تیتر امروز

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.

گزارش بازرس ویژه آمریکا درباره سقوط کابل/ میلیاردها دلار برباد رفت

در گزارش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان آمده است که هزینه ۱۴۶ میلیارد دلاری آمریکا برای بازسازی افغانستان که ۸۹ میلیارد دلار آن برای آموزش و تجهیز نیرو‌های امنیتی بود، با سقوط کابل از بین رفت.

کد خبر: ۱۱۸۲۲۳
۱۵:۴۲ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

آمریکا

دیدارنیوز: بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرد عملکرد ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان و دولت‌های حامد کرزی و محمد اشرف غنی نقش مهمی در سقوط کابل داشت.

خبرگزاری صدای افغان (آوا) به نقل از گزارش تازه سیگار اضافه کرد سقوط کابل پیش از فرار اشرف غنی و ورود طالبان به کابل برنامه ریزی شده بود.

در ادامه این گزارش اضافه شده است هزینه ۱۴۶ میلیارد دلاری آمریکا برای بازسازی افغانستان که ۸۹ میلیارد دلار آن برای آموزش و تجهیز نیرو‌های امنیتی بود با سقوط کابل از بین رفت.

براساس گزارش‌های منتشر شده، خود طالبان هم انتظار نداشتند که چنین راحت و بدون درگیری شدید کابل را تسخیر کنند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود (سه‌شنبه ۲۶ مرداد) پس از تصرف کابل اذعان کرد که «قرار بود واحد‌های ما در دروازهٔ شهر باقی بمانند». ولی خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهور، از کشور عملاً ستون فقرات دولت را به فروپاشی کشاند و طالبان با این توجیه که باید از هرج‌ومرج جلوگیری کرد، وارد کابل شدند.

عملکرد ۲۰ ساله آمریکا و دولت‌های سابق افغانستان بجز فساد مالی و اداری، قاچاق مواد مخدر و حملات شبانه به منازل مردم و جان باختن افراد بیگناه نتیجه‌ای برای مردم افغانستان نداشت.

بخش زیادی از این پول‌ها براساس گزارش تازه وال استریت ژورنال توسط خود آمریکایی‌ها در چرخه فساد حیف و میل شد و بخش دیگر نیز توسط شماری از افراد در دولت‌های حامد کرزی و اشرف غنی در یک چرخه فساد از بین رفته است.

براساس گزارش منابع خبری، "عبدالسلام رحیمی" رئیس اداره امور دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق و حمدالله محب مشاور امنیت ملی پیش از سقوط کابل به طور منظم با طالبان در تماس بوده اند.

به گفته اشرف غنی، بسم الله محمدی وزیر دفاع پیش از سقوط کابل در تماسی گفته بود که دیگر قادر به تامین امنیت کابل نیستند و مشاور امنیت ملی نیز از قصد طالبان برای اعدام اشرف غنی سخن گفته بود.

ملاعبدالغنی برادر معاون دولت موقت طالبان با رد گفته‌های محب در باره اعدام اشرف غنی گفته بود برنامه اعدام غنی در دستور کار طالبان نبود و وی نیز مانند دیگر مقامات مانند عبدالله عبدالله و حامد کرزی شامل عفو عمومی می‌شد.

بسم الله محمدی نیز پس از مصاحبه اشرف غنی واکنش نشان داد و گفت که از برنامه فرار محمداشرف غنی اطلاعی نداشت و بالگرد‌های وی را هنگام پرواز از کاخ ریاست جمهوری از پنجره وزارت دفاع مشاهده کرده است، اما هنوزهم نمی‌دانست که رئیس جمهوری فرار کرده است تا اینکه فرمانده نیروی هوایی از فرار وی به ازبکستان اطلاع داده است.

بدبینانه‌ترین پیش بینی‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس نیز سقوط نظام جمهوری در افغانستان را در ۱۵ آگوست پیش بینی نکرده بود.

برخی مقام‌های طالبان هم گفته بودند که آن‌ها هم انتظار سقوط زودهنگام را پیش بینی نکرده بودند و به همین دلیل بدون برنامه وارد کابل شدند و هرج و مرجی رخ داد.

برخی منابع دیگر هم در رسانه‌های افغانستان به نقل از منابع خارجی نوشته بودند که سقوط نظام توسط افراد پنهان طالبان در درون دولت اشرف غنی رخ داده است.

اشرف غنی در گفت وگوی ویژه با یک رسانه خارجی گفته است که اشتباه من اعتماد به آمریکا و شرکای بین‌المللی بود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کابل
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی