تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ علی باقری: در کمتر از چند ثانیه به هرگونه حمله جدید اسرائیل پاسخ می‌دهیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ علی باقری: در کمتر از چند ثانیه به هرگونه حمله جدید اسرائیل پاسخ می‌دهیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

محمد خاکپور: هیچ علاقه‌ای به فوتبال ندارم

محمد خاکپور مدافع و کاپیتان پیشین تیم ملی در گفتگویی صراحتا اعلام می‌کند که هیچ علاقه‌ای به فوتبال ندارد و حتی نمی‌داند که امیر عابدزاده پسر احمدرضا عابدزاده نیز به گلر فیکس تیم ملی تبدیل شده است.

کد خبر: ۱۱۴۷۶۸
۱۵:۱۳ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰

محمد خاکپور: هیچ علاقه‌ای به فوتبال ندارم

دیدارنیوز - شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سوار قطار یا اتوبوس بین راهی شده اید تا به سفری نسبتا طولانی بروید. در کوپه قطار یا کنار شما در اتوبوس فردی نشسته باشد که در طول مسیر گپ و گفت کوتاهی با او بزنید و بعد هر کدام چشمان خود را بسته و به خواب بروید یا اینکه برای کوتاه کردن مکالمه خودتان را به خواب بزنید اما... گاهی اوقات همسفر شما آن قدر خوش صحبت یا فردی مطلع و خوش بیان نشان می دهد که دلتان نمی خواهد بخوابید و دوست دارید تا انتهای مسیر با او هم کلام شوید! بی تعارف گفت و گوی نگارنده با محمد خاکپور هم با همین پیش زمینه ذهنی آغاز شد. اینکه درباره تیم ملی، پیروزی های ایران، اسکوچیچ، ماجرای مهدی طارمی یا نتایج پرسپولیس در فصل جاری سئوالاتی می پرسم و بعد از صحبتی کوتاه مصاحبه ای تنظیم می کنم و... اما از همان شروع مصاحبه به گوشه دیگری پرت شدم! با فوتبالیست و پیشکسوتی طرف شدم که دیگر فوتبال نگاه نمی کند، حتی نمی داند دروازه بان فیکس تیم ملی مقابل سوریه چه کسی بوده و به جای آن ترجیح می دهد خودش را با اشعار " مولانا" سرگرم کند و درگیر " دیوان شمس" و " مثنوی معنوی" باشد! باورکنید خودم هم سورپرایز شدم و باور نمی کردم که ... به جای توضیح بیشتر از شما دعوت می کنم با من و " محمد خاکپور" کاپیتان سابق تیم ملی ایران و مدافع سال های نه چندان دور پرسپولیس و پاس تهران باشید تا انتهای یک مصاحبه نیمروزی:

محمد خاکپور این روزها کجاست و چه می کند؟
مشغول کارهای خودمان هستیم. درحال حاضر در منزل هستم اما بیزینس کاری خودم را دارم.

منظور ما فوتبال است. چرا شما را در محافل فوتبالی نمی بینیم؟
من اصلا فوتبال نگاه نمی کنم چه رسد به محافل فوتبالی!

مگر می شود؟! کاپیتان تیم ملی باشید و فوتبال تماشا نکنید؟
دنبال نمی کنم دیگر! نه وقت اضافه ای دارم و نه علاقه ای!

(با بهت و ناباوری) بازی های تیم ملی را که نگاه می کنید؟!
نه! اصلا ندیدم و اتفاقا یکی دو روز پیش یکی از دوستان شما زنگ زد و درباره بازی با لبنان پرسید. وقتی جواب دادم کی قرار است برگزار شود برگشت گفت ۳ روز است برگزار شده و...!

واقعا نمی دانستید یا این گفتار و کردار یک جور طعنه زدن به مدیران و فوتبالی ها به دلیل تألم و ناراحتی شماست؟
مشغول زندگی خودم هستم و از کسی هم آزرده نیستم. یک مدتی بازی کردیم و بعد هم فرصتی به وجود آمد مربیگری کنم. حالا هم که همه چیز تمام شده و درگیر زندگی خودم شده ام.

اولین بار است با مربی یا بازیکن و حتی پیشکسوتی مواجه می شوم که حتی بازی های تیم ملی را هم نمی بیند و مسابقات فوتبال را تعقیب نمی کند؟
شاید این هم از اخلاق بد ما باشد!

نه، منظورم این بود که پدیده نادری است؟
بازی های داخلی که بی تعارف دیدن ندارد و خارجی های درست و حسابی هم اغلب زمانی پخش می شود که من خواب هستم.

می دانیم آدم منظمی هستید اما خودتان بگویید مگر شب ها ساعت چند می خوابید؟
من ساعت ۹ و نیم شب یا نهایتا ۱۰ شب دیگر خواب هستم. ازآن طرف هم ۵ و نیم صبح بیدار می شوم.

شنیده بودم سالهاست زندگی حرفه ای دارید و این عادت از گذشته مانده است. می دانم صبح ها هر روز می دوید و می خواهم بپرسم الگوی شما در دوره بازی که هنوز هم مانده و زود می خوابید چه کسی بوده است؟
الگوی خاصی نداشتم و همیشه این شکلی زندگی کردم. زمان بازی هم بیشتر ترجیح می دادم کتاب بخوانم و اوقات فراغت خودم را این جوری پُر کنم.

پس الان هم ترجیح می دهید به جای فوتبال مطالعه کنید؟
بله، کتاب های رمان، شعر، ادبیات و فلسفه را به فوتبال ترجیح می دهم.

می توانیم علاقمندی شما در زمینه کتابخوانی را بدانیم؟
مولانا، مثنوی معنوی و دیوان شمس را ترجیح می دهم. البته از دیگر بزرگان ادبی غافل نیستم ولی مولانا...

الحق و الانصاف هم انتخاب درستی است. در بین فوتبالیست ها فقط مجتبی جباری را می شناسم که عاشق مولاناست و حالا شما هم ...
جباری فوتبالیست خوب تیم ملی و استقلال بود و امیدوارم موفق باشد. من به جای اینکه ۹۰ دقیقه فوتبال تماشا کنم لذت بیشتری می برم یک ساعت دیوان شمس و اشعار مولانا را بخوانم!

در سال های نه چندان دور با حمید استیلی خیلی صمیمی بودید و حتی از شما دو نفر به عنوان دوقلوهای فوتبالی یاد می کردند. هنوز با هم در ارتباط هستید؟
خیلی وقت است از حمید خبری ندارم. حوزه کاری ما متفاوت است و از هم دور افتادیم اما یک دوست خوب و قدیمی است.

با کدام بازیکن فوتبال هنوز در ارتباط هستید؟
محمدرضا مهدوی که هنوز همدیگر را می بینیم. گفتم که خیلی با فوتبالی ها در ارتباط نیستم.

سایر رشته های ورزشی چه طور؟
با غلامرضا محمدی و ابراهیم مهربان کشتی گیران سابق تیم ملی در ارتباطم.

از فدراسیون فعلی خبری دارید؟ معذرت می خواهم دیگر که اشتباهی برای لوله کشی ساختمان به شما زنگ نزدند؟
نه! آن که یک ماجرای قدیمی بود. زمانی که آقای عزیزی خادم رئیس فدراسیون شد یک تماسی با بنده گرفته و دعوت به همکاری شدم اما قبول نکردم!

چرا؟
به خودشان هم گفتم دیگر علاقه ای به فعالیت در زمینه فوتبال ندارم!

یعنی اگر پیشنهادی برای مربیگری در تیم های باشگاهی به دست شما برسد قبول نمی کنید؟
وقتی علاقه ای ندارم و هیچ مسابقه ای را دنبال نمی کنم چرا باید قبول کنم!

من فقط علی کریمی را سراغ دارم که زمان بازی دوست نداشت فوتبال نگاه کند اما بعدها هم فوتبال تماشا کرد و هم مربی شد اما شما ...؟
من را با اسطوره ها مقایسه نکنید لطفا! علی کریمی یک بازیکن استثنایی بود و ما هم فوتبالی بازی کردیم و تمام شد رفت. شاید این هم قسمت من بود و ممکن هم بود اصلا فوتبالیست نشوم.

در دوران کودکی فوتبال بازی نمی کردید؟
چرا، ما بچه های جنوب شهر همگی فوتبال بازی کردیم.

شما بچه کدام محل تهران هستید؟
نازی آباد و بچه محل حمید استیلی و امیر قلعه نویی که با ایشان هم در شاهین همبازی بودم

خوب به خاطر دارم شما و حمید استیلی خیلی رابطه خوب و صمیمانه ای با علی پروین داشتید و حتی ۲ سالی هم به خاطر او بازی نکردید. الان رابطه شما با این چهره بزرگ و پیشکسوت فوتبال ایران چطور است؟
خیلی سال است علی آقا را ندیدم ولی احترامش واجب است و هر جایی یا در مراسمی ایشان را دیدم برای عرض ارادت و ادب نزد آقای پروین رفتم.

و محمد مایلی کهن؟
تلفنی با حاج آقا در ارتباط هستیم و برای ایشان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم چون شنیدم به تازگی عمل جراحی قلب داشته است.

شما کاپیتان تیم ملی ایران در جام ملت های ۱۹۹۶ آسیا و مدافع فیکس تیم کشورمان در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بودید. خاطره انگیزترین تورنمنتی که درآن شرکت کردید کدام بوده است؟
بدون شک جام جهانی فرانسه! مهم ترین رویدادی که با هیچ تورنمنتی قابل مقایسه نیست.

سال ها از جام جهانی فرانسه گذشته اما هنوز نسل طلایی ۹۸ ورد زبان هاست. به نظر شما اگر ما ایویچ فقید را حفظ می کردیم از گروه خود بالا می رفتیم؟
خداوند ایشان را رحمت کند. آقای ایویچ وقتی وارد مجمعی می شد همه جلوی پای ایشان بلند می شدند. تجربه زیادی داشت در حالی که نه ما بازیکنان و نه فدراسیون تجربه کافی نداشتیم. پروفسور فوتبال بود و تمرینات علمی، درست و اصولی برای ما در نظر گرفته بود که قبل از آن ندیده بودیم. بنده خدا تازه آنالیز یوگسلاوی را به پایان برده و این تیم را برای ما موشکافی کرده بود که برکنار شد. شما دیدید بهترین بازی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برابر یوگسلاوی بود چون خیلی خوب این تیم از سوی مرحوم ایویچ آنالیز شده و حتی گفته بود اگر گلی هم بخوریم روی ضربه ایستگاهی توسط سینیشیا میهایلوویچ خواهد بود. همواره تأکید داشت نباید به یوگسلاوی ایستگاهی بدهیم و دیدید که در جام جهانی هم همین شکلی گل خوردیم.

می خواهید بگویید در جام جهانی فرانسه با مربیگری جلال طالبی براساس آنالیز تومیسلاو ایویچ بازی کردید؟!
بله، به هر حال آقا جلال که انسان جنتلمنی است کنار ما بود و همه چیز را می دید.

مرحوم ایویچ به شما گفته بود که ایران می تواند آلمان را ببرد؟
دقیقا همین طور است. آن مرحوم یقین داشت آلمان را می توانیم شکست بدهیم چون اگر اشتباه نکنم پیرترین تیم جام جهانی بود. ما زیر نظر آقای ایویچ تمرینات بدنسازی فوق العاده ای را پشت سرگذاشته بودیم و می توانستیم با دوندگی زیاد، جلوگیری از ارسال از کناره ها و ضربات سر اولیور بیرهوف و یورگن کلینزمن اجازه ندهیم آلمان ها گل بزنند و خودمان هم صاحب موقعیت شویم اما ...

چرا آن تیم خوب ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به دور بعدی صعود نکرد؟
واقعیت این است که ما تصور کردیم با شکست آمریکا دیگر فاتح جام جهانی شده ایم. همه چیز را فراموش کردیم و دیگر کار را تمام شده فرض کردیم!

انصافا هم بردی معمولی نبود. شما بازی قرن را بردید؟
همه جوره بردیم! همه چیز و اتفاقات آن بازی مثل یک فیلم سینمایی بود. از دست دادن و کنار هم ایستادن پیش از مسابقه بگیرید تا تأثیری که روی سیاسیون دو کشور گذاشته بود. شما می دانید آن بازی پربیننده ترین مسابقه جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بود؟ واقعا همه استرس داشتیم. من بعدها که در متروزاستارز و لیگ فوتبال آمریکا با توماس دولی یا تب راموس همبازی شدم و پرسیدم آنها هم همین شرایط را داشتند و تحت فشار زیادی بودند. برایان مک براید فروارد تیم ملی آمریکا برایم تعریف می کرد که از شدت استرس اصلا نفهمیده است کی بازی شروع شده و کی تمام شده است!

احمدرضا عابدزاده هم چه سوپرواکنشی در آن دیدار جلوی فرانکی هیدوک داشت؟
احمدرضا بی نظیر بود. با زانوی مصدوم اما اعتماد به نفسی خارق العاده درون دروازه می ایستاد و خیال همه ما را راحت می کرد.

پسرش هم بالاخره در تیم ملی ایران فیکس شد و در بازی با سوریه درون دروازه کشورمان ایستاد؟
امیر؟ جدا؟!

شما یعنی نمی دانستید؟!
نه، به سلامتی و خوشحالم امیر مثل پدرش رشد کرده و بتواند به تیم ملی کمک کند. او زمانی که ما در تیم امید بودیم هم کنارمان بود . گلر خوبی است که بازی با پای او عالی است. علیرضا بیرانوند چرا بازی نکرد؟

واقعا مثل اینکه مسابقات تیم ملی را هم دنبال نمی کنید! به خاطر گل عجیبی که برابر لبنان خورد، اسکوچیچ ترجیح داد در دیدار مقابل سوریه به امیر عابدزاده بازی دهد. فرزندان شما فوتبال بازی نمی کنند؟
من دو پسر ۲۱ و ۱۷ ساله دارم. آن اوایل که من خودم در آمریکا درگیر فوتبال بودم آنها هم بازی می کردند اما هیچ وقت جدی دنبال این رشته نرفتند. البته به شکل غیر حرفه ای در چند رشته ورزشی کار می کنند و مهارت نسبی دارند.

البته در کشور آمریکا هم فوتبال در اولویت نیست؟
فوتبال ورزش اول آمریکا تا زیر ۱۸ سال است. شما می بینید تیم ملی آمریکا راحت به المپیک و جام جهانی صعود می کند اما از آن به بعد دیگر فوتبال اولویت نیست. با توجه به اینکه آمریکا کشور سرمایه داری است و درآمدزایی و مسائل اقتصادی در هر عرصه ای اهمیت دارد ورزش هایی مثل بوکس، بسکتبال و بیسبال در اولویت است چون کوارتر دارد و می توانند بیشتر آگهی تبلیغاتی پخش کنند.

از شما سپاسگزاریم و فقط چند سئوال تلگرافی داریم که لطف می کنید اگر جواب کوتاه بدهید؟
در خدمتم!

پاس تهران؟
ریشه

پرسپولیس؟
مردمی

تیم ملی؟
غرور

حمید استیلی؟
رفیق

علی پروین؟
استاد

محمد مایلی کهن؟
انسان سلامت

تومیسلاو ایویچ؟
پروفسور شگفت انگیز!

جلال طالبی؟
با شخصیت

احمدرضا عابدزاده؟
(با صدایی کشیده) عقااااااااااااااااب

نادرمحمدخانی؟
- استوار

مهدی پاشازاده؟
پسر خوب

سیروس قایقران؟
- فراموش نشدنی اما یک توضیح دارم!

بفرمایید؟
من همیشه می گویم انسان باید جوری زندگی کند که اسمش با جسمش خاک نشود. مرحوم سیروس قایقران چنین انسانی بود.

مهدی مهدوی کیا؟
هم اتاقی دوست داشتنی و برای او در تیم امید آرزوی موفقیت می کنم.

علیرضا منصوریان؟
- پسر عمو! البته این هم توضیح دارد. پدر و مادر من و پدر و مادر علیرضا همزمان به سفر حج رفته و آنجا با یکدیگر صمیمی می شوند. بعد در مکه عهد اخوت می بندند و ازهمان زمان ما به هم پسر عمو می گوییم.

کریم باقری؟
تداوم

علی دایی؟
سمبل

خداداد عزیزی؟
تکرار نشدنی

علی کریمی؟
اسطوره و بزرگ تر از چیزی که الان هست

و بالاخره محمد خاکپور؟
بنویسید هیچ!

نمی شود! لطفا یک جمله یا کلمه ای بگویید؟
امیدوارم از من اگر به نیکی یاد نشود به بدی هم یادی نشود

برچسب ها: محمد خاکپور
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی