تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

دلیل نارضایتی اروپا و آمریکا از اسناد پیشنهادی ایران در مذاکرات چه بود؟

ایران در مذاکرات هفته گذشته در وین دو سند را به طور رسمی درباره لغو تحریم‌های آمریکا و اروپا و متقابلا اقدامات هسته‌ای ایران به طرف‌های برجامی ارایه کرد، اما این دو سند به مذاق کشور‌های اروپایی و آمریکا خوش نیامد.

کد خبر: ۱۱۵۶۹۲
۰۹:۲۱ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

مذاکرات وین

دیدارنیوز - به نظر آن‌ها انتظار آن را نداشتند که تیم مذاکراتی جدید با تغییرات، اصلاحات و افزودن مطالب به پیش‌نویس قبلی و به شکلی سرسختانه در دفاع از مواضع خود وارد مذاکرات شود. در عین حال که آن‌ها نتوانسته‌اند تا کنون ایرادی حقوقی و قانونی به پیشنهادات و نظرات ایران در قالب این دو سند وارد کنند.

منابع نزدیک به هیات ایرانی اعلام کرده‌اند که عمده مخالفت و اعتراض کشور‌های اروپایی به این دو سند این بوده است که "برای بازنگری در متون پیشین فرصتی وجود ندارد" و دیگر اینکه "طرف آمریکایی حاضر به اعطای امتیازات مد نظر ایران در چارچوب مطرح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نخواهد بود. "

این در حالی است که هیات ایرانی تاکید دارد، متون به دست آمده در دوره‌های پیشین، دارای بن بست‌های آشکار و همچنین نکات مبهم یا در برخی موارد نیازمند اصلاحاتی است که نمی‌توان بر روی آن‌ها چشم بست. ضمن آنکه آن متون صرفا یک پیش‌نویس بوده است، نه یک توافق غیرقابل بازنگری. همچنین اینکه طرف آمریکایی حاضر به اعطای امتیازات مصرح در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین ضروری برای رفع "موثر" تحریم‌ها نیست، حاکی از نبود اراده جدی دولت واشنگتن برای بازگشت به تعهداتش است.

این رویکرد طرف آمریکایی و نیز اروپایی نشان می‌دهد، آن‌ها به دنبال یک توافق یک‌طرفه هستند در حالی که این آمریکا بود که یک جانبه و غیرمسئولانه برجام را ترک کرد و کشور‌های اروپایی نیز عملا با او همراهی کردند.

در عین حال، تجربه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تهدید هر روزه جمهوری‌خواهان و حتی برخی دموکرات‌ها برای خروج از توافق در سال ۲۰۲۴، پیش روی ایران است. تجربه گذشته در خروج از برجام و پایبند نبودن به تعهدات و چشم‌انداز مبهم و نامطمئن پیش رو، اتخاذ مواضع قاطع و دریافت تضمین‌های روشن از آمریکا را به یک ضرورت و نه یک انتخاب برای ایران تبدیل کرده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: مذاکرات وین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
0
بنظر میرسد پیش نویس چند دور مذاکره قبلی در وین به رهبری عراقچی حاوی مفادی بوده که خواست طرف های غربی را تامین میکرده و با ان پیش نویس مشکلی نداشته اند کما اینکه هه چیز اماده یک توافق مورد رضایت انها بوده تا حدی که رییس جمهور محترم سابق در بیانی اظهار داشتند همه چیز مهیا است و اگر اراده باشد بایک امضای اقای عراقچی مشکل حل خواهد شد اما اینک بنظر میرسد دو سند ارایه شده به غربیها از سوی تیم اقای باقری کنی با سمت و سوی پیش نویس شش دور مذاکرات وین همسو نیست اما بنا به اظهارات کارشناسان هر دو طرف با مبانی حقوقی سند برجام هم اختلاف ندارد و اینست که تیمهای غربی را آچمز کرده است . پس میتوان نتیجه گرفت همانگونه که پیشنویس شش دور مذاکرات وین در دولت قبلی به شکلی بوده که طرف مقابل علاقه مند به امضای ان بوده است اما دو سند اقای باقری کنی بنحوی بوده که منافع طرف غربی را تامین نمیکرده و انها برای سبک سنگین کردن و احتمالا اتخاذ موضع یکپارچه به پایتختهاشان بازگشته اند . هست تا ببینیم نتیجه چه میشود .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی