تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

کمبود ۶ میلیون واحد مسکونی؛ میراث دولت قبل برای دولت رئیسی

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: کمبود ۶ میلیونی مسکن در کنار ساخت سالانه ۸۰۰ هزار واحد مسکونی، بخشی از تکلیف سنگین دولت سیزدهم است که با هدف جبران بی‌برنامگی دولت قبل در قالب طرح جهش تولید مسکن درحال اجرا است.

کد خبر: ۱۱۸۰۱۸
۱۶:۳۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۰

کمبود ۶ میلیون واحد مسکونی؛ میراث دولت قبل برای دولت رئیسی

دیدارنیوز ـ «سید محمد مرتضوی» عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان امروز (چهارشنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره برنامه دولت سیزدهم برای جبران کسری ساخت‌وساز‌ها افزود: دولت قبلی باور غلطی درباره تنظیم بازار مسکن با ورود خانه‌های خالی به بازار داشت و مسئولان سابق وزارت راه بار‌ها در گفتگو‌های خود اعلام کردند که حدود ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور داریم که بخش قبل توجهی از آن در تهران است.

وی با بیان اینکه اعتقاد به وجود خانه‌های خالی پالسی بود برای اینکه تولید مسکن در کشور به اندازه کافی انجام شده است، افزود: برداشت غلط از موضوع خانه‌های خالی اشتباه بزرگی را در حوزه ساخت‌وساز برای دولتمردان قبلی ایجاد کرد.

این فعال بخش ساختمان توضیح داد: خانه‌های خالی یا متعلق به بانک‌ها هستند یا خانه‌های لوکسی هستند که در شمال شهر تهران با قیمت‌های گزاف فایل می‌شوند و هدف بازار و تقاضا نیستند و بازار برای استفاده از خانه‌های خالی برنامه‌ای نداشته و این خانه‌های لوکس در جهت تنظیم بازار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: با همین باور غلط از برنامه حمایتی و تشویقی تولید انبوه مسکن فاصله گرفته شد. هم‌زمان به این دلیل که در ابتدای دهه ۹۰ از یک دوران رونق گذر و وارد دوران رکود مسکن شده بودیم و هم‌زمان سیاست‌های پولی دولت در جهت حمایت از مسکن نبود و میل به تزریق تسهیلات و منابع مالی در بخش‌های دیگر بیشتر از مسکن وجود داشت و کسری ساخت‌وساز‌ها کلید خورد.

وی گفت: مجموعه این عوامل موجب شد سیاست تولید مسکن انقباضی شود و از تولید ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد در سال ۹۲ به ۴۰۰ هزار واحد در سال‌های ۹۵ و ۹۶ کاهش پیدا کند و اگر در سال جاری هم طرح جهش تولید با این حجم و وسعت مطرح نمی‌شد امسال را با همان ۳۰۰ هزار واحد به پایان می‌رساندیم.

مرتضوی گفت: از اولویت خارج کردن مسکن در برنامه‌های دولت قبل همراه با باور‌های غلط و توهمی که در اثر وجود خانه‌های خالی ایجاد شد مسکن را از اولویت دولت خارج کرد و منجر به این شد که در دوره هشت‌ساله نتوانستیم در تولید مسکن موفق باشیم. ضمن اینکه دولت تصمیم گرفت به سایر بخش‌های کلان بپردازد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: بی‌اعتقادی به تکمیل مسکن مهر نیز بر کسری ساخت‌وساز‌ها و عدم به‌موقع عرضه مسکن منجر شد. در برخی استان‌ها بسیاری از مسکن‌های مهر جانمایی مناسبی و فضای مطلوب شهری نداشت و کیفی نبودن مسکن باعث بروز ناهنجاری اجتماعی شد و دولتمردان با همین باور کیفی نبودن مسکن مهر از حمایت برای تکمیل آن دست کشیدند و عدم تکمیل به‌موقع آن موجب اتلاف منابع شد. درحالی که قهر کردن با یک طرح بزرگ قابل قبول نبود و رویکرد بی‌توجهی به حوزه مسکن را در دولت قبلی نشان می‌داد.

به گفته این فعال بخش ساختمان علاوه بر کمبود‌هایی که از دوره قبل داشتیم و ناشی از رشد جمعیت و ورود زوج‌های جوان به عرضه اجتماعی و تقاضای مضاعف بود، بی‌پاسخ گذاشتن نیاز مردم درباره تکمیل مسکن مهر هم به کمبود‌های قبلی اضافه شد.

وی گفت: در دو سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که ۶ میلیون واحد مسکونی کسری داریم و اگر سالی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد باید تولید شود تا پاسخ نیاز روز باشد، برنامه دولت هم‌زمان باید کسری ۶ میلیون واحد مسکونی را نیز پوشش دهد.

مرتضوی با پیش‌بینی اینکه لازم است کسری ۶ میلیونی با یک برنامه گسترده جبران شود، ادامه داد: طرح ۴ میلیون واحد مسکونی برای جبران کسری ساخت‌وساز‌ها مطرح است تا بتوانیم بخش قابل توجهی از نیاز مردم در حوزه مسکن با شتاب مناسب پاسخ دهیم.

به گزارش ایرنا با کم‌کاری دولت قبل، دولت رئیسی از ابتدای کار خود ساخت ۴ میلیون واحد مسکن ارزان‌قیمت را کلید زده که تاکنون دو میلیون و ۳۹۵ هزار نفر در فراخوان مرحله اول طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کرده‌اند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی