تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

میراث فرهنگی شوش در پرتگاه بی‌توجهی مسئولان!

چند روزی است فعالان و دوست داران میراث فرهنگی استان خوزستان نسبت به بی مهری که در حق شوش پایگاه دو اثر تاریخی ثبت شده جهانی می‌شود؛ اعتراض دارند.

کد خبر: ۱۱۶۴۰۳
۰۸:۱۷ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰

بی مهری مسوولان میراث فرهنگی به اثر ثبت شده جهانی؛ رئیس پایگاه شوش دقیقا کجایی؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: محوطه تاریخی شوش به عنوان یک میراث فرهنگی ثبت جهانی است و بعد از رفع ممنوعیت‌ها حالا گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از موزه و محوطه باستانی به استان خوزستان سفر می‌کنند، اما این محوطه با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که متاسفانه شایسته شهر باستانی و تاریخی شوش نیست.

فعالان و دوست داران میراث فرهنگی استان خوزستان نقد جدی نسبت به عملکرد مدیر پایگاه جهانی شوش دارند و می‌گویند که او سال‌ها بر مسند مدیریت این پایگاه تکیه زده است، اما نه تنها نتوانسته مشکلات موجود میراث شوش را حل کند، بلکه بر معضلات پیش افزوده است. تا جایی که حتی وضعیت سرویس‌های بهداشتی تصویر زیبایی زیگورات و چغازنبیل را مخدوش کرده است.

احمد جعفری ماجد یکی از فعالان میراث فرهنگی استان خوزستان در گفت و گویی با دیدار ضمن تائید وضعیت نامناسب محوطه تاریخی شوش می‌گوید: شوش تنها شهرستانی است که دو اثر ثبت جهانی دارد و علیرغم داشتن اداره میراث فرهنگی، اما وضعیت محوطه تاریخی شوش هم در مناطق محلی و شهری بسیار تاسف بار است.

به گفته او بی توجهی به آثار مهم محوطه شوش، بی توجهی به حفاری‌های غیر مجاز و بحث عدم حفاظت مناسب از آثار در محوطه تاریخی شوش و چغازنبیل که ثبت جهانی هستند، بزرگترین نگرانی جامعه محلی شده است.


بیشتر بخوانید: سریال تخریب محوطه‌های تاریخی و باستانی خوزستان


محوطه زیگورات چغازنبیل تابلو ندارد!

جعفری، با اشاره به اینکه عملکرد اداره میراث شوش خیلی ضعیف است، می‌افزاید: متاسفانه پایگاه جهانی شوش هیچ کدام از وظایف خود در این زمینه انجام نمی‌دهد و حتی از نیرو‌های محلی و بومی با هدف اشتغال در منطقه استفاده نمی‌کند این در حالی است که بسیاری از مردم این منطقه بیکار هستند.

این فعال میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه محوطه زیگورات چغازنبیل یک تابلو هم ندارد، می‌افزاید: اگر کل مسیر جاده ترانزیت اهواز شوش را طی کنید، حتی یک تابلو راهنما برای رسیدن به چغازنبیل نمی‌بینید و تنها کسانی که یک بار این مسیر را رفته باشند مسیر را بلدند.

او با اشاره به اینکه با فروکش کردن کرونا ایران و شهر‌های آن دوباره در لیست کشور‌های مقصد قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: نبود یک تابلو راهنمای گردشگری درست و دقیق برای آگاهی گردشگران و وجود سرویس‌های بهداشتی نامناسب در محوطه سبب شده که گردشگران عکس العمل خوبی نسبت به این وضعیت نداشته باشند.

جعفری یادآور شد: قرار شده جمعی از موسسات مردم نهاد میراث فرهنگی و دوست داران و انجمن‌های میراثی اقدام‌هایی انجام دهند و در قدم اول می‌خواهند در یک نامه به وزیر اوضاع این محوطه را اطلاع دهند.

این فعال فرهنگی استان خوزستان می‌گوید: این هفته نشستی بین موسسات و فعالان برگزار، خواسته و مطالبات مکتوب و به تهران فرستاده شود و این انتظار وجود دارد که رسانه‌ها در این راه فعالان میراث فرهنگی را همراهی کنند.

شوش هویت ملی ایران است و همه به این هویت میراث که هویت کل کشور است می‌بالند و بخاطر حضور گردشگران پای آبروی کشور در گرو حفظ این آیینه ملی است؛ متاسفانه عملکرد مدیران پایگاه شوش در این زمینه مناسب نبوده است. 

بی مهری مسوولان میراث فرهنگی به اثر ثبت شده جهانی؛ رئیس پایگاه شوش دقیقا کجایی؟


بیشتر بخوانید: انتصاب رئیس موزه فرش؛ جوانان ستاد‌های انتخاباتی در سمت‌های مدیریتی!


زخم کهنه بر بدن چغازنبیل

هفتم دی ماه ۹۹ خبری مبنی بر تخریب و فعالیت غیرمجاز در حریم درجه یک معبد چغازنبیل و محوطه تاریخی جوبجی خبر ساز شد، هر چند که با حضور به موقع نیرو‌های یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان پرونده تجاوز به حریم آثار تاریخی بسته شد. اما حالا خبر‌ها حاکی از آن است بی توجهی به محوطه تاریخی شوش باعث تخریب و از بین رفتن آن شده است. 

تنها کمتر از ۱۰ روز قبل از فعالیت غیر مجاز در چغازنبیل یعنی در ۲۵ آذرماه خبر رسید که تپه تاریخی چگاسفلی هم از گزند و آسیب تخریب و فعالیت غیر مجاز در امان نمانده است، اما مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به طرح شکایت درباره آسیب به محوطه چگاسفلی، گفت: دادستانی با فوریت موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

محوطه تاریخی شش هزار ساله چگاسفلی یکی از محوطه‌های ارزشمند در خوزستان است که با تشکیل پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی در منطقه از سال‌های گذشته موضوع صیانت و حفاظت از این محوطه همواره در دستور کار بوده است.


تعرض به محوطه تاریخی بیت مشحوت

گویا تعرض به محوطه‌های تاریخی ارزشمند استان خوزستان ریشه در گذشته دارد اردیبهشت سال پیش بود که قاسم آل کثیر، فعال میراث فرهنگی استان خوزستان در گفتگو با مهر اعلام کرده بود که محوطه تاریخی "بیت مشحوت" که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر شوش از توابع بخش شاوور قرار دارد، مورد تعرض قرار گرفته است. طبق شواهد، منطقه شوش در دوره اسلامی به خصوص در قرن‌های اولیه یکی از مراکز مهم تجاری، فرهنگی و اقتصادی جنوب غرب کشور بود.

بیت مشحوت یکی از محوطه‌های تاریخی ارزشمند این دوره است که متأسفانه تا کنون مطالعات دقیق تاریخی به جز بررسی و شناسایی‌های اولیه در آنجا صورت نگرفته است. به رغم اهمیت بسیار بالای آن، این محوطه همچنان در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی