تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
شمارش معکوس مذاکرات وین (۶)

۱ روز تا وین؛ روز مذاکرات پشت پرده!

۸ آذر سرآغاز شروع مذاکرات وین با حضور نمایندگان دولت سیزدهم ایران است. اقتصاد ایران چشم انتظار نتیجه مذاکرات برجامی است. با دیدار برای رصد اخبار روزانه همراه باشید.

کد خبر: ۱۱۵۲۶۸
۲۰:۲۴ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

۱ روز تا وین؛

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد:تیم مذاکره کننده ایران به وین رسیده است. چشم‌های بسیاری فردا به مذاکرات هتل کوبرگ وین دوخته شده است. مذاکراتی کهمی‌تواند  شرایط ایران را در جامعه جهانی تغییرات شگرفی بدهد.

هفتمین دور مذاکرات احیای برجام، با هدف رفع تحریم‌های اتمی آمریکا در ازای اعمال مجدد محدودیت بر برنامه اتمی ایران صورت می‌گیرد. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم بین تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا جریان خواهد داشت. ابهامات در خصوص مذاکرات فردا بسیار است. تیم ایرانی هنوز حداقل در رسانه‌ها مشخص نکرده است که از کدام نقطه شروع به مذاکره می‌کند. هنوز هم لیست تحریم‌هایی که ایران خواستار رفع آن‌ها است، مشخص نیست.

این روز‌ها بازار تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها در خصوص نتیجه مذاکرات بسیار داغ بوده است. تحریم‌های اقتصادی آمریکا سفره مردم ایران را بسیار کوچک کرده است. برهمین اساس بسیاری رفع تحریم‌ها را در این دور از مذاکرات گشایش بزرگی برای اقتصاد ایران می‌دانند. در ۲۴ ساعت آینده نفس‌ها در سینه بسیاری حبس شده است تا بدانند تصمیم نهایی چه خواهد بود. تیم مذاکره کننده ایرانی که از یک دولت اصولگرا است، برخی کارشناسان را به این سمت برده که مذاکرات بی نتیجه خواهد بود و دولت رئیسی به وقت کشی در خصوص پرونده برجام ادامه می‌دهد.


بیشتر بخوانید: ۲ روز تا وین؛ پینگ پنگ دیپلمات‌ها!


فردا سرنوشت بزرگترین پرونده تاریخ دیپلماسی ایران قرار است در وین تکلیفش روشن شود. بدون شک در این دور از مذاکرات راهی که دولت رئیسی قرار است که دنبال کند، به روشنی نمایان خواهد شد.

تیم پرجمعیت مذاکره کننده ایران

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران و تیم او به وین رسیده اند. همانطور که در چند ماه اخیر علی باقری سعی کرده از کلمه برجام استفاده نکند، تیم جدید مذاکره کننده هم به صورت عمد مذاکرات وین را مذاکراتی برای رفع تحریم معرفی می‌کنند.

باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رییس هیات مذاکره‌کننده ایران روز گذشته در راس هیاتی با تعداد افراد زیاد (۳۸ نفره) وارد وین شده است. این نخستین دور از مذاکرات رسمی دولت جدید ایران با ۴+۱ است.

تعداد نفر‌های تیم مذاکره کننده به شدت در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. تا جایی که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در صفحه توییتر خود واکنش نشان داده و نوشته است: «ترکیب هیئت جدید ایران در مذاکرات وین بسیار تاثیر گذار است. باید آن را گواه نیت جدی [ایران]تعبیر کرد.»

طبق اخباری که وجود دارد در سرمای امروز پایتخت اتریش تیم مذاکره کننده ایرانی ملاقات‌هایی دو جانبه و سه جانبه در سطوح کارشناسی و سطح روسای هیات‌های چین و روسیه و نیز با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا آقای انریکه مورا داشته اند.

لیست تیم متخصصین مذاکره کننده نیز رسانه‌ای شده است:

-مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی و سفیر در اتریش، روسیه و چین سفیر بوده است. او همچنین معاونت اسبق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و معاونت اسبق اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه در کارنامه خود دارد.

-رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین المللی و سفیر اسبق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است. وی پیش از این مدیر کل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه بوده و دارای دکترای حقوق بین الملل است.

-ابراهیم شیبانی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی و سفیر اسبق ایران در وین (اتریش) بوده است. او در کارنامه خود ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس جمهور را دارد.

-علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه گذاری و معاون سابق سفارت ایران در پکن است. او رئیس اداره برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه بوده است.

-احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و دبیر سابق کمیته انرژی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی بوده است.

-غلامرضا پناهی، عضو هیات عامل و معاون امور ارزی و بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. او عضو سابق هیات مدیره و معاون ارزی و بین الملل بانک ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است. او عضو اسبق غیر موظف هیات مدیره بانک پی ال سی لندن، عضو اسبق غیر موظف هیات مدیره میربیزنس بانک مسکو در روسیه و عضو اسبق کمیته عالی اعتباری بانک ملی در دبی بوده است.

برخی از این افراد در تیم مذاکراتی عباس عراقچی، معاون سیاسی محمدجواد ظریف در طی مذاکرات وین بوده اند.

خط و نشان‌های آخر واشنگتن

آمریکا در هفته‌های اخیر بار‌ها اعلام کرده است که سعی دارد به پرونده برجام بازگردد. با این حال درخواست‌های ایران در خصوص لغو همه تحریم‌ها و تعهدی برای عدم خروج دوباره از توافق برجام را غیر ممکن می‌داند. طبق گزارش رویترز، آمریکا ایده مذاکره بر سر توافق موقت با ایران را مطرح کرده است.

با این حال آمریکا بار‌ها اعلام کرده است که پلان B در صورتی که برجام به مرحله احیا نرسد، آماده کرده اند. تا اینجای کار هم مشخص است که در صورت شکست توافقات آمریکا به سمت نشست اضطراری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران می‌رود.

از سوی دیگر رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به تازگی گفته است که اگر ایران از گفتگو‌های وین به عنوان دستاویزی برای تسریع برنامه هسته‌ای استفاده کند، آمریکا و شرکایش احتمالاً فشار‌های تازه‌ای بر این کشور اعمال خواهند کرد.

ایالات متحده آمریکا در لحظات پایانی رسیدن به مذاکرات هتل کوبرگ وین سعی دارد آخرین خط و نشان‌ها را برای ایران بکشد تا دیگر جای گلایه‌ای برای طرف‌های مذاکره کننده باقی نماند.

شروع اظهارنظر‌های عجیب

مخالفین پرونده برجام در داخل نیز برای برهم زدن میز مذاکرات دست به کار شده اند. فریدون عباسی دوانی، نماینده مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در سالگرد شهادت محسن فخری زاده گفته است که او علیرغم فتوای رهبری در حرام بودن تولید، نگهداری و به کارگیری سلاح اتمی، برای آن سیستم ایجاد کرده بود.

این اظهارات در رسانه‌های مختلف جهانی بازتاب فراوانی داشته و دقیقاً در زمانی این موضوع مطرح شده که تیم مذاکره کننده در وین در تلاش حل مسئله برجام است.

مقام‌های ایرانی می‌خواهند که در جریان احیای توافق اتمی، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا رفع شود. ۶ دور مذاکرات در دولت گذشته در فاصله ماه‌های آوریل و ژوئن برگزار شد. دور جدید بعد از یک وقفه طولانی که به دلیل تغییر دولت از فردا آغاز می‌شود. غربی‌ها مطرح می‌کنند که تهران بین ۴ تا ۶ هفته از زمان گریز اتمی فاصله دارد، همین موضوع غربی‌ها و حتی برخی کشور‌های منطقه را نگران کرده است. بر همین اساس چشمان بسیاری به مذاکرات فردا دوخته شده است و باید دید که پرونده قطور برجام به احیای خود نزدیک می‌شود یا خیر؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی