تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

اومیکرون هچنان ناشناخته؛ اژد‌های خفته بیدار می‌شود اگر ...

از آذر ۹۹ تا آذر ۱۴۰۰ کشور با تجربه تلخ درگیر بودن با بیش از ۷۰ شهر قرمز و فوتی‌های بالای ۳۰۰ نفر در روز مواجه بود، اما حالا تقریبا هیچ شهر قرمزی وجود ندارد، اما اژدهای خفته ممکن است برگردد...

کد خبر: ۱۱۵۷۳۸
۰۸:۵۹ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

اومیکرون هچنان ناشناخته؛ اژد‌های خفته بیدار می‌شود اگر ...

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شد تا قدرت کرونا روز به روز کمتر شود تا جاییکه آمار مبتلایان و فوتی‌ها هم در ایران و هم در جهان سیر نزولی پیش گرفت، اما حالا خبر شیوع ویروسی به نام اومیکرون جامعه بهداشت جهانی را دوباره برآن داشت تا تزریق دز سوم و حتی چهارم را در دستور کار قرار دهد و کشور‌ها را نسبت به اوج گیری دوباره کرونا با جهش جدید آگاه کند هر چند که گفته می‌شود اومیکرون مقاومتی در برابر واکسن دارد، اما متخصصان همچنان روی تزریق واکسن اصرار دارند.

البته محققان و ویروس شناسان با اینکه تاکید دارند قدرت سرایت بیشتر اومیکرون نسبت به دلتا به این نکته اذعان دارند که این قدرت به معنای کشنده بودن آن نیست و فرد مبتلا با علائم سردرد، بدن درد، احساس خستگی زیاد و گرفتگی گلو درگیر می‌شود و خوشبختانه مشکل ریوی منجر به سرفه‌های حاد و از میان رفتن حس بویایی و چشایی نخواهد شد.

در نهایت انتشار این ویروس در آفریقا و برخی کشور‌های اروپایی و آمریکایی باعث شده تا بار دیگر جامعه جهانی جامه‌ی رزم برای مقابله با این عامل بیماری بپوشد و خیز خود را برای کنترل رفت و آمد‌ها و مرزها، افزایش محدودیت‌های اجتماعی و توسعه واکسیناسیون بردارد.

محققان حوزه اپیدمیولوژی معتقدند باید نسبت به اجرای پروتکل‌های اجباری بهداشتی برای کاهش زنجیره سرایت این سویه اقدام شود، در غیر این صورت چنانچه روند کنترل بیماری صورت نگیرد، باید منتظر موج‌های جدید بود.


بیشتر بخوانید: قدرت انتقال کرونای اومیکرون ۵ تا ۱۰ برابر کرونای دلتاست


ماسک همچنان فاکتور مهم ...

یکی از دستورالعمل‌های جدی برای مقابله با کرونا استفاده از ماسک بود که از همان ماه‌های نخست شیوع ویروس کرونا توصیه شده بود و پس از آن واکسن زدن، رعایت فاصله‌های اجتماعی و شرکت نکردن در تجمعات و میهمانی‌ها بود حالا با شیوع اومیکرون دوباره این دستورالعمل‌ها به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار گرفته است.

این راهکار‌ها همراه با توصیه جدی به واکسن زدن به کسانی که در این مدت از زدن واکسن امتناع کرده اند، این روز‌ها یکی از توصیه‌های جدی همه متولیان مدیریت و کنترل بحرانی به نام اوج گیری کرونا است. از سوی دیگر بیش از دو ماه است که تزریق دز سوم در کشور برای کادر درمان و سالمندان آغاز شده است و حالا قرار است پس از افراد بالای ۶۰ سال که در رده بعدی دز سوم بودند افراد بالای ۴۰ سال هم به این گروه بپیوندند و اعلام شده است که برای دریافت دز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

نکته‌ای که محققان در مواجهه با اومیکرون روی آن تاکید دارند این است که با توجه به اینکه واکسن‌های موجود در بازار و در دسترس، ایمنی پایداری ایجاد نمی‌کنند و سطح ایمنی افراد واکسینه شده بستگی به نوع واکسن دریافتی از ۳ تا حداکثر ۶ ماه است و پس از آن سطح ایمنی کاهش می‌یابد، لازم است دز سوم هر چه سریع‌تر برای همه گروه‌های سنی در پروتکل واکسیناسیون کشور قرار گیرد.

این نکته را فراموش نکنید که چنانچه روند کنترل بیماری صورت نگیرد، باید منتظر موج‌های جدید بود؛ از این رو لازم است مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همانگونه که همیشه تاکید شده است، عمل کنند تا بتوانند با این ویروس زندگی کنند.


بیشتر بخوانید: جهش جدید ویروس کرونا؛ نام دردسر جدید «اومیکرون» است!


چه کسانی اومیکرون می‌گیرند؟

شاید یکی از سوال‌های مهم مطرح شده در مواجهه با اومیکرون این باشد که چه گروه‌های سنی خطرپذیرترند؛ مشاور پزشکی دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده بود که اُمیکرون سلامت کودکان زیر ۵ سال را نشانه گرفته است.

واسیلا جاسات گفته بود که در منطقه ژوهانسبورگ، مکانی که ویروس در حال گسترش است افزایش بسیار شدیدی در پذیرش بیمارستان‌ها در تمام گروه‌های سنی به ویژه در کودکان زیر ۵ سال مشاهده می‌شود.

با توجه به صحبت‌های مسوولان دولتی به نظر می‌رسد میزان بروز بیماری در افراد زیر ۵سال در و بعد در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر دیده شده است و نکته قابل تامل این است که سویه جدید متفاوت از سویه‌های قبلی عمل می‌کند؛ کودکان در گذشته تحت تاثیر همه‌گیری کووید قرار نگرفته‌اند، اما حالا اومیکرون قدرت جدیدتری از خود نشان داده است.

هفته گذشته این سویه توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به‌عنوان سویه نوع نگران‌کننده معرفی شد و به موجی از عفونت‌های جدید دامن زد و اکنون گونه غالب در آفریقای جنوبی است، جایی که برای اولین بار در آنجا کشف شد.

این احتمال هم وجود دارد که شکاف ایمنی و عدم واکسیناسیون در بین کودکان ممکن است منجر به افزایش بستری شدن در بیمارستان شده باشد و هنوز خیلی زود است که بدانیم کودکان به سویه اومیکرون حساس‌تر هستند یا خیر.

در‌های کشور بسته می‌مانند؟

تجربه تلخ روز‌های اوج گیری کرونا حداقل در ۶ ماهه اول سال تجربه تلخی برای مردم و مسوولان شد تا در تصمیم گیری‌ها مبنی بر لحاظ محدودیت‌ها و تعطیلی اصناف اصلا کوتاهی نکنند از این رو زمانی که خبر شیوع ویروس جدیدتر کرونایی منتشر شد خبر آمد که تمام راه‌های رفت و آمد با کشور‌های آفریقایی بسته شد هر چند که خبر رسیده در جنوب کشور این محدودیت لحاظ نشده و ظاهرا مسافرانی از کشور‌های آفریقایی وارد خوزستان شده اند این خبر را فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اعلام کرده و گفته پلیس گذرنامه بر خلاف مقررات به اتباع کشور‌های هند، پاکستان و آفریقای جنوبی اجازه ورود به استان را داده است.

او این موضوع را هم تاکید کرده عمده کشتی‌های وارد شده به بنادر خوزستان از امارات، هند، روسیه و برزیل هستند و در حالی که قرار بود به اتباع کشور‌های هند، پاکستان و افریقای حنوبی احاره ورود ندهیم، اما بندر امام خمینی برای این اتباع روادید صادر کرده و اجازه داده وارد شهر شوند.

هر چند این خبر از سوی مقام‌های بالا دستی تائید یا رد نشده است، اما بی شک زنگ خطر جدی برای سایر مبادی ورودی کشور است تا بدون رعایت مقررات اعلام شده به تنهایی در چنین حوزه خطرناک و ریسک پذیری به تنهایی تصمیم نگیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی