تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

گروسی در تهران؛ پیش درآمد مذاکرات وین

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهمان ایران خواهد بود. امید می‌رود در این سفر که قبل مذاکرات آتی وین صورت می‌گیرد، اختلافات ایران و آژانس انرژی اتمی تا حدودی حل و فصل شود.

کد خبر: ۱۱۴۷۸۲
۱۲:۰۲ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰

رافائل گروسی/شورای حکام/برجام/سازمان انرژی اتمی/امیرعبداللهیان/محمد اسلامی

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌آید. قرار است او با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفتگو کند. گروسی چند وقتی است که نسبت به عدم همکاری ایران ابراز نگرانی کرده بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که در سفرگروسی به ایران قرار است در راستای همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتگو شود. گروسی به تازگی گفته بود که امیدوار است بتواند با مقام‌های ایران پیش از نشست بعدی شورای حکام در ۲۲ نوامبر (اول آذر) دیدار کند. او وضعیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را همانند پرواز در آسمان به شدت ابری دانسته است و از زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمده، بیش از پیش سعی دارد نشان دهد که روابط ایران و آژانس انرژی اتمی تیره است.

پ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه‌ماهه خود درباره فعالیت هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص بالا افزایش یافته است. حجم اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰درصد به ۱۷.۷ کیلوگرم رسیده است. حاکی از تداوم افزایش چشمگیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران است.

آخرین سفر گروسی به تهران در ماه سپتامبر بود که در این سفر با محمد اسلامی دیدار کرد. او گفته بود که در این دیدار درمورد بحث‌های فنی صحبت‌هایی شده است. سفر آتی گروسی در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین در روز ۲۹ نوامبر (هشتم آذر) انجام می‌شود. بدون شک این سفر و نتایج آن بر روی مذاکرات ۸ آذر تاثیراتی مهم خواهد داشت.

دستاورد سفر گروسی چه خواهد بود؟

مجموع ۱۵ گزارش آژانس تا پیش از آغاز روند کاهش تعهدات ایران در سال ۹۸ موید تعهد ایران به برجام بوده و ۸ گزارش پس از آن ابهامات و سوالاتی را در بر داشته است. برهمین اساس بررسی این سوالات گروسی را راهی تهران کرده است. برخی کارشناسان رفتار ماه‌های اخیر را بیشتر هم راستا با سیاست‌های غربی‌ها مخصوصاً آمریکا در پرونده ایران می‌دانند.

آژانس انرژی اتمی نهادی است که باید فعالیت‌های هسته‌ای کشور‌ها را از نظر فنی و حقوقی مورد بررسی و نظارت قرار دهد. با این حال آژانس وظیفه خود را در دوره‌های مختلف دستخوش سیاسی‌کاری کرده است. گروسی نیز با اظهارات مختلف خود بار‌ها این موضوع را نشان داده است. برهمین اساس برخی کارشناسان معتقد هستند که روابط تهران و آژانس در میز مذاکرات وین مشخص خواهد شد.

اما سوال اصلی این است که سفر گروسی چه دستاوردی خواهد داشت. چندی قبل آنه کلر لجندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته است: «ایران باید بدون تاخیر به اجرای تمامی تعهدات و وظایفش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کند، به همکاری با آژانس ادامه دهد و به اجرای کامل برجام بازگردد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به ارسال پیامی قاطع به ایران در این زمینه کمک کند.» گروسی نیز در حالی به تهران می‌آید که نشست شورای حکام ۲۲ نوامبر برگزار می‌شود. به همین دلیل بدون شک سفر گروسی بر این نشست تاثیر خواهد داشت.

از طرف دیگر حفظ رابطه مثبت فنی و حقوقی تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اهمیت دارد. مخصوصاً در مذاکرات ۸ آذر ماه این رابطه بی تاثیر نخواهد بود. به همین دلیل سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این برهه زمانی اهمیت به سزایی برای آینده برجام دارد. 

با این حال اختلافات و تنش‌های تهران و آژانس بدون شک با سفر رافائل گروسی در این دور حل نخواهد شد و باید منتظر بود تا تکلیف مذاکرات وین روشن شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی