تیتر امروز

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران
گزارش خبرنگار دیدارنیوز از دومین روز نمایشگاه

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار می‌شود که خبرنگار دیدارنیوز حال و هوای متفاوت این نمایشگاه را روایت کرده؛ پس این گزارش جالب را بخوانید.

بیگدلی: در مذاکرات وین توافق اولیه حاصل می‌شود

تا ساعاتی دیگر دور هفتم مذاکرات وین آغاز می‌شود. علی باقری کنی؛ مذاکره کننده ارشد ایران با تیم حدود ۴۰ نفر به وین رفته است. دیدار برای تحلیل شرایط با علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو پرداخته است.

کد خبر: ۱۱۵۳۳۳
۱۶:۱۸ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

 

بیگدلی:دیدارنیوز _ پرستو بهرامی‌راد: مذاکرات هتل کوبورگ تا ساعات دیگر شروع می‌شود. این اولین مذاکرات تیم دولت سیزدهم است که با ۴+۱ انجام می‌دهد.

خبرنگاران بسیاری در محل مذاکرات حضور پیدا کرده اند که اخبار به سرعت مخابره شود. با این حال کارشناسان در همین آخرین لحظات سعی دارند به پیش بینی شرایط دست بزنند. بسیاری معتقد هستند که این دور از مذاکرات نتیجه دقیقی نخواهد داشت و نتیجه نهایی به مذاکرات بعدی منتقل می‌شود.

فایل صوتی این گفتگو را در ادامه بشنوید

 دیدار با علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل درباره مذاکرات امروز وین به گفتگو پرداخته است. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در مورد نتیجه مذاکرات می‌گوید: «ترکیب جمعیت همراهان آقای باقری که مخصوصا تعدادی از نیرو‌های نظامی هم ایشان را همراهی می‌کنند و تعداد ۴۰ نفره آن‌ها یک مقداری عجیب به نظر می‌رسد. در واقع آنجا می‌خواهند تشکیل جلسه بدهند و لحظه به لحظه آقای باقری آن‌ها را در جریان مذاکرات قرار دهد و این نشان می‌دهد که ایران تمایل دارد مشکل مذاکرات را حل بکند و یک سروسامانی به این شرایط بدهد. شاید چگونگی آن خیلی مهم نباشد، ولی به نظرم می‌رسد که سر یک اصولی به توافق می‌رسند، ولی در جزئیات احتیاج به ادامه مذاکرات دارد.»

این کارشناس بین الملل در ادامه بیان می‌کند: «با توجه به اینکه آمریکا و اروپا به جهت ضیق وقت ایران را تحت فشار قرار داده اند. از این جهت باید هئیت ایرانی مراقب باشد. ما شرایط مناسبی نداریم، در داخل با مشکلات شدید اقتصادی، شورش‌های اجتماعی و گسل‌های عمیق دولت و ملت هستیم. از طرف منطقه‌ای حلقه‌های نظامی ما را در فشار بیشتری قرار داده اند؛ بنابراین با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد ایران هیچ راهی جز مذاکره کردن ندارد و خودش را آماده کرده است. اگر اظهار نظر‌های متعارضی می‌کنند آقای باقری گفته همه تحریم‌ها را باید بردارند، به خاطر این است که یک آرامشی به درون کشور بدهند. آن‌ها که دیروز می‌گفتند هر کسی مذاکره کند خائن است، الان متصدی امور شده اند و به این نتیجه رسیدند که کار خیلی آسان و راحتی نیست؛ بنابراین باید تن به خیلی از بلایا بدهند. به نظر من آن‌ها راهی جز مذاکره ندارند و هیچ کشور دیگری و حتی چین و روسیه هم نمی‌توانند به اقتصاد بیمار و در حال احتضار ما کمکی کنند. ما ناچار هستیم که به مذاکره تن بدهیم.»

بیگدلی در ادامه می‌گوید: «مرحله اول ممکن است آن تحریم‌های زیر برجام را بردارند. با این اتفاق گشایشی می‌شود برای فروش نفت و باز کردن شبکه بانکی به سمت تجارت ایران که این هم خودش نیازمند این است که FATF را تصویب کنند. از طرف دیگر سیستم بانکی ما در حال ورشکستگی است و بانک‌های دنیا آمادگی ندارند با شبکه بانکی ما ارتباط برقرار کنند. مشکلات زیادی وجود دارد. همچنین باید به سمتی برویم که ایران اجازه دهد کارشناسان آژانس وارد ایران شوند و بررسی کنند. مذاکرات باید سر و صورتی بگیرد تا این دیوار‌های سنگی که ما به دور خودمان کشیدیم شکسته و برداشته شود.»

در آخر علی بیگدلی بیان می‌کند: «مذاکرات ادامه خواهد داشت و اگر ما با مهارت و آگاهی با موازین دیپلماتیک وارد مذاکره شویم، باید سر یک اصولی به توافق برسیم و در مورد جزئیات می‌توانیم ادامه بدهیم. ولی اگر همین جلسه اول با شکست همراه باشد، قطعاً شورای حکام قطعنامه علیه ما صادر می‌کند و پرونده ما به شورای امنیت می‌رود؛ بنابراین اگر تیم ما شرایط را درک بکند باید به یک توافق اصولی با ۴+۱ برسد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی