار انتخاباتی به شهر فلورانس در ایالت آریزونا رفته بود، در توصیف گردهمایی هواداران ترامپ می‌نویسد: «شنبه شب، در اعماق صحرای آریزونا هزاران نفر از مردم در حمایت از دونالد ترامپ شعار می‌دادند. آن‌ها تنها برای اینکه بتوانند برای مدت کوتاهی رییس‌جمهور شکست خورده سابق را ببینند، ساعت‌ها منتظر مانده بودند و زمانی که سرانجام بلندگو‌ها حضور ترامپ روی صحنه را اعلام کردند، چنان از اعماق وجود فریاد می‌کشیدند که کسی باور نمی‌کرد ترامپ همان کسی است که با اختلاف زیاد در انتخابات شکست خورد.» ترامپ روز شنبه خطاب به هوادارانش گفت: «من تاکنون دو بار برای شرکت در انتخابات اقدام کرده‌ام و هر دو بار پیروز شده‌ام.»

نشریه آتلانتیک نوشته است که انتخاب آریزونا برای آغاز این کارزار بی‌دلیل نبوده است: «در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، ترامپ در این ایالت تنها با حدود ۱۰ هزار رای اختلاف به بایدن باخت و از این اختلاف اندک سوءاستفاده کرد تا بگوید توطئه چپ‌ها و تقلب در انتخابات باعث شده تا او به عنوان فرد شکست خورده معرفی شود.» به نوشته این نشریه امریکایی، در حالی که هیچ شواهد و مستنداتی برای وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ از سوی ترامپ و هوادارانش ارایه نشده، رییس‌جمهور پیشین امیدوار است با تکیه بر هواداران متعصب خود شروعی توفانی برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ داشته باشد.

ترامپ با تاختن به عملکرد جو بایدن و تمسخر اظهارات او، به گاف‌های رییس‌جمهور کنونی دموکرات طعنه زد و سپس به وضعیت بد اقتصادی، تورم، خالی بودن فروشگاه‌ها از کالا‌ها و شمار بالای ابتلا به ویروس کرونا در امریکا اشاره کرد.

رییس‌جمهور سابق امریکا سپس به وضعیت کنونی امریکا در جهان پرداخت و گفت: «بایدن به طرز شدیدی کشور ما را در صحنه جهانی حقیر کرده است. پوتین نه تنها تهدید به حمله به اوکراین کرده است، نمی‌دانم شما اخبار را خوانده‌اید، او (پوتین) اکنون تهدید کرده که به کوبا و ونزوئلا هم برود، این به معنای فقدان احترام گذاشتن به امریکاست. ما قبلا هرگز این مشکل را نداشتیم، درست است؟» رییس‌جمهور سابق امریکا در ادامه این سخنرانی بار دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ که با شکست او از جو بایدن پایان یافت، اشاره کرد. دونالد ترامپ گفت: «این انتخابات، جعلی بود، به تعداد بالای حاضران در نشست (تجمع حامیان ترامپ در فلورانس ایالت آریزونا) نگاه کنید، این تعداد نشان‌دهنده یک رییس‌جمهور بازنده نیست، اما رسانه‌های فاسد امریکا این‌ها را گزارش نمی‌دهند. ما در انتخابات (ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰) برنده شدیم.» چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا که در دوره ریاست‌جمهوری خود بار‌ها درباره ویروس کرونا و منشا آن به چین اتهام‌زنی کرده بود، در جمع حامیانش در ایالت آریزونا بار دیگر اتهام‌های خود را تکرار کرد و کرونا را «ویروس چینی» خواند.

او در این سخنرانی بار‌ها به جو بایدن و دولت او به دلیل سیاست‌های داخلی این دولت تاخت و به حامیانش گفت: «آن‌ها (دولت بایدن) دارند آزادی و شرافت شما را از شما می‌گیرند... کشور ما در این مدت به این کوتاهی دارد به سمت جهنم می‌رود، ما باید کنترل کشورمان را احیا کنیم و قوی باشیم.» به گفته دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق امریکا، «دموکرات‌های تندرو قصد دارند کشور ما را به یک کشور کمونیستی تبدیل کنند... امروز حزب دموکرات تحت تسلط جناح فاشیست‌های چپگرا قرار دارد.» وی در ادامه به کمیته تحقیقات مجلس نمایندگان امریکا درباره حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ هوادارانش به کنگره اشاره کرد و به‌شدت به اعضای آن که اکثریت آن‌ها دموکرات هستند و چند عضو جمهوری‌خواه مخالف ترامپ هم در آن حضور دارند، تاخت.

افول محبوبیت بایدن
افزایش خطر بازگشت دوباره ترامپ به صحنه رقابت‌های انتخاباتی و تشدید دو قطبی خطرناک موجود در جامعه امریکا، در حالی اتفاق افتاده است که جو بایدن، پس از پایان اولین سال ریاست‌جمهوری، خود را در موقعیتی یافته که پیش‌تر کمتر رییس‌جمهوری گرفتار آن شده بود. براساس نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک، محبوبیت و رضایت از جو بایدن رییس‌جمهور دموکرات و ۷۹ ساله امریکا در این کشور به ۳۳درصد کاهش یافته است. حمایت یک‌سوم امریکایی‌ها از بایدن در این نظرسنجی در شرایطی انجام شده که رییس‌جمهور این کشور در نظرسنجی ماه نوامبر ۲۰۲۱ (دو ماه قبل) وضعیت کمی بهتری داشت و محبوبیت او ۳۶درصد بود. گزارش وب‌سایت هیل نشان می‌دهد، بایدن با مجموعه‌ای از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند که افزایش قیمت‌ها، همه‌گیری مداوم ویروس کرونا و اختلافات درون حزبی دموکرات‌ها بر سر طرح موسوم به (Build Back Better) از جمله این مشکلات است. این طرح یک بسته هفت تریلیون دلاری کمکی برای مقابله با مشکلات ویروس کرونا، بازسازی اقتصادی و زیرساخت‌های امریکاست، اما این طرح با مخالفت برخی قانونگذاران ارشد دموکرات از قبیل سناتور «جو مانچین» مواجه شده است. در نظرسنجی جدید، ۵۷درصد از امریکایی‌های وابسته به احزاب مستقل درباره عملکرد جو بایدن ابراز نارضایتی کردند و ۲۵درصد گفتند که عملکرد او را تایید می‌کنند. میزان محبوبیت جو بایدن در میان رای‌دهندگان دموکرات هم روند نزولی پیدا کرده و از ۸۷درصد در نظرسنجی ماه نوامبر به ۷۵درصد در نظرسنجی جدید رسیده است.

نکته امیدوارکننده برای جو بایدن و حزب دموکرات باتوجه به در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امریکا، دو دستگی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه است. از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سوال شد که آن‌ها دوست دارند شاهد پیروزی چه حزبی در انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ کنگره امریکا باشند. پاسخ ۴۳درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک اعلام کردند که آن‌ها دوست دارند حزب جمهوری‌خواه اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان امریکا را دراختیار بگیرد و ۴۲درصد گفتند خواهان تسلط حزب دموکرات بر این مجلس هستند. ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که دوست دارند حزب جمهوری‌خواه اکثریت کرسی‌های مجلس سنای امریکا را دراختیار داشته باشند و ۴۱درصد هم گفتند که تسلط دموکرات‌ها بر سنا را خواهان هستند.

«رییس‌جمهور بایدن، کارتر نیست»
بسیاری از منتقدان بایدن، وضعیت فعلی جو بایدن را با جیمی کارتر، رییس‌جمهوری برخاسته از حزب دموکرات مقایسه می‌کنند که پس از پایان دور اول ریاست‌جمهوری‌اش از رونالد ریگان شکست خورد و به رییس‌جمهوری یک دوره‌ای تبدیل شد. جیم جردن، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان چندی پیش گفته بود «جو بایدن نمونه مدرن جیمی کارتر است»، لیندسی گراهام، سناتور مطرح جمهوری‌خواه بایدن را «بدتر از کارتر» خوانده بود و بدنه جمهوری‌خواهان دقیقا از روش‌هایی برای توهین به بایدن و تمسخر او استفاده می‌کنند که پیش‌تر برای توهین به جیمی کارتر استفاده می‌کردند. واشنگتن پست در مقاله‌ای پیرامون همین موضوع نوشته است هرچند شباهت‌های بسیاری میان کارتر و بایدن وجود دارد و مشکلات مشابهی بر سر راه هر دو رییس‌جمهور است، اما شرایط امروز به اندازه‌ای پیچیده‌تر است که بایدن آرزو می‌کند کاش جای کارتر قرار داشت. به نوشته این روزنامه، افول محبوبیت کارتر از نیمه دوم ریاست‌جمهوری او آغاز شد، اما بایدن در کمتر از ۶ ماه با این واقعیت روبه‌رو شد که چندان در میان جامعه محبوب نیست. این مقاله یکی از دلایل این عدم محبوبیت را گرانی‌ها و مساله تورم عنوان کرده و نتیجه گرفته است که بایدن هنوز فرصت دارد با رفع این مشکل و سر و سامان دادن به سیاست خارجی ایالات متحده، شرایط را برای پیروزی خود یا کاندیدایی از حزب دموکرات در سال ۲۰۲۴ فراهم کند.

گزارش از محمدحسین لطف‌الهی

منبع: اعتماد
برچسب ها: دونالد ترامپ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی