تیتر امروز

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
واکنش خواص و عوام به یک انتصاب

علی‌عسگری از مدیریت رسانه ملی تا پتروشیمی

خواص، عوام و رسانه‌ها نسبت به انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری رییس سابق سازمان صدا و سیما، به عنوان مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس واکنش‌های زیادی داشته‌اند. این گزارش به دلایل آن می‌پردازد.

کد خبر: ۱۱۸۶۳۶
۱۰:۳۸ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

علی عسگری از مدیریت رسانه ملی! تا پتروشیمی/صدا وسیمای علی‌عسگری، پتروشیمی علی‌عسگری

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه به عنوان مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس منصوب شد. پیش از او جعفر ربیعی مدیرعامل این شرکت بود. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین شرکت بورسی کشور است و به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از "سابک عربستان"، شناخته می‌شود. این شرکت سال‌هاست در چند رتبه در کشور از جمله شاخص فروش، ارزش بازار، میزان صادرات، مدار سودآوری و مقدار ارزش افزوده اول است. ١٥ شرکت تولیدی پتروشیمی و مجموعا ٦٠ شرکت زیر مجموعه دارد و به تنهایی ٢٠ درصد ارز کشور را تامین می‌کند.

شاید به همین دلیل انتصاب علی عسگری انتقادات زیادی را در پی داشته است که آیا فردی با فقدان سابقه در بخش پتروشیمی می‌تواند بزرگترین شرکت پتروشیمی ایران را اداره کند یا نه. علی‌عسگری متولد ۱۳۳۷ در نجف‌آباد اصفهان و بزرگ شده تهران است. او تجربه دستگیری و بازداشت در دوران پهلوی را دارد و با پیروزی انقلاب و گشوده شدن زندان‌ها آزاد شد.  

هفتمین رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما نیز است. زمانی که محمد سرافراز رییس صدا و سیما شد او معاونت توسعه و فناوری صدا و سیما را به عهده داشت، اما با آمدن سرافراز از صدا و سیما رفت. فارغ از رد یا تایید کلی عملکرد علی‌عسگری در صدا وسیما، در دوره او انتقال فناوری تلویزیونی از آنالوگ به دیجیتال انجام شد. همچنین در دوره او سریال گاندو که بیشتر بر علیه دولت روحانی تفسیر می‌شد نیز ساخته شد.  
صدا و سیما یک سازمان کاملا سیاسی و جناحی محسوب می‌شود و امروز که علی‌عسگری مدیرعامل هلدینگ ‎پتروشیمی خلیج فارس (بزرگترین شرکت بورسی ایران) شده بخشی از مردم، فعالان سیاسی و اجتماعی و به تبع آن کاربران شبکه‌های اجتماعی به بهانه ارتباط بین مدیریت سیاسی علی‌عسگری در صدا وسیما و مدیریت یک هلدینگ بزرگ اقتصادی، عِرض خود می‌برند و معلوم نیست زحمت کی می‌دارند؟ چون به نظر نمی‌رسد انتقاد از این انتصاب تاثیری داشته باشد یا به عدم تکرار چنین انتصاب‌هایی کمک کند.

بسیاری از کاربران این پرسش را مطرح کردند که سابقه ریاست صداوسیما چه ربطی به یک شرکت پتروشیمی دارد؟ صدور این حکم برای عبدالعلی علی‌عسگری در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی کرده و کاربران آن را عجیب و بحث برانگیز ارزیابی کردند. فعالان شبکه‌های اجتماعی معتقدند او هیچ سابقه‌ای در حوزه پتروشیمی و فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با آن ندارد.

گرچه در جمهوری اسلامی ایران از این دست انتصابات و گردش مسئولان در درون سیستم حکمرانی کشور زیاد داشته ایم تا جایی که سال‌هاست بحث مدیریت کشور توسط چند خانوداه و فامیل دهان به دهان می‌چرخد. نگارنده اطلاع ندارد علی‌عسگری متعلق به کدام خانواده یا فامیل سیاسی است و قصد ورود به آن را هم ندارد، اما این انتصاب ما را به یاد این گزاره و ذهنیت که مدام در گوش جامعه می‌پیچد، می‌اندازد.

تحصیلات و تجربه مرتبط اقتصادی

نمی‌توان انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی را کاملا تایید کرد زیرا رییس سابق صدا و سیما هم از حیث تحصیلات و هم از نظر تجربه اجرایی برای مدیریت یک بنگاه اقتصادی مناسب است و با این دست از کار‌ها غریبه نیست. او در سال ۱۳۷۳ شرکت فروشگاه‌های رفاه را بنیان نهاد و قبل از آن یعنی در سال ۱۳۷۰ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی بود که هر دوی این سازمان‌ها اقتصادی بوده اند. از نظر تحصیلات هم علی‌عسکری دارای کارشناسی مهندسی برق - الکترونیک از دانشگاه پلی تکنیک تهران، کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تهران و دکتری مهندسی صنایع - سیستم و بهره‌وری از دانشگاه علم و صنعت است.

واکنش؛ از خواص تا عوام

تنها کاربران شبکه‌های اجتماعی نیستند که نسبت به انتصاب رییس سابق صدا و سیما به عنوان مدیر عامل پتروشیمی خلیج فارس واکنش نشان دادند بلکه اصحاب رسانه و چهره‌های سیاسی هم  به این اتفاق کنایه زدند. از جمله محمد سرشار مدیر شبکه کودک‌‌ونوجوان صداوسیما انتصاب علی عسگری را دست انداخته و نوشته: "آیا هلدینگ پتروشیمی کودک‌ونوجوان سراغ ندارید؟" محمد سرافزار رییس پیشین صدا و سیما هم در توییتی به کنایه نوشت: "جناب علی عسگری همانطور که رسانه ملی را با کمک خانواده و دو مرجع تصمیم ساز، از فروپاشی نجات داده و مخاطب آنرا به بیش از هشتاد درصد رساند و معضلات کشور را یک‌جا حل کرد، اکنون در تراستِ خصولتیِ پتروشیمیِ خلیج فارس، مشکل مالی دولت را هم حل خواهد کرد"!. این  دو نفر هم رابطه عجیبی با هم پیدا کرده اند. سرافرار رییس که شد، علی عسگری از صدا وسیما رفت، سرافراز برکنار شد، علی عسگری آمد رییس شد و هنوز هم آثار این اختلاف نظر را می‌توان در واکنش سرافراز دید.

علی اکبر رائفی پور سلبریتی اصولگرایان هم نوشت: "بنده به هیچ جناحی تو این مملکت نه وابستگی دارم و نه بهشون بدهکارم هیچ آدم عاقلی هم دنبال دشمن درست کردن برای خودش نیست اما واقعا نمی تونم ببینم با یک سری انتصابات عجیب مملکت رو فنا بدن ربط علی عسگری به پترو شیمی چیه؟ میدونید تو این شرایط و اوضاع با یک اشتباه چه بر سر بورس میاد؟

مردم حساس‌تر و دقیق‌تر شده‌اند؟

در چهل و اندی سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد، هیچگاه به اندازه دولت رییسی مردم و فعالان عرصه اجتماعی نسبت به انتصابات حساس نبوده اند. پیش از این شاید در مورد اداره کشور توسط یک یا چند فامیل، قوم و  قبیله سخنی گفته می‌شد، یا مردم نسبت افرادی چند یا چندین شغله انتقاد داشتند یا طنزی روانه افکار عمومی می‌شد یا تک و توک در مورد اقدامات برادر رییس جمهور یا برادر معاون او گمانه و گریزی زده می‌شد، اما هرگز تا این اندازه مردم نسبت به انتصابات حساس و ریز نشده بودند. در دولت سید ابراهیم رییسی، اما تقریبا هیچ انتصابی نبوده که زیر تیغ انتقاد و توجه جامعه نرفته باشد.

به هر حال هیچ منع قانونی برای انتصاب افراد وجود ندارد، ولی باید دلیل این حساسیت‌های اجتماعی در این مقطع از تاریخ جمهوری اسلامی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. آنچه به نظر می‌رسد شاید یکی از دلایل شک و تردید جامعه نسبت به هر اقدام مسئولین، ریزش و حتی فروریزش اجتماعی و کاهش شدید اعتماد عمومی به عملکرد دولت‌ها در جمهوری اسلامی طی بیش از ۴ دهه گذشته است که آثار و نشانه‌های این بی اعتمادی عمومی در دو انتخابات مجلس ۹۸ و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را شاهد بودیم.

بی اعتمادی مردم به دولت‌ها (اگر نظر درستی باشد)، شاید یکی از دلایل تردید جامعه نسبت به هر اقدام مسئولان باشد. دیگر علل و ریشه‌های این فاصله‌ها، تَرک‌های بین ملت-دولت که روز به روز بزرگتر و عمیق‌تر می‌شود، باید مورد شناسایی قرار گیرد تا به دره تبدیل نشده است، اگر تا کنون دره نشده باشد؟!

جدا از تمام این مباحث و اینکه علی عسگری جای مربوط یا نامربوطی منصوب شده است، کاربران شبکه‌های اجتماعی مطلب مهم دیگری را هم بولد کرده اند و آن اینکه این منصب یعنی مدیرعاملی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حق علی‌عسگری بوده است. چون او بود که در دوره بعد از انتخابات ریاست جمهوری و به خصوص هنگامی که سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه شد، تمام قد پای کار بود و از رئیسی چهره‌ای تحول خواه و اصلاح‌گر ساخت. علی‌عسگری بود که او را به عنوان "سید محرومان" یا "سید خراسانی" به جامعه معرفی کرد.  یک  کاربر  در  توییتر نوشت: چطور  انتظار  دارید  کسانی  که  به  نفع  رییسی توییت  زده‌اند  و حتی  ریتوییت  کنندگان  پست بگیرند اما  علی‌عسگری  پست  نگیرد. و این  قصه  انتصاباتی  از   این  دست،  پایانی  ندارد  تا  جایی  که  در  لحاظات  پایانی  تنظیم  این  گزارش گفته  شد  که حشمت‌الله قنبری، که در برنامه‌های مذهبی و گاهی سیاسی صداوسیما، به بررسی مسائل تاریخ اسلام می‌پرداخت  مدیر  عامل  هلدینگ  پارسیان  (شامل  هتلهای  زنجیره  ای  بنیاد  مستضعفان)  شده  است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی