تیتر امروز

آبله میمون جای کرونا را می‌گیرد؟
برگشت ویروس آفریقایی بعد از کووید ۱۹

آبله میمون جای کرونا را می‌گیرد؟

تب، سردرد، درد عضلانی و خستگی نشانه‌های ابتلا به آبله میمونی است، محققان می‌گویند خطر جدی ندارد، اما شیوع احتمالی آن بعد از کرونا جامعه پزشکی دنیا را نگران کرده است.
کاهش غبار از روز چهارشنبه
طوفان در عراق؛ ریزگرد در ایران

کاهش غبار از روز چهارشنبه

برداشت بی رویه از آب‌های سطحی و سدسازی در ایران و کشور‌های همسایه به ویژه عراق و ترکیه سبب شده منطقه میزبان پدیده‌ای به نام ریزگرد باشد که هر سال شدت آن بیشتر هم می‌شود.
کیفیت شرایط کودک در گروی وضعیت خانواده
به مناسبت روز خانواده

کیفیت شرایط کودک در گروی وضعیت خانواده

خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماعی که هر انسانی نیاز به داشتن  و حضور بدون شرط آن را دارد و حتی در اهمیت این روز مجمع جهانی سازمان‌ملل بر اساس قطعنامه شماره ۲۳۷/۴۷ که در تاریخ ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۹۳...
در هفتمین روز از نشست انتشارات میچکا عنوان شد:

رنگ و خطوط تصویر باعث تقویت نگاه کودک می‌شود

در هفتمین روز از نشست انتشارات میچکا مژگان سعیدیان و فرزانه رحمانی تصویرگر و نویسنده کتاب کودکان به بیان دیدگاه‌های خود درمورد نقش و اهمیت تصویرگری برای کتاب کودک و لزوم ارتباط قوی بین نویسنده و تصویرگر پرداختند.

کد خبر: ۱۱۵۷۸۰
۱۲:۲۲ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

میچکا

دیدارنیوز: مژگان سعیدیان نقش تصویر و متن در کتاب تصویری را همپای هم و مهم دانست و گفت: اگر تصویر نباشد متن به تنهایی مطلب را ادا نمی‌کند. گاهی کتاب‌هایی هم هستند که اصلاً متن ندارند و مفاهیم با تصویر ارائه می‌شوند.
این تصویرگر کتاب کودک و نوجوان در هفتمین روز از نشست انتشارات میچکا در پاسخ به پرسش جعفر توزنده‎جانی دربارۀ نتیجۀ یکی بودن تصویرگر و نویسنده گفت: ارتباط نویسنده و تصویرگر خیلی مهم است. مؤلف - تصویرگر بودن هم یک اتفاق هیجان‌انگیز است و می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد. کتاب‌های تصویری، می‌توانند تأثیر زیادی روی مخاطب داشته باشند. در کتاب تصویری خواننده می‌تواند برداشت آزاد داشته باشد و اگر متن نباشد خودش داستان را جلو ببرد.
وی با توضیح اینکه شروع کارش با مجلات و نشریات مختلف بوده و بعد از آن به تصویرگری کتاب پرداخته است، افزود: این حرفه‌ای بود که از کودکی آن را دوست داشتم و برای همین آن را با عشق و علاقه پیش برده‌ام. تصویرگری کار آسانی نیست و ما باید بسیار به متن وفادار باشیم؛ در حالی که کار نقاشی اگر مبتنی بر متن نباشد یک کار آزاد است.

فرزانه رحمانی: سخت‌ترین کار نوشتن برای مخاطب خردسال است

در این نشست، فرزانه رحمانی نیز با اشاره به این موضوع که نویسنده و تصویرگر هر کدام به تنهایی روایت خودشان را از یک ایده دارند، اما وقتی کنار هم قرار می‌گیرند روایت سومی را خلق می‌کنند، صحبت کرد و گفت: موقعی که داستان‌های «من نبودم»، «اتاق دوست داشتنی من» و «مهمان‌های وقت خواب» را نوشتم و تصویرگری آن‌ها به خانم سعیدیان سپرده شد، بین ما گفتگو‌های زیادی برقرار شد تا روایت هایمان را به هم نزدیک کنیم. در واقع روایت چهارم از یک اثر در مواجهه با مخاطب شکل می‌گیرد. کودک خردسال که هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارد در کنار متنی که بزرگتر‌ها برایش می‌خوانند با دیدن تصاویر و جزییات آن خودش دست به خلق روایتی جدید می‌زند. برای همین است که خواندن کتاب‌های مصور برای کودن می‌تواند جدای از پرورش حس زیبایی شناسی او، تخیل او را گسترش دهد و باعث رشد شخصیت کودک شود.
این نویسنده در ادامه گفت: تصویر در کتاب‌های مصور برای مخاطب پیش دبستانی و دبستانی نقش خیلی مهمی دارد، من از خانواده‌ها می‌خواهم موقع خواندن کتاب ها، تصاویر را روبه‌روی صورت کودک بگیرند تا هنگام شنیدن داستان تصاویر را ببیند. رنگ و خطوطی که تصویرگر به کار برده است، باعث تقویت نگاه کودک می‌شود.
وی با تأکید بر این موضوع که سخت‌ترین کار نوشتن برای مخاطب خردسال است، خاطرنشان کرد: در این کار نویسنده باید ایده‌ای را پرورش بدهد که موجب رشد و شناخت کودک بشود. از سوی دیگر، انتخاب واژگان مناسب در سطح فهم و دایره واژگانی محدود کودکان دست نویسنده‌ی خردسال را می‌بندد. در کنار این همه نویسنده باید شناخت درستی از روانشناختی رشد کودکان داشته باشد. خوب من این شانس را داشتم که مادر بودم و با تماشای فرزندم و زندگی با او به موضوعاتی می‌رسیدم که با آن روبرو بودم.

سلسله نشست‌های نشر میچکا به منظور تحلیل، بررسی و واکاوی ابعاد گوناگون ادبیات کودک و نوجوان با حضور کارشناسان، پژوهشگران، نویسندگان و مترجمان این حوزه از ششم تا دوازدهم آذر ۱۴۰۰ در باغ کتاب تهران برگزار شد.

برچسب ها: بازرگانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی