تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

نامه صد‌ها دانشمند آمریکایی به بایدن برای کاهش زرادخانه هسته‌ای آمریکا

صد‌ها دانشمند آمریکایی در نامه‌ای از جو بایدن خواستند تا اعلام کند واشنگتن از تعداد تسلیحات هسته‌ای خود کاسته و هرگز اولین استفاده کننده از سلاح هسته‌ای در یک درگیری نخواهد بود.

کد خبر: ۱۱۶۶۵۴
۱۲:۱۳ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰

نامه صد‌ها دانشمند آمریکایی به بایدن برای کاهش زرادخانه هسته‌ای آمریکا

دیدارنیوز - به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، نزدیک به ۷۰۰ دانشمند و مهندس آمریکایی شامل ۲۱ برنده جایزه نوبل، روز پنجشنبه طی نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستند از فرصت آتی خود با موضوع استراتژی ملی جدید مدیریت سلاح‌های هسته‌ای برای دست زدن به کاهش یک سومی اندازه زرادخانه هسته‌ای آمریکا و اعلام بی سابقه این مساله که واشنگتن اولین استفاده کننده از سلاح هسته‌ای در یک جنگ نخواهد بود، بهره بگیرد.

در این نامه ارسال شده به بایدن، همچنین از او خواسته شده برای اولین بار از زمانی که هری اس. ترومن رئیس جمهور اسبق آمریکا دستور به انداختن بمب اتمی بر فراز هیروشیما داد، این رویه را که فرمانده کل قوا در آمریکا اختیار انحصاری صدور دستور استفاده از تسلیحات هسته‌ای را دارد تغییر دهد. این موضوع در دولت ترامپ اهمیت پیدا کرد و نویسندگان نامه مذکور از بایدن خواستند که این تغییر را به عنوان "ضمانتی مهم در برابر احتمال روی کار آمدن یک رئیس جمهور بی ثبات که دستور به حمله‌ای بی پروا بدهد" انجام دهد.

در حالی که بایدن اغلب اعلام کرده که در مدیریت همه‌گیری کووید-۱۹ تنها بر مبنای توصیه‌های علمی تصمیم می‌گیرد، چنین تعهدی را در قبال حوزه تسلیحات هسته‌ای، از حوزه‌های محل اظهار نظر استراتژیست‌ها، متحدان تحت حمایت چتر هسته‌ای آمریکا و نمایندگان کنگره، مطرح نکرده هر چند که بسیاری از این صاحب نظران با دیدگاه‌های مطرح شده از سوی همین دانشمندان مخالف هستند.

از جمله نویسندگان این نامه، چندین تن از اعضای "آکادمی ملی علوم" و "اتحادیه دانشمندان نگران" آمریکا هستند. این افراد عبارتند از بری باریش از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید؛ جروم آی. فریدمن از موسسه فناوری ماساچوست؛ جان سی. ماتر از دانشگاه مریلند؛ شلدون ال. گلاشو از دانشگاه هاروارد که همگی از برندگان جایزه نوبل فیزیک هستند؛ و ریچارد ال. گاروین، کارشناس هسته‌ای و دریافت کننده مدال آزادی ریاست جمهوری که به یک سری از روسای جمهور مشاوره داده است.

انگیزه آن‌ها لحاظ شدن توصیه هایشان در نسخه آتی سند موسوم به "بازبینی وضعیت هسته ای" آمریکاست؛ سندی که معمولا هر رئیس جمهور جدید در آمریکاً در یکی دو سال اول دوره ریاست جمهوری خود منتشر می‌کند. انتظار می‌رود بایدن این سند را در دولتش در اوایل سال آینده میلادی منتشر سازد هر چند که بحث‌های داخلی در خصوص محتوای احتمالی آن چندان علنی نشده اند.

در این نامه به سخنان خود بایدن در سال ۲۰۱۷ اشاره شده است، زمانی که او در ضمن بررسی نامزدی خود برای ریاست جمهوری گفت: به سختی می‌توان سناریوی مقبولی که در آن آمریکا به شکلی معقول یا ضروری رو به استفاده نخست از سلاح هسته‌ای بیاورد متصور شد. او در طول مبارزات انتخاباتی پس از آن گفت که "تن‌ها هدف" زرادخانه آمریکا باید بازدارندگی - و در صورت لزوم، تلافی یک حمله هسته‌ای باشد.

در نامه مذکور استدلال شد: با روشن ساختن این موضوع که آمریکا هرگز جنگی هسته‌ای را آغاز نخواهد کرد، احتمال تشدید درگیری یا بحران در مسیر تبدیل شدن به جنگ هسته‌ای کاهش مییابد.

نویسندگان این نامه استدلال کردند که این اعلامیه نشان خواهد داد که آمریکا به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای که کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای را ملزم به حرکت به سمت کاهش زرادخانه‌های خود می‌سازد، متعهد است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: جو بایدن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی