تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

حسن بهشتی پور: کسانی که می‌گویند آمریکا دنبال توافق نیست اشتباه می‌کنند

۹ آذر ماه دومین روز مذاکرات وین است. قرار است کارگروه تحریم‌ها در مورد لغو تحریم‌ها شروع به کار کند. برای بررسی روز اول مذاکرات و ادامه این روند، دیدار با حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو می‌پردازد.

کد خبر: ۱۱۵۴۳۳
۲۰:۰۰ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

حسن بهشتی پور:

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: دومین روز مذاکرات وین در حالی شروع شده است که شب گذشته اولین دور مذاکراتی را مقامات مثبت خوانده اند. امروز کارگروه تحریم‌ها شروع به کار خواهد کرد و در مورد لغو تحریم‌ها بحث و گفتگو خواهد شد و فردا کارگروه هسته‌ای برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود نیز مشغول به کار می‌شود.

شرایط اقتصادی ایران به شدت این دور از مذاکرات وین را برای مردم ایران مهم کرده است. از طرف دیگر غربی‌ها نگران توسعه بالای هسته‌ای ایران هستند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد راهی جزء مذاکره باقی نمانده است.

فایل صوتی این گفتگو را در ادامه بشنوید

تا اینجای کار مقامات اروپایی و حتی تیم ایران اعلام کرده اند که به مذاکرات خوشبین هستند. دیدار برای بررسی شرایط با حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو می‌پردازد.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در مورد خوشبینی تیم‌های مذاکره کننده از دور اول مذاکرات می‌گوید: «دیپلمات‌ها وقتی مذاکره می‌کنند سعی دارند که اخبار درون مذاکرات را به بیرون درز ندهند، به خصوص در جلسه اول معمولاً ارزیابی دو طرف است. تا الان دستور کار را مشخص کردند که امروز بنشینند و در خصوص چگونگی لغو تحریم‌ها و فردا درباره بحث چگونگی بازگشت ایران به تعهداتش مذاکره کنند؛ بنابراین اینکه هم طرف ایرانی و هم طرف غربی و روسیه اظهار امیدواری کردند و مذاکرات را مثبت تلقی کردند، طبیعی است که بالاخره آن‌ها نمی‌خواهند در شروع مذاکرات یک جو رسانه‌ای منفی برای ادامه روند مذاکرات ایجاد کنند.»

او در ادامه در مورد اینکه ایا تیم ایران مایل به توافق است، بیان می‌کند: «مطمئن باشید تیم جدید به دنبال توافق است. اولاً این موضوع ربطی به دولت‌ها ندارد. در ایران رویکرد‌ها و تصمیم‌گیری که مذاکره صورت بگیرد یا نگیرد، در سطح شورای امنیت ملی است. دولت‌ها تسهیل‌گر هستند، یعنی دولت‌ها می‌آیند آن چیزی که مصوبه شورای امنیت ملی است را دنبال و اجرا می‌کنند؛ بنابراین در این مورد هم آقای باقری تصمیم گیری نکرده که بخواهد به دلیل اینکه مخالف برجام است، وقت کشی کند. ایران واقف است که ادامه تحریم‌ها به زیان کشور است و هر چه زودتر این تحریم‌ها لغو شود به نفع ایران است. لغو تحریم‌ها هم به جز مذاکره هم راهی دیگری ندارد. مگر اینکه ما در داخل کار‌هایی بکنیم که تحریم‌ها بی خاصیت و بی اثر شود. ولی اگر می‌خواهیم تحریم‌ها ساز و کارش از بین برود، باید از طریق مذاکرات انجام شود. دولت فعلی به خوبی بر این واقف است و من مطمئن هستم که دولت مجری سیاست‌های شورای امنیت ملی است. حتماً هم به دنبال این هستند که به توافق برسند. اما اینکه می‌توانند به توافق برسند یا خیر، بحث دیگری است. خواستن یک موضوع و توانستن یک موضوع دیگر است.

بهشتی پور در ادامه می‌گوید: «برخی می‌گویند آمریکایی‌ها هم به دنبال توافق نیستند. به نظر من آن‌ها هم اشتباه می‌کنند. با این حال هر دو طرف انتظارات بسیار زیادی دارند. مذاکره می‌کنند تا انتظارات را کم بکنند و به تدریج به سمت یک نقطه مشترک حرکت کنند. طبیعی است که اگر آمریکا حاضر نشود از برخی خواسته‌های خودش بگذرد و ایران هم همینطور مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید. به نظرم دو طرف باید تلاش کنند از بخشی از خواسته‌هایی که برایشان ممکن است بگذرند تا بتوانند به یک نقطه مشترک برسند. البته اینکه انتظار داشته باشیم مذاکرات به زودی به نتیجه برسد، ممکن نیست. چون اختلافات دو طرف خیلی پیچیده و چند لایه است.

این کارشناس در خصوص توافق نهایی بیان می‌کند: «من پیش‌بینی می‌کنم مذاکرات طولانی خواهد بود. مذاکرات حتماً به نتیجه می‌رسد، اما اینکه نتیجه چه خواهد بود، من نمی‌توانم پیش‌بینی بکنم. هر دو طرف سعی می‌کنند به یک نقطه مشترک برسند و طرف مقابل را راضی کنند، اما این رضایت حداقلی است. چیزی که منتقدان برجام نمی‌پذیرفتند این بود که آن‌ها می‌گفتند هر چیزی را که ما می‌خواستیم باید در برجام باشد یا آمریکا هر چه خواسته بدست آورده است. قطعاً آمریکا اگر به هر چه می‌خواست بدست آورده بود، چرا دونالد ترامپ این میزان ابراز ناراحتی از برجام می‌کرد؛ بنابراین هر دو طرف اگر می‌خواهند به توافق برسند باید به خواسته‌های حداقلی خود رضایت بدهند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی