تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

سیل یک پل تاریخی را برد

پل تاریخی «آبرسان» که در سیل ۹۸ بخشی از آن تخریب شده بود، در سیلاب اخیر بخش بیشتری از آن ویران شد. این سازه آبی از جمله بنا‌های شاخص و ملموس به لحاظ ساختار معماری است که در فهرست آثار ملی ثبت شده و قدمت آن به قرون اولیه اسلامی بازمی‌گردد.

کد خبر: ۱۱۸۲۰۷
۱۴:۳۸ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

سیل پل تاریخی آبرسان را برد

دیدارنیوز ـ سیاوش آریا ـ پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی استان فارس ـ با انتشار تصویری از آخرین وضعیت این پل تاریخی، خبر داد: بخش بزرگی از پل تاریخی «آبرسان» شهر اهل از بخش اشکنان شهرستان لامرد در استان فارس در پی سیلاب‌های هفته گذشته، ویران شد و تنها بخش کوچکی از پایه‌های این پل باقی ماند.

این کنشگر میراث فرهنگی در بخشی از یادداشتی که منتشر کرده است، با اشاره به هشدار‌های سال‌های گذشته درباره وضعیت ناپایدار این یادمان تاریخی و درخواست رسیدگی از مسؤولان، نوشته است در سیل سال ۱۳۹۸ بخش‌هایی از این پل ویران شده بود و نیاز به مرمت اضطراری و فوری داشت. او با انتقاد از مسؤولان شهری و مدیریت میراث فرهنگی در شهرستان لامرد و مرکز استان نوشته این موضوع باعث شد تا یکی از بی‌همتاترین یادمان‌های تاریخی فرهنگی شهرستان لامرد نابود شود و تنها بخش کوچکی از آن باقی بماند.

آریا همچنین متذکر شد: اگر همین بخش اندک پل هرچه زودتر حفاظت و مرمت نشود باید برای همیشه با یکی دیگر از یادگاری‌های گرانسنگ این سرزمین بدرود گفت.

این سازه آبی از جمله بنا‌های شاخص و ملموس به لحاظ ساختار معماری است که در فهرست آثار ملی ثبت شده و قدمت آن به قرون اولیه اسلامی بازمی‌گردد. سازه این پل از سنگ و ساروج بوده که در سال‌های اخیر متأثر از خشکسالی شده و با هر بار سیلاب، بخشی از آن نابود شده است.

سیل پل تاریخی آبرسان را برد

وضعیت پل آبرسان پیش از سیلاب دی‌ماه ۱۴۰۰

خلیل ترزبان ـ باستان‌شناس ـ پس از سیل سال ۹۸ درباره وضعیت این پل تذکر داده بود که این سازه آبی در میانِ دشت واقع شده و با گذشت زمان و سست شدن پایه‌های پل و ضعیف شدن طاق‌ها و پایه‌هایی که در بستر خاک ایجاد شده، به مرور زمان بر اثر فرسایش توسط سیلاب و طغیان رودخانه سست و نابود شده است و مرمت نشدن این اثر سبب شده که در بارندگی اخیر (سال ۹۸)، ۲۰ درصد از این سازه تخریب شود که نیاز به مرمت فوری دارد.

با وجود چنین هشدار‌هایی درباره خطر تخریب این پل تاریخی و پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره احتمال سیلاب در این فصل، اما اقدام و تدبیری برای محافظت از این اثر تاریخی نشده است.

سیل پل تاریخی آبرسان را برد

وضعیت پل آبرسان پس از سیلاب‌های سال ۱۳۹۸

علاوه‌بر استان فارس، برخی آثار تاریخی در استان‌های هرمزگان، خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز بر اثر بارندگی‌های شدید و سیلاب اخیر تخریب شده‌اند. از میزان خسارت واردشده به آثار تاریخیِ سیل‌زده هنوز آمار کاملی گردآوری نشده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آثار تاریخی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی