تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

تولید پروتئین سفیده تخم‌مرغ از قارچ!

دانشمندان فنلاندی در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که شاید بتوان پروتئین سفیده تخم‌مرغ را از قارچ به دست آورد. آن‌ها این کار را با جداسازی ژن مرغ تولیدکننده اوآلبومین، وارد کردن آن به قارچ، برداشت پروتئین تولید شده و سپس غلیظ و خشک کردن آن به صورت پودر انجام دادند.

کد خبر: ۱۱۸۱۵۳
۱۰:۵۹ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

تولید پروتئین سفیده تخم‌مرغ از قارچ

دیدارنیوز ـ به نقل از نیو اطلس، پودر سفیده تخم‌مرغ، یک ماده غذایی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و این بدان معناست که مرغ‌های زیادی باید در مزارع پرورش داده شوند، غذای زیادی مصرف کنند و ضایعات زیادی را تولید کنند. اکنون به لطف قارچی که پروتئین مهم سفیده تخم‌مرغ را تولید می‌کند، ممکن است به زودی یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای سفیده تخم‌مرغ وجود داشته باشد.

دانشمندان طی یک پژوهش که در "دانشگاه هلسینکی" (University of Helsinki) و "مرکز پژوهش‌های فنی فنلاند" (VTT) انجام شده است، قارچ موسوم به "تریکودرما ریسی" (Trichoderma reesei) را از نظر ژنتیکی تغییر دادند تا پروتئین "اوآلبومین" (Ovalbumin) را تولید و ترشح کند که بیش از نیمی از محتوای پروتئینی پودر سفیده تخم‌مرغ را تشکیل می‌دهد.

آن‌ها این کار را با جداسازی ژن مرغ تولیدکننده اوآلبومین، وارد کردن آن به قارچ، برداشت پروتئین تولید شده و سپس غلیظ و خشک کردن آن به صورت پودر انجام دادند. هنگامی که این پودر مورد بررسی قرار گرفت، بسیاری از ویژگی‌های مطلوب پودر سفیده تخم‌مرغ مانند توانایی کف کردن را نشان داد.

به گفته دانشمندان، تولید اوآلبومین با استفاده از قارچ در مقایسه با پرورش مرغ برای به دست آوردن سفیده تخم‌مرغ می‌تواند نیاز به زمین را تقریبا تا ۹۰ درصد و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را بین ۳۱ تا ۵۵ درصد کاهش دهد.

دانشمندان هنوز به طور دقیق تعیین نکرده‌اند که چقدر انرژی برای این کار مورد نیاز است، اما باور دارند که این انرژی احتمالا به میزان قابل توجهی کمتر از انرژی مورد نیاز کنونی در مزارع پرورش‌دهنده مرغ است. حدس دانشمندان این است که اگر از منابع انرژی با کربن کم استفاده شود، کاهش گاز‌های گلخانه‌ای می‌تواند تا ۷۲ درصد باشد.

این پژوهش، در مجله "Nature Food" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا
برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی