تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
شمارش معکوس مذاکرات وین (۴)

۴ روز تا وین؛ برجام قطاری در مه!

۸ آذر سرآغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان دولت سیزدهم ایران است. اقتصاد ایران چشم انتظار نتیجه مذاکرات برجامی است. با روزشمار مذاکرات وین که ۴ روز دیگر انجام می‌شود، با دیدار برای رصد اخبار روزانه همراه باشید.

کد خبر: ۱۱۵۰۶۹
۲۰:۲۴ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰

مذاکرات وین/ احیای برجام/ وندی شرمن/ عباس عراقچی/ بلینکن/آمریکا/ایران/قراردادبرجام/ 4+1/رهبری/محمدجوادظریف/گروسی/آژانس انرژی هسته ای

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: قطار حامل پرونده برجام با سرعت سرسام آوری به وین نزدیک می‌شود اما این قطار هنوز در مه غلیظی حرکت می‌کند که هنوز معلوم نیست سرانجام خوبی دارد یا خیر؟

شمارش معکوس وین سعی دارد با بررسی اخبار هر روز این مسیر را تا حدودی روشن کند تا بتوان پیش‌بینی بهتری برای پایان این پرونده قطور انجام داد. تا اینجای کار رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بی نتیجه خواندن مذاکراتش با تهران تاثیرات منفی بر بازار ایران گذاشته است. همچنین اسرائیلی‌ها سعی دارند حضور پررنگی در مذاکرات وین داشته باشند و از هر راهی برای موش دوانی استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ۵ روز تا وین؛ روز سیگنال‌های منفی


بی شک مذاکرات وین تنها گزینه ایران برای رهایی از سیل تحریم‌هایی است که کمر اقتصاد و مردم ایران را شکسته است. به نظر می‌رسد در چند ماهه حضور دولت سیزدهم در پاستور، ابراهیم رئیسی و کابینه او به خوبی درک کرده اند برای احیای شرایط اقتصادی کشور راهی جز رفع تحریم‌ها ندارند. با این حال باید دید تهران و واشنگتن که به خواست ایران سعی دارند مذاکرات دو جانبه نداشته باشند چگونه برجام را احیا می‌کنند و تحریم‌ها را به مرحله رفع یا تعلیق می‌رسانند.

اخبار این روز‌ها در مسیر مه‌آلود قطار برجام بلاتکلیف مانده است و هنوز نشانه‌ای بر خوب یا بد بودن آن‌ها وجود ندارد.

واکنش‌ها به سفر گروسی به تهران ادامه دارد

سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سروصدای زیادی ایجاد کرده است. بعد بازگشت گروسی به وین و اظهارات او، مقامات ایرانی سعی کردند توضیحی بر اظهارات گروسی که باعث بالا رفتن قیمت دلار و طلا در ایران شد، ارائه کنند. در حالی که گروسی مذاکراتش با مقامات ایرانی را بی‌نتیجه توصیف کرده، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، سفر اخیر رافائل گروسی به تهران را مثبت خوانده است. او بیان کرده است: «توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس در این سفر حاصل شده و پیگیر صدور بیانیه مشترک در اولین فرصت ممکن هستیم.»

از سوی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است: «آقای گروسی در مصاحبه خود اشاره کردند که ما مذاکراتی داشتیم و سازنده بود، اما به نهایت نرسید و کلمه‌ای که ایشان به کار بردند «Inconclusive» به معنای «ناتمام» است. همکاری‌ها با آژانس ظرف روز‌ها و هفته‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد.»، اما سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با ادعای عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که واشنگتن از نتیجه سفر گروسی به تهران مایوس شده است.

توافقات ایران با آژانس بدون به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در حقیقت بی معنا است و در حقیقت همه مسائل به مذاکرات وین موکول شده و همه منتظرند ببینند نتیجه مذاکرات به کجا می‌رسد. در هر حال اظهارات رافائل گروسی شرایط را برای ایران مه‌آلودتر از قبل  کرده است.

امروز در شورای حکام چه گذشت؟

جلسه شورای حکام که از دیروز آغاز شده است تا روز جمعه این هفته ادامه دارد. پس از اظهارنظر‌های گروسی در خصوص سفر خود به تهران و بی نتیجه دانستن مذاکرات با مقامات ایرانی، انگلیس، آلمان و فرانسه بیانیه‌ای مشترک خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتشر کردند و در آن به تکرار ادعا‌ها در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران پرداختند. آن‌ها به علاوه خواستار بازگرداندن دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به مجتمع کرج شدند تا بررسی کند که آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و بیلوز‌ها از سر گرفته شده یا خیر و دوربین‌های جایگزین را نیز نصب کند.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین در پیامی توئیتری با اشاره به نشست فصلی شورای حکام آژانس که روز چهارشنبه در وین آغاز شد، نوشته است: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی راستی‌آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را به پایان رساند. تمامی سخنرانان به طور ویژه بر لزوم احیای برجام تأکید و برای مذاکرات وین که قرار است دوشنبه آینده از سرگرفته شود، آرزوی موفقیت کردند.»

البته اسرائیلی‌ها هم در شورای حکام اتهامات جدید علیه ایران مطرح کردند و محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران در وین در پاسخ نماینده اسرائیل گفته است: «نماینده این رژیم این بار سعی کرد به خیال خودش با نامگذاری جدید برای داستان تکراری خود به عنوان صدای سکوت آن را کمتر خسته کننده جلوه دهد که باز هم موفق نشد.»

نشست شورای حکام این بار با سخنان مبهم و تاریک گروسی در خصوص مذاکراتش با تهران شرایط را برای ایران تا حدودی پیچیده‌تر کرده است. مذاکرات وین روز دوشنبه آغاز می‌شود و این شرایط تاریک برای ایران می‌تواند طبق نظر کارشناسان یا امتیازی برای دست بالا بودن در مذاکرات محسوب شود و یا مذاکرات را پیچیده‌تر از قبل کند. قطار پرونده برجام بعد از جلسه امروز شورای حکام در مه غلیظ تری حرکت می‌کند.

تهران و واشنگتن چگونه می‌گویند؟

هر چه به روز موعود یعنی رسیدن قطار پرونده برجام به ایستگاه وین نزدیک‌تر می‌شویم، مقامات ایرانی و آمریکایی اظهارات روشن‌تری بر تصمیمات خود ارائه می‌کنند. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است: «ما آماده‌ایم به توافق بازگردیم و تمامی تحریم‌هایی که با برجام مغایر هستند را برداریم.» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین مدعی شد نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای از جانب ایران فرستاده نمی‌شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز به تازگی بیان کرده است: «ایران با اراده کامل وارد مذاکرات وین برای حصول توافق خوب می‌شود و با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا و عدم پایبندی طرف اروپایی، چنانچه آن‌ها با اراده لازم برای اجرای تعهداتشان وارد مذاکرات بشوند، امکان دسترسی سریع به توافق وجود دارد.»

اظهارات تهران و واشنگتن نشان از شرایط پیچیده مذاکرات ۸ آذر در گراند هتل وین دارد. قطار پرونده برجام راه پیچ و خمی را تا امروز طی کرده و این روز‌ها در تاریکی و مه مطلق حرکت می‌کند و همه چشم‌ها در انتظار روشن شدن همه چیز تا ۸ آذر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی