تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

آیا جاده هراز مسدود می‌شود؟

درپی انتشار خبر‌هایی درباره ایجاد شدن تَرَک در کوهستان جاده هراز در محدوده روستای آب‌اسک، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که باید این محور جابه‌جا، منتقل و تغییر پیدا کرده و دستور عدم تردد در این محدوده صادر شود، در چنین شرایطی باید دید این جاده نوستالژیک بسته خواهد شد یا خیر؟

کد خبر: ۱۱۸۲۴۵
۰۸:۳۸ - ۱۹ دی ۱۴۰۰

جاده هراز مسدود

دیدارنیوز ـ طی هفته‌های گذشته خبر‌ها و ویدئو‌هایی درباره ایجاد شدن یک تَرَک عظیم در بخشی از کوهستان مشرف بر جاده هراز و طرح احتمال بروز فاجعه انسانی در جاده هراز و سقوط بخشی از کوه در منطقه پلور منتشر شد و برخی رسانه‌ها از آن به عنوان مخاطره‌ای جدی برای بروز فاجعه‌ای احتمالی یاد کردند.

رضا نفیسی - رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی- نیز در این باره اینگونه توضیح داد: طی روز‌ها و هفته‌های گذشته جلسات متعددی بین دستگاه‌های مختلف و متولیان این حوزه در این خصوص برگزار شده است. هفته قبل نیز جلسه‌ای در این زمینه داشتیم تا ببنیم چنین اتفاقی رخ می‌دهد یا خیر. همچنین دستگاه‌های مختلف از استانداری تا ستاد بحران، سازمان زمین شناسی، سازمان راهداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و ... گزارش‌هایی ارائه دادند و مقرر شد تا ضمن بازدید از منطقه گزارش دقیقی از وضعیت این محدوده از جاده هراز ارائه دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در حال حاضر مسئله مطرح شده را به عنوان یک مخاطره جدی و فوری تلقی می‌کنید یا خیر؟ گفت: در حال حاضر به این موضوع به عنوان یک هشدار نگاه می‌کنیم، اما تصمیم گیری برای انجام هرگونه اقدام به سطح خطر بستگی دارد؛ بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه نتایجی از سوی متولیان و دستگاه‌های مربوطه از بررسی این محدوده از جاده هراز اعلام می‌شود.

البته اطلاعات به دست آمده خبرنگار ما نشان می‌دهد که سنسور‌هایی در این منطقه تعبیه شده و طی هفته‌های گذشته این تَرَک‌ها در حال رصد و ارزیابی دائمی است تا پس از کاهش یا قطع بارش‌ها دوباره بررسی شوند و اگر لغزش‌های این توده عطیم قابل توجه و خطرناک تشخیص داده شد، تصمیم‌گیری درباره مسدود شدن جاده هراز، احداث مسیر جایگزین و حل این مشکل به ستاد مدیریت بحران ارجاع شود و احتمال زیاد حداقل برای مدتی جاده هراز مسدود خواهد شد تا شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور که در حال ساخت باند برگشت محور هراز است ان را به صورت چهاربانده بسازد تا جایگزین این محور شود.

این اتفاقات در حالی رخ داد که علی بیت‌اللهی - رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی- در این باره با تاکید بر اینکه پیدایش این ترک‌ها نیز موضوع جدیدی نیست، گفت: بررسی عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ یعنی حدود ۲۰ سال قبل نیز این شکاف و ترک‌ها وجود داشت. از اوایل دهه ۱۳۷۰ در همین منطقه امامزاده‌ای در منطقه آب اسک در کنار رودخانه از سمت تهران به بابل بعد از پلور وجود داشت که به دلیل ریزش‌های ممتد مسدود شد. به طوریکه هم‌اکنون نیز در این منطقه دریاچه‌ای از بقایای ریزش دامنه که دریاچه را تشکیل داده مشاهده می‌شود؛ بنابراین این زون یک زون با خطر بالا از نظر ناپایداری دامنه و حرکات دامنه‌ای و ریزش سنگ محسوب می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس ماموریتی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد و ما منطقه را بازدید کردیم. حدود چهار نقطه شاخص در رابطه با حرکات دامنه و پهن شدن شکاف زمین برای اندازه‌گیری زمین در نظر گرفته شد. با همکاری همکاران راهداری استان مازندران و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بازدید‌ها انجام شد و گزارشی در دست تهیه و تدوین است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان بخشی از اهم پیشنهاد‌ها برای کاهش مخاطرات در این منطقه که جاده پرترددی نیز محسوب می‌شود، تاکید کرد: مهمترین کاری که باید انجام شود، این است که با توجه به طول ۵۰۰ متری این زون، جاده باید جابه جا، منتقل و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی شود که این یک راهکار بنیادین است. در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان بر نیز خواهد بود پیشنهاد می‌شود تا پایش چشمی برای گزارش سریع ریزش‌های سنگی و دستور بر عدم تردد خودرو‌ها در این زون، ضروری باشد که سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.

حالا باید دید که جاده هراز به ویژه در محدوده آب اسک – پلور مسدود خواهد شد یا آنکه تردد‌های پرشمار روزانه مردم اجازه اتخاذ چنین تصمیمی را به مسئولان وزارت راه و شهرسازی نخواهد داد؟

 

منبع: ایسنا
برچسب ها: جاده هراز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی