تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ترافیک تهران شرم آور است

رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه ترافیک تهران شرم‌آور است، گفت: توسعه زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی از نان شب برای مردم تهران واجب‌تر است.

کد خبر: ۱۱۴۰۳۶
۰۹:۴۹ - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

ترافیک تهران شرم آور است

دیدارنیوز - سرهنگ «سید هادی هاشمی» رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره وضعیت ترافیک شهر تهران گفت: خودرو یک جسم فیزیکی است و برای عبور یک جسم فیزیکی نیاز به فضا و جا داریم. خاطرم هست آن زمان که در سال ۸۶ رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بودم، معابر شهر تهران، زیرِ عبور ۳.۶ برابر ظرفیت خودرو با سرعت ۳۰ کیلومتر بود؛ یعنی معابر تهران آن زمان شرایط اشباع را داشت برهمین اساس در تلاقی سفر‌ها در صبح و عصر که شامل سفر‌های اداری، کاری و بازار، آموزشی، تفریحی و ... مردم بود؛ پیک ترافیک تشکیل می‌شد. در آن‌سال‌ها پیک ترافیک ما در صبح‌ها دو ساعت و در عصر‌ها حدود ۲ تا ۳ ساعت بود.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون که ما ترافیک را دنبال می‌کنیم آنچنان توفیقی در توسعه زیرساخت‌ها ایجاد نشده است. برای اینکه ما بتوانیم در کلانشهر‌ها و شهر‌ها ترافیک را مدیریت کنیم، یک اصل وجود دارد و آن اصل این است که به مدیریت تقاضای سفر با توسعه حمل و نقل عمومی بپردازیم، یعنی به جای اینکه به فکر جابجایی ماشین‌ها باشیم به فکر جابجایی افراد باشیم، این امر با مدیریت تقاضای سفر و توسعه حمل و نقل عمومی انبوه‌بَر میسر است.

وظیفه اصلی مدیران شهری مدیریت شهری

رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد و من بیشتر این مشکل را به دلیل نقص قوانین و مقررات می‌دانم، سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی در شهر‌ها است، تصریح کرد: براساس این قانون دولت باید سهمی را برای توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت کند، اما وظیفه خود را در این سهم انجام نمی‌دهد و این دستاویزی شده است که مدیریت شهری با تمسک با این دستاویز تکالیف خود را به خوبی انجام نداده و این کار مهم را روی زمین بگذارد.

سرهنگ هاشمی با بیان اینکه وظیفه اصلی مدیران شهری، مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: در امور شهری حمل و نقل و ترافیک، جابجایی و ایمنی سفر‌های شهروندان و ایمنی شهروندان از اهم امور هست، یعنی شهروندان در یک شهر باید قادر به دسترسی آسان به کاربر‌های مختلف باشند تا بتوانند سرویس‌های مختلف مانند سرویس‌های اداری، درمانی، خدماتی، تفریحی و ... را دریافت کنند و به امورات خود بپردازند، اما مدیریت شهری این مهم را منتسب کرده به اینکه دولت تکالیف خود را انجام نداده است و البته دولت هم تکالیف خود را در این زمینه هیچ وقت به موقع و تمام و کمال انجام نداده است و از طرفی شهرداری هم تکالیف خود را انجام نمی‌دهد.

توسعه زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی از نان شب برای مردم تهران واجب‌تر است

وی با تاکید براینکه توسعه زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی از نان شب برای مردم تهران واجب‌تر است، تصریح کرد: آلودگی هوای تهران نیز در گروی همین قصور مدیریت شهری است؛ یعنی اگر ما حمل و نقل عمومی توسعه یافته، کارآمد و بهینه داشته باشیم و مردم از وسیله نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند، سبب می‌شود که کاهش آلودگی هوا و آرامش در فضای شهری را شاهد باشیم، اما متاسفانه در حال حاضر اینگونه نیست.

این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه زیرساخت‌های ما برای حمل و نقل عمومی کارآمد و بهینه نیست، گفت: بیش از ۵۰ درصد جابجایی ما با وسایل نقلیه شخصی صورت می‌گیرد و تردد وسایط نقلیه شهری و پارک در فضای شهری هزینه آنچنانی برای مردم ندارد البته شهروندان مجبور هستند که از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و این امر وضع ما را بحرانی کرده و بسیار خطرناک است. تا جایی که در یکی از دولت‌های پیشین بحث جابجایی پایتخت مطرح بود در حالی که بیش از یک دهه قبل شهرسازان بزرگ دنیا در کنفرانس ملینیوم مصوبه‌ای را تصویب کردند که در این مصوبه آمده است که جمعیت کلانشهر‌ها تا سال ۲۰۳۰ به بیش از صدمیلیون نفر خواهد رسید، زیرا آزادی به معنای واقعی در کلانشهر‌ها شکل می‌گیرد یعنی در کلانشهر‌ها آنقدر که خودتان اجازه دسترسی به همسایه کناری بدهید از شما شناخت خواهد داشت و گرنه هیچ شناختی از شما ندارد و در شهر‌های بزرگ افراد گرفتار تبعات قومی و قبلیه‌ای هم نبوده و لذا در شهر‌های بزرگ کسی، کسی را نمی‌شناسد و مدعی هستند در پناه این آزادی، نبوغ و خلاقیت شکل می‌گیرد.

اظهارنظر‌های مدیران شهری با رویکرد علمی و حرفه‌ای جهانی مغایرت دارد

سرهنگ هاشمی خاطرنشان کرد: در شهر تهران جمعیت ثابت ما حدود ۱۰ میلیون نفر است و ما در مدیریت همین جمعیت هم مانده‌ایم. گا‌ها صحبت‌ها و اظهار نظر‌های مدیران شهری با رویکرد علمی و حرفه‌ای جهانی مغایرت داشته و به گونه‌ای نمود پیدا می‌کند که در خلاف جهت آب شنا کردن است. تهران در حال رشد است و در مقایسه با شهر‌های بزرگ دنیا ما زیرساخت‌ها را برای همین جمعیت آماده نکرده‌ایم و شهرداری می‌اندازد گردن دولت و دولت می‌اندازد گردن شهرداری، بالاخره تکلیف مردم در این میان مشخص نیست در حالی که نقشه راه مشخص است و چنانچه رویکردمان را تغییر دهیم و با توسعه حمل و نقل عمومی در خطوط مترو و بی‌آرتی افزایش ظرفیت ایجاد کنیم، می‌توانیم موفق شویم. البته در مترو توفیق خوبی داشته، اما باید سرفاصله‌ها را کمتر و ظرفیت جابجایی را افزایش دهیم. متاسفانه شیوع بیماری کرونا یک آسیبی در این میان برای حمل و نقل عمومی ایجاد کرد؛ و با این اوصاف نیز شاهد ترافیک سنگینی در معابر شهر تهران هستیم. بخاطر دارم در آن زمان که در پلیس تهران بودم وقتی پیک ترافیک شکل می‌گرفت به اصطلاح پلیس می‌گفتند ترافیک دُم گرفته و پس زده است در آن زمان حدود ۲۰۰ متر ترافیک پس می‌زد، اما در حال حاضر ترافیک بیش از ۵ کیلومتر پس می‌زند.

وی در پاسخ به این سوال که پلیس چه کاری می‌تواند در این زمینه انجام دهد، گفت: شاه بیت ترافیک قابل قبول و جابجایی صحیح و منطقی مردم، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی، خصوصا توسعه‌ی حمل و نقل عمومی و افزایش هزینه استفاده از وسایل نقلیه شخصی است، لیکن هنگامی که در شرایط کنونی معابر شهری مملو از وسایل نقلیه شخصی است و حرکت متوقف و ترافیک قفل می‌گردد پلیس قادر به انجام معجزه نیست. ظرفیت معابر شهر تهران برای خودرو‌ها با سرعت ۳۰ کیلومتر چیزی حدود ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌باشد، لیکن در حال حاضر در شهر تهران بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو موجود می‌باشد، پلیس چه کاری می‌تواند انجام دهد. ما چاره‌ای جز توسعه‌ی زیرساخت‌های حمل و نقلی و مدیریت تقاضای سفر و استفاده از حمل و نقل عمومی نداریم. مترو در پایین و اتوبوس‌های بی آر تی در بالا و با فیدر‌های ارتباطی بین خطوط باید باهم لینک شوند و در تلاقی معابرها، تبادل سفر شهروندان صورت گرفته تا مردم بتوانند به راحتی جابجا شوند.

رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در این صورت آن‌هایی که از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند ضمن اینکه بها و هزینه واقعی آن را می‌پردازند مسئول تبعات ماندن در ترافیک سنگین، خودشان می‌باشند، زیرا حمل و نقل عمومی در صورت اجرای کامل پاسخگوی نیاز‌های جابجایی شهروندان خواهد بود. مدیریت شهری موظف است امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را ایجاد و به مردم اعلام نماید که از حمل و نقل عمومی استفاده نمایند و حمل و نقل عمومی هم باید توام با ایمنی، آرامش بخش و ارزان و مفید باشد. در حال حاضر مدیریت شهری قادر به پاسخگویی نیاز‌های حمل و نقل عمومی مردم نبوده و لذا شهروندان به ناچار از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند.

ترافیک تهران شرم‌آور است

سرهنگ هاشمی اظهار داشت در حال حاضر، ترافیک تهران شرم‌آور است و ما هیچ گریز و راهی برای حل مشکل ترافیک جز توسعه زیرساخت‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی و اصلاح قوانین و مقررات نداریم.

وی با اشاره به راه برون شهری نیز خاطرنشان کرد: البته این بی تفاوتی و بی حساسیتی و بی توجهی در بخش راه‌های برون شهری هم وجود داشته واینگونه نیست که فقط شهر‌های ما دچار این معضل باشند، در بخش جاده‌ای نیز وجود دارد. نرخ تراکم راه در جاده‌های کشور در حال حاضر ۵.۲ کیلومتراست یعنی به ازای ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت کشورمان ۵.۲ کیلومتر، آزادراه و بزرگراه و راه‌های فرعی و اصلی موجود است. در حالی که در سال ۲۰۱۴ در آلمان این میزان حدود ۱۸۰ کیلومتر و در افریقای جنوبی این رقم ۷۸ و در پاکستان ۳۰ و در سوریه ۲۸ بوده است.

رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد: با توجه به نا چیز بودن نرخ تراکم راه (۵.۲ کیلومتر در سال ۱۴۰۰) با بحران جدی در بحث حمل و نقل برون شهری مواجه بوده و لذا زمان سفر‌ها برای مردم طولانی و موجب اتلاف وقت، افزایش استهلاک و مصرف سوخت و باعث بهم خوردن الگو‌های نظم و پایین آمدن آستانه تحمل کاربران ترافیکی و بهم ریختن اعصاب و روان و خستگی و آشفتگی روحی و روانی و رانندگی تهاجمی است و این امرموجب بروز ناهنجاری‌های ترافیکی و تصادفات و ضایعات جانی و مالی و تبعات سوء اجتماعی گردیده که بر دوش کشور ما به شدت سنگینی می‌کند و در حقیقت منشا بسیاری از عدول از مقررات و ارتکاب تخلف و در نهایت بروز ناهنجاری‌های ترافیکی و تصادفات در عوامل نهفته‌ای مثل کمبود راه، ضعف در نگهداری راه و نوسانات اقتصادی است.

سرهنگ هاشمی خاطرنشان کرد: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ وزارت راه و شهرسازی در صورتی که برابر برنامه‌های پیش بینی شده، راه‌های کشور احداث شوند، نرخ تراکم راه به ۵.۸ کیلومتر خواهد رسید و این یک فاجعه است، یعنی می‌توان گفت ما به میزان بسیار و بسیار حداقلی در کشور راه داشته و عامل اصلی قانون گریزی و بروز تخلف و وقوع تصادف و نتایج بد حادثه (کشته، مجروح و خسارت) کمبود شدید راه و فقدان تنوع راه و فقدان امکان انتخاب راه در کشور می‌باشد. جهت گیری و رویکرد حال حاضر مسئولین شهری و جاده‌ای به هیچ عنوان پاسخ گوی نیاز‌های حمل و نقلی مردم نبوده و تبعات جبران ناپذیری را در بر داشته و لازم است در این بخش تجدیدنظر و رویکرد‌ها و برنامه ریزی‌ها اصلاح و این معضل، حداقل طی یک دهه آینده مرتفع گردد، هرچند از سال‌ها قبل تا کنون، وهمچنین بعد از این تاوان و بهای سنگینی را استفاده کنندگان از معابر پرداخته و می‌بایست بپردازند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی