تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

همه چیز درباره پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا

پلی آف مقدماتی جام جهانی تا حدودی رقیبان خود را برای حضور قطعی در جام جهانی 2022 قطر شناخته اما در گزارش پیش رو به چگونگی برگزاری این رقابت‌ها پرداخته است.

کد خبر: ۱۱۴۴۲۵
۱۴:۳۳ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰

همه چیز درباره پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا

دیدارنیوز - مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا تقریبا به پایان راه خود رسیده و امشب با مشخص شدن تکلیف گروه‌های G-E-D، معلوم می‌شود ده تیم راه یافته به جام جهانی و دوازده تیمی که راهی پلی آف شده اند، کدام تیم‌ها هستند.

تاکنون صعود تیم‌های صربستان، اسپانیا، سوئیس، فرانسه، بلژیک، دانمارک، کرواسی، انگلیس و آلمان به جام جهانی قطعی شده است. در گروه G، هر سه تیم هلند، ترکیه و نروژ برای صعود مستقیم به جام جهانی شانس دارند که امشب تکلیف راه یافتگان به جام جهانی و پلی آف از این گروه، مشخص می‌شود. پرتغال، سوئد، ایتالیا، ولز، جمهوری چک، اسکاتلند، اتریش، روسیه، لهستان و مقدونیه شمالی نیز در پلی آف حاضر خواهند بود. در گروه D و G مشخص نیست که از میان اوکراین و فنلاند و از میان هلند، ترکیه و نروژ، کدام تیم‌ها راهی پلی آف می‌شوند. غیر از ده تیم دوم گروه ها، اتریش و تیمی که بین ولز و جمهوری چک سوم شود، از طریق لیگ ملت‌های اروپا سهمیه پلی آف جام جهانی را کسب می‌کنند.

پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا چگونه برگزار می‌شود؟

مسیر پلی آف اروپا خلاف ادوار گذشته به صورت یک پلی آف رفت و برگشت برگزار نمی‌شود و تیم‌ها در این دوره نسبت به گذشته مسیر به مراتب سخت تری دارند. دوازده تیم حاضر در پلی آف، به سه گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند، اما به صورت گروهی با یکدیگر مسابقه نمی‌دهند. در هر گروه، مسابقات به شکل چهارجانبه حذفی و با تک بازی برگزار می‌شود. تیم‌های پیروز تک بازی نیمه نهایی در گروه‌های سه گانه، راهی فینال تک حذفی می‌شوند و هر تیمی که فینال را ببرد، به جام جهانی ۲۰۲۲ راه می‌یابد. این اولین باری است که پلی آف اروپا با چنین فرمت پیچیده‌ای برگزار می‌شود.

پلی آف مسیر A از دو نیمه نهایی بازی شماره یک و بازی شماره دو تشکیل شده که برنده این بازی‌ها به فینال A می‌رسند. پلی آف مسیر B از دو نیمه نهایی بازی شماره سه و بازی شماره چهار تشکیل شده که برنده این بازی‌ها به فینال B راه می‌یابند و پلی آف مسیر C نیز از دو نیمه نهایی بازی شماره پنج و بازی شماره شش تشکیل شده که برنده شان به فینال C می‌رسد. برنده هر فینال نیز راهی جام جهانی خواهد شد. میزبان فینال‌های A, B و C از طریق قرعه کشی مشخص می‌شود.

زمان قرعه کشی و برگزاری بازی‌های پلی آف اروپا

قرعه کشی پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا، روز ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۵ آذر ۱۴۰۰) ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران در زوریخ سوئیس برگزار می‌شود و ۱۲ تیم راه یافته، حریفان خود را می‌شناسند. نیمه نهایی‌ها در روز‌های ۴ و ۵ فروردین ۱۴۰۱ و فینال‌ها در روز‌های ۸ و ۹ فروردین ۱۴۰۱ برگزار خواهند شد.

قرعه کشی پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲ چگونه است؟

نحوه سیدبندی و قرعه کشی مسابقات پلی آف، براساس نتایج تیم‌ها در دور مقدماتی رقم می‌خورد، نه رنکینگ فیفا. شش تیم دوم مقدماتی که بیشترین امتیاز را داشته باشند در سید یک و چهار تیم مقدماتی که امتیازات کم تری دارند، به همراه دو تیمی که از لیگ ملت‌های اروپا اضافه می‌شوند، در سید دو قرار می‌گیرند. مزیت سید یک بودن، میزبانی در بازی نیمه نهایی است، اما میزبان فینال بر اساس قرعه مشخص می‌شود. این نحوه سیدبندی با توجه به پنج تیمی بودن پنج گروه، ناعادلانه نیست چرا که امتیازات کسب شده تیم‌های دوم گروه‌های شش تیمی مقابل تیم آخر گروه، محاسبه نمی‌گردد و در واقع تمام گروه ها، پنج تیمی محاسبه می‌شوند.

جدول سید بندی پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲

رتبه گروه

تیم

بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتیاز سید
1 A

پرتغال

8 5 2 1 17 6 +11 17 سید یک
2 F

اسکاتلند

8 5 2 1 14 7 +7 17
3 C

 ایتالیا

8 4 4 0 13 2 +11 16
4 H

روسیه

8 5 1 2 14 5 +9 16
5 B

 سوئد

8 5 0 3 12 6 +6 15
6 I

لهستان

8 4 2 2 18 10 +8 14
7 E

ولز (قطعی نیست)

7 4 2 1 13 8 +5 14 سید دو
8 J

مقدونیه شمالی

8 3 3 2 14 11 +3 12
9 G

ترکیه (قطعی نیست)

7 3 3 1 16 15 +1 12
10 D

فنلاند (قطعی نیست)

7 3 2 2 10 8 +2 11

این جدول تا روز شانزدهم نوامبر است و به احتمال بالا دستخوش تغییر خواهد شد.

توضیح: همان طور که گفته شد دو تیمی که از لیگ ملت‌های اروپا به پلی آف می‌رسند، در سید دو قرار می‌گیرند. این جدول پس از پایان بازی‌های مرحله مقدماتی به روز رسانی می‌شود. چرا که حضور فنلاند و ترکیه در پلی آف قطعی نیست. ولز هم ممکن است سوم شود و از طریق لیگ ملت‌ها به سید دو منتقل شود. در صورت سوم شدن ولز در گروهش، جمهوری چک جایگزین ولز در جدول می‌شود و در سید یک قرار می‌گیرد.

حضور ایتالیا، پرتغال، روسیه و اسکاتلند در سید یک قطعی است. این چهار تیم قطعا با یکدیگر در نیمه نهایی بازی نخواهند کرد و میزبان خواهند بود. جمهوری چک/ولز، لهستان، سوئد، تیم دوم گروه D و تیم دوم گروه G ممکن است در سید یک یا دو قرار بگیرند. حضور اتریش و مقدونیه شمالی در سید دو قطعی است. در صورت راهیابی اوکراین به پلی آف، آن‌ها با روسیه برخورد نخواهند کرد.

یک احتمال جذاب و شاید ترسناک!

ایتالیا و پرتغال، مطرح‌ترین تیم‌هایی هستند که خطر راه نیافتن به جام جهانی ۲۰۲۲ را به شکل جدی حس می‌کنند. درست است که ایتالیا و پرتغال با حضور در سید یک، در نیمه نهایی با یکدیگر برخورد نمی‌کنند، اما از آن جایی که رنکینگ فیفا در قرعه کشی نقشی ندارد، این احتمال وجود دارد که ایتالیا و پرتغال با یکدیگر هم گروه شوند و در فینال احتمالی با یکدیگر مصاف دهند. در صورت هم گروه شدن ایتالیا و پرتغال، قطعا یکی از این دو تیم پرستاره را در جام جهانی قطر نخواهیم دید.

منبع: طرفداری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی