تیتر امروز

تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.

دانش‌بنیان‌ها به بافت فرسوده می‌روند! (بررسی تفاهم دولت و شهرداری درباره حمایت بخش‌هایی از نخبگان)

News Image Lead

مزیت رقابتی حقوق و دستمزد شرکت‌های دانش‌بنیان در جلوگیری از پدیده مهاجرت نخبه‌های کشورها، نقشی مهم ایفا می‌کند. در چنین شرایطی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یک ضرورت اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود که در یکی از این حمایت ها، دیروز تفاهم نامه‌ای میان شهرداری تهران و معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شد.

کد خبر: ۱۱۸۸۲
۱۱:۵۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان، موضوعي است كه طي دهه اخير بسيار از آن گفته شده و با وجود وعده‌ها و حتي تعيين بودجه‌هاي مختلف ، اما در عمل آن‌طور كه بايد و شايد از شركت‌هاي دانش‌بنيان حمايت نشده است. شركت‌هاي دانش‌بنيان از آن دسته شركت‌هايي هستند كه دانش و علم جزء جدايي ناپذير فعاليت آن‌ها است و در سال‌هاي اندك فعاليت شان در كشور، نياز جدي به حمايت‌هاي مسوولان دارند. شرکت دانش‌بنیان به شرکتی گفته می‌شود که از يك تا ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی و یا از ۵۱ تا ۱۰۰ درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها یا واحدهای پژوهشی باشد. در صورتی‌که سهام دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد باشد، شرکت دانش‌بنیان خصوصی است و در غیر این‌صورت شرکت دانش بنیان دولتی است. این شرکت‌ها حلقه واسطه بین ایده و تکنولوژی هستند که می‌توانند ایده‌ها را در مسیر رسیدن به تکنولوژِی هدایت کنند و گاهی اوقات خود همین شرکت‌ها هم می‌توانند ایده خودشان را به تکنولوژِی تبدیل کنند. شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از ۵۰ درصد از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، مشمول حمایت‌های این قانون نیستند؛ پس شرکت، یک شرکت خصوصی است ونقش حمایتی دولت برای بها دادن به این شرکت‌ها مطرح شده است. در تمامی این شرکت‌ها تا سه سال منحنی اقتصادی زیر در آمد است یعنی هر کدام از این شرکت‌ها حداقل سه سال فرصت می‌خواهند تا بتوانند روی پای خود بایستند. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل پدیده مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها را عدم دخالت دانش در شرکت‌های بزرگ و شکاف عمیق بین زیرساخت‌های آموزشی کشورهای مبدأ عنوان کرد. مشکل این است که زیرساخت‌های آموزشی در کشورهای در حال توسعه در واقع با کشورهای دارای اقتصاد دانش‌بنیان هم‌تراز نیست. شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصادهای دانش‌بنیان انگیزه‌های بسیار خوبی برای حرکت و کار به متخصصان و نخبگان ارائه می‌دهند. این به همین دلیل است که منابع انسانی از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه‌یافته مهاجرت می‌کنند. بر همین اساس، مزیت رقابتی حقوق و دستمزد شرکت‌های دانش‌بنیان در جلوگیری از پدیده مهاجرت نخبه‌های کشورها، نقشی مهم ایفا می‌کند. در چنين شرايطي، حمايت از شركت هاي دانش بنيان يك ضرورت اجتناب ناپذير به شمار مي رود كه در يكي از اين حمايت ها، ديروز تفاهم نامه‌اي ميان شهرداري تهران و معاونت علمي رياست جمهوري امضا شد.

تهران مي تواند به پارك بزرگ علم و فناوري تبديل شود

سورنا ستاري، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در اين باره با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با شهرداری تهران گفت: مفاهیم آموزشي در آینده به طور کلی تغییر خواهد کرد، به این معنا که مفهموم امروز از شهر هوشمند وجود اپلیکیشن ها و برنامه هایی است که زندگی افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را تسهیل می کند.وی با اشاره به اینکه تهران یکی از ۵۰ شهر جهان است که قابلیت هوشمند شدن دارد، ادامه داد: در کمتر شهری در جهان این میزان از نیروی جوان و مستعد وجود دارد. در جهت استفاده از این پتانسیل معاونت علمی و فناوری مدتی است که اقدام به راه اندازی کارخانه‌های فناوری کرده است. در یک نمونه از این کارخانه ۴هزار نفر مشغول به کار هستند. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه شهرداری تهران یکی از حامیان بزرگ اقتصاد دانش بنیان به حساب می آید، گفت: شهر تهران قابلیت این را دارد که به طور کامل به پارک علم و فناوری تبدیل شود. می‌توانیم این نوید را بدهیم که آینده شهر تهران با مال سازی گره نخورده است به این معنی که قرار است، جوانان شهر را با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود اداره کنند و درآمد تهران نیز از منبع همین ایده ها خواهد بود.ستاری در پاسخ به این سوال که در صورت عدم موفقیت استارت‌آپ‌ها سود شهرداری از چه منبعی تامین خواهد شد، تصریح کرد: یکی از مزیت‌های شتاب‌دهنده‌ها این است که استارت‌آپ ها را جمع‌آوری و ساماندهی می کنند، این پوشش باعث شده تا اگر استارت آپی شکست بخورد از منابع دیگر تامین خواهد شد و زیان‌دهی در کار نیست.

دانش بنيان ها در راه بافت هاي فرسوده!

شهردار تهران از واگذاری ساختمان‌های موجود در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به استارت آپ‌ها و شرکت‌های فناور خبر داد و گفت: این ساختمان‌ها به صورت رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار داده می‌شود و سهم شهرداری بعد از فروش محصولات فناورانه در بازار دریافت خواهد شد.محمدعلی افشانی توسعه محلات و زیست‌پذیر کردن محل‌های ناکارآمد و فرسوده شهری را از برنامه‌های مدیریت شهرداری عنوان کرد و افزود: در گذشته برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد بر نوسازی ساختمان‌ها متمرکز شده بود، ولی درحال حاضر به این فکر افتادیم که از این بافت به صورت گسترده‌تری بهره‌برداری کنیم. وی استفاده از بافت‌های فرسوده در راستای تولید دانش و علم را از اولویت‌ شهرداری نام برد و افزود: بر این اساس در جلساتی که با معاونت علمی برگزار کردیم، قرار شد تا به صورت همکاری‌های مشترک اقدام به بهره‌برداری از بافت‌های ناکارآمد به امر توسعه فناوری استفاده کنیم. شهردار تهران با تاکید بر اینکه براساس این توافق امکاناتی که در اختیار شهرداری است در اختیار شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها قرار داده می‌شود، افزود: از طرف دیگر ما به دنبال توسعه حیات واقعی بافت‌های فرسوده هستیم که در این راستا با توافقی که با معاونت علمی صورت گرفت، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در این ساختمان‌ها ساماندهی خواهند شد و این ساختمان‌ها در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.افشانی با تاکید بر اینکه در این توافق تعداد ساختمان‌های بافت فرسوده قابل واگذاری مشخص شده است،‌ اظهارکرد: در این راستا با برخی از نهادها که سوله یا ساختمان‌های بلااستفاده دارند، مذاکره و مقرر شد که با مشارکت آن‌ها از این ظرفیت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم. وی امضای تفاهم‌نامه مشترک میان شهرداری و معاونت علمی را گام اول اجرای این طرح مشترک نام برد و اضافه کرد: ساختمان‌های بافت‌های فرسوده به صورت رایگان در اختیار شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها قرار خواهد گرفت و براساس قراردادی که با این شرکت‌ها منعقد می‌شود، بخشی از سهام این شرکت‌ها در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. سهم شهردار از این شرکت‌ها زمانی دریافت می‌شود که محصول تولید و به بازار عرضه شود و در عین حال پولی که از این طریق نیز دریافت می‌شود، برای حمایت از شرکت‌ها مجددا هزینه می‌شود. وی در عین حال مزیت اجرای این طرح را توسعه کشور و عمران و آبادی شهرها عنوان کرد و افزود: دو اولویت بازآفرینی بافت فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری از جمله اولویت‌های ريیس جمهور است و مقام معظم رهبری نیز بر احیای بافت‌های فرسوده تاکید دارند. اقدام مشترک معاونت علمی و شهرداری گامی در راستای احیای بافت فرسوده خواهد بود و امیدواریم همه کشور از این تجربه استفاده کنند.قرار نیست شهرداری ملکی به شرکت های دانش بنیان واگذار کند بلکه مالکیت تمامی این املاک در اختیار شهرداری است.

شهرداري، مالك ملك ها مي ماند!

افشانی در پاسخ به اینکه آیا شورای شهر تهران از موضوع تفاهم نامه مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری در خصوص تسهیل استقرار استارتاپ ها، شتاب دهنده‌ها و ایجاد مراکز فناوری و کارخانه‌های نوآوری در بافت های فرسوده، ناکارآمد و پهنه‌های صنعتی متروکه شهر تهران اطلاع دارند؟ گفت: تمامی این ملک ها در مالکیت شهرداری باقی می ماند زیرا این شرکت ها از لحاظ مالی توان خریداری ملک را ندارند. تنها این املاک برای بهره‌برداری به این شرکت ها واگذار می شود و پس از تجاری‌سازی محصولات، شهرداری براساس سهامی که دارد، سهم خود را خواهد گرفت و در طول این زمان هزینه ای به عنوان اجاره نمی گیرد و حتما شورا از حمایت این شرکت های دانش بنیان که آینده سازان شهر و کشور هستند، شهرداری را حمایت می کند.وی در پاسخ به این پرسش که شورای شهر پنجم در خصوص بهره برداری از املاک شهرداری حساسیت ویژه ای دارد، آیا مجوز این بهره برداری ها تک تک از شورا گرفته خواهد شد، گفت: ما واگذاری نداریم و مجوز حق بهره برداری یک جا از شورا گرفته خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی