تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

حاشیه‌های سفر هیأت طالبان به ایران

سفر وزیر خارجه طالبان به تهران با حاشیه‌هایی همراه بوده است. اخباری مبنی بر دیدار او با احمد مسعود و اسماعیل خان وجود دارد که اخبار مربوط به آن هنوز به طور دقیق تایید یا تکذیب نشده است. با این حال بدون شک دیداری رخ داده و ایران میانجی این رویداد بوده است.

کد خبر: ۱۱۸۴۸۷
۰۹:۰۲ - ۲۱ دی ۱۴۰۰

حواشی سفر طالبان به ایران

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: چندین ماه از تصرف کابل به دست طالبان می‌گذرد، اما هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. ایران نیز از جمله کشور‌هایی است که دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و از دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان همراه هیأتی ۱۹ دی ماه به تهران آمده است. او در این سفر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران گفتگو کرده است. متقی در پیامی صوتی گفتگو‌های خود را در تهران مثبت توصیف کرده است. امیرخان متقی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان گفته است که به معاهدات بین المللی از جمله قرارداد ۱۳۵۱ هیرمند احترام می‌گذاریم. همچنین دولت جدید افغانستان علیه هیچ یک از کشور‌های همسایه نیست.


بیشتر بخوانید: چراغ‌های سبز در مذاکرات وین؛ زمان تعیین تکلیف برجام نزدیک است!


این دیدار حاشیه‌هایی نیز داشت که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در دیدار هیأت سیاسی طالبان با وزیر خارجه ایران از پرچم افغانستان خبری نبوده و از طرف دیگر حضور ۲ خانم در هیأت ایران مقابل طالبان هم جلب توجه کرده است. البته حواشی سفر هیأت طالبان به تهران به همین جا ختم نمی‌شود.

دیدار جنجالی بین الافغانی در تهران

بعد از سفر هیات طالبان به تهران، شایعاتی مبنی بر دیدار امیرخان متقی با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان و اسماعیل خان، از رهبران جهادی در خصوص جایگاه سرنوشت مردم پنجشیر پخش شد. امیر خان متقی در ویدیویی که تلویزیون ملی افغانستان منتشر کرده این دیدار را تایید می‌کند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در این خصوص گفته است: «نگاه ایران به وضعیت مردم افغانستان همواره شمول‌گرا و فارغ از منطقه و قومیت بوده است. در خصوص ملاقات نیز ایران میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی است و گفتگو‌های بین‌الافغانی همچنان در دستور کار ایران قرار دارد. در این سفر نیز ایران میزبان این گفتگو‌ها بوده و تا جایی که ما خبر داریم مذاکرات خوبی میان این رهبران انجام شده است.»

با این حال برخی افراد مدعی شده اند که احمد مسعود تاکنون در هیچ کدام از مذاکرات با طالبان در ایران شرکت نکرده است و هیات طالبانی با امیراسماعیل خان، شمس الحق آرین‌فر، مولوی حبیب الله حسام و عبدالحفیظ منصور دیدار داشته است.

در هر صورت در اینکه دیدار بین الافغانی در ایران با میانجی گری تهران صورت گرفته است، شکی نیست. در شرایط خطرناکی که افغانستان دارد، از نظر کارشناسان ایران بهترین راه را در پیش گرفته است. طالبان در داخل افغانستان با گروه‌های مقاومت مختلفی روبرو است. مقاومت پنجشیر، دولتی‌های قبلی و گروه‌های مدنی و زنان مخالفین جدی طالبان هستند و ادامه این روند این کشور را به جنگ داخلی می‌برد. افغانستان با چنین شرایطی برای ایران و دیگر همسایه‌های خود خطرناک خواهد بود. بدون شک چنین مذاکرات بین الافغانی می‌تواند این کشور را به ثبات نزدیک‌تر کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی