تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

ابوالفتح: چشم اندازی برای توافق در مذاکرات امروز وین وجود ندارد

روز شروع مذاکرات وین رسیده است و همه طرف‌های مذاکره کننده ساعت ۱۴ به وقت وین وارد دور جدید مذاکرات برای احیای برجام می‌شوند. دیدار برای تحلیل شرایط با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو پرداخته است.

کد خبر: ۱۱۵۳۲۴
۱۵:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

ابوالفتح: در نهایت غرب چاره‌ای جز توافق با ایران ندارد

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: مذاکرات وین در هتل کوبورگ وین ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران آغاز می‌شود. این مذاکرات برای ایران که چندین سال است به دلیل تحریم‌ها مشکلات اقتصادی فراوانی پیدا کرده، اهمیت فراوانی دارد.

تحلیل‌های مختلفی پیرامون این مذاکرات در بین کارشناسان ایرانی و داخلی شکل گرفته است. بسیاری این مذاکرات را بی نتیجه و عده‌ای دیگر از شکل گیری توافقی صحبت می‌کنند. دیدار امروز هم زمان با ببرسی اخبار وین با کارشناسان مختلف به گفتگو می‌پردازد. دیدار با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو می‌پردازد.

امیرعلی ابوالفتح در مورد شروع این مذاکرات و نتیجه آن می‌گوید: «مذاکرات امروز تازه شروع می‌شود و روند مذاکراتی نشان می‌دهد، یک مذاکرات سخت، پیچیده و طولانی در پیش است. من چشم اندازی که تصور می‌کنم این نیست که در دور هفتم توافق حاصل شود، البته امیدوارم این پیش بینی من درست در نیاید. احتمالاً ما با دور‌های هشتم و نهم و حتی دهم هم مواجه خواهیم بود. اینکه توافق در سال ۲۰۲۱ حاصل نشود محتمل است؛ زیرا مواضع طرفین خیلی از هم فاصله دارد.»

فایل صوتی این گفتگو را در ادامه بشنوید

ابوالفتح در ادامه بیان می‌کند: «از یک طرف ایران هر بار خواسته جدیدی را مطرح می‌کند. اول گفته شده بود که تحریم‌ها باید یک جا برداشته شود، بعد گفته شد راستی آزمایی باید بشود و بعد گفته شد باید تضمین داده شود. الان نیز گفته می‌شود که خسارت هم باید پرداخت شود. همه این‌ها خواسته‌های به حقی است، اما مسئله این است که هر چه می‌گذرد خواسته‌ها و مطالبات ایران افزایش پیدا می‌کند. اما با همان موضوع اولیه هم آمریکایی‌ها موافقت نکردند، یعنی برداشته شدن تمام تحریم‌های مغایر با برجام را هم نپذیرفتند، چه برسد به اینکه بخواهند بابتش خسارت هم بپردازند. این موضع ایران است و طرف مقابل هم شفاف و آشکار بدون هیچ پرده پوشی گفته بازگشت به برجام به شرطی است که در متن برجام دوباره تجدید نظر صورت بگیرد. یعنی مذاکراتی باید صورت بگیرد تا نگرانی‌های قبل که شامل مسائل موشکی و منطقه‌ای است، به بحث و گفتگو گذاشته شود که این مسائل خطوط قرمز ایران است و ایران به هیچ وجه نمی‌پذیرد. در مقاله‌ای که علی باقری در فایننشال‌تایمز نوشته موضع ایران خیلی سر سختانه است و پافشاری بر اصول است. در آخر این متن هم مطرح کرده که هر فشاری وارد کنید ایران پاسخ می‌دهد. از این نظر من خیلی خوشبین نیستم که این گره به سرعت باز شود. اما در نهایت غرب چاره‌ای جز توافق با ایران ندارد، یعنی هیچ گزینه دومی وجود ندارد.

این کارشناس بین الملل می‌گوید: «یا آن‌ها باید ایران مسلح به سلاح اتمی را بپذیرند (البته ایران قصد چنین کاری را ندارد.) یا باید با ایران به توافق برسند. گزینه سومی وجود ندارد. از این جهت ضرب المثل عامیانه اش که می‌گوید دیر یا زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد، به این جریان هم اطلاق می‌شود. در نهایت آمریکایی‌ها باید با ایران به توافق برسند، اما این توافق ممکن است دو الی سه هفته دیگر باشد یا ممکن است به دو الی سه سال دیگر هم بکشد.»

ابوالفتح در مورد اینکه اگر در به توافق نرسند چه می‌شود، بیان می‌کند: «بدترین سناریو برای ما بمب باران ایران است. بعد از بمب باران چه اتفاقی می‌افتد؟ دوباره بعد سه الی چهارسال ایران باز می‌تواند بمب اتم بسازد. طبق گزارش نیویورک تایمز مقامات آمریکایی به اسرائیلی هشدار دادند که اقدامات علیه برنامه هسته‌ای ایران نتیجه عکس دارد و شما هر چه عملیات انجام دادید، ایران پیشرفت کرده است و گزارش آژانس هم این را نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد حتی بمباران هم گره کار را باز نمی‌کند. اگر بخواهند به نتیجه برسند در نهایت تن به مصالحه می‌دهند. اما اینکه چه زمانی خواهد بود را نمی‌دانم.»

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی