تیتر امروز

علی فرزین: صدای دانشجویان استان‌های دیگر به تهران نمی‌رسد/ هیچ فرقی بین دولت روحانی، رئیسی و پزشکیان نیست/ پویا درودی: دانشجویان برای خروج از ایران فقط بلیت رفت می‌گیرند/ به آینده ایران امید دارم
دیدار به مناسبت روز دانشجو برگزار کرد

علی فرزین: صدای دانشجویان استان‌های دیگر به تهران نمی‌رسد/ هیچ فرقی بین دولت روحانی، رئیسی و پزشکیان نیست/ پویا درودی: دانشجویان برای خروج از ایران فقط بلیت رفت می‌گیرند/ به آینده ایران امید دارم

دیدارنیوز به مناسبت روز دانشجو، یک نشست هم اندیشی با حضور دو دانشجو برگزار کرد تا به این بهانه ناگفته‌ها گفته شود.
اقتصاددانان به پزشکیان: بودجه نهادهای فاقد نقش عمومی را حذف کنید/ شرايط تعلیق یا انجماد مذاکرات؟/ جو متشنج دانشگاه با حضور رئیس جمهور
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

اقتصاددانان به پزشکیان: بودجه نهادهای فاقد نقش عمومی را حذف کنید/ شرايط تعلیق یا انجماد مذاکرات؟/ جو متشنج دانشگاه با حضور رئیس جمهور

این صد و سی و هفتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «پشت صحنه» با رئیس پیشین سازمان ملی جوانان

رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید

دیدارنیوز در برنامه «پشت صحنه» این بار میزبان رحیم عبادی، رئیس پیشین سازمان ملی جوانان بود. او معتقد است نسلی که روزی مخاطب سازمان ملی جوانان بود، امروز به میانسالی رسیده است.

8 هزار میلیارد درآمد جریمه‌ های رانندگی به جیب چه کسی می‌ رود؟

در قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده است که درآمد دولت از محل جریمه‌های رانندگی مبلغی حدود ۸ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان همچنین درآمد دولت از محل جریمه‌ محدودیت‌های کرونایی مبلغی معادل ۴۵۰ میلیارد تومان است. اما درآمد این جریمه‌ها که مبلغی حدود ۸ هزار میلیارد تومان است، به جیب چه کسی می‌رود؟

کد خبر: ۱۱۳۸۳۱
۰۹:۰۳ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰

 

8 هزار میلیارد درآمد جریمه‌ های رانندگی به جیب چه کسی می‌ رود؟

 

دیدارنیوز: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: یک ریال از محل جریمه خودرو‌ها به جیب افسران و درجه‌داران نمی‌رود.

یکی از درآمد‌های دولت در هنگام تدوین بودجه به صورت سالانه، جریمه‌های رانندگی و خسارت است یعنی مجموع جریمه‌ها سالانه باید به حساب خزانه دولت واریز و سپس دولت آن را به حساب نهاد‌ها واریز کند. اما این پول به حساب کدام نهاد‌ها واریز می‌شود؟

با توجه به قانون بودجه سالانه ۳۰ درصد درآمد دولت از محل جریمه‌ها باید به حساب شهرداری، ۳۰ درصد به حساب وزارت راه و شهرسازی و ۲۰ درصد به صندوق خسارت‌های بدنی واریز شود و ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز صرف توسعه فرهنگ رانندگی شود.

ولی به نظر می‌رسد فقط ۳۰ درصد به حساب شهرداری واریز می‌شود. چون یا این مبلغ به حساب نهاد‌ها واریز نشده یا این نهاد‌ها این مبلغ را صرف کار‌های دیگر می‌کنند. مثلا ۳۰ درصدی که باید به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شود تا صرف امور این سازمان شود، یا به حساب این نهاد واریز نشده یا این نهاد این مبلغ را صرف امور دیگری می‌کند. چون طبق گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مسئولیت توسعه دوربین‌ها با این سازمان است، ولی وزارت راه و شهرسازی فقط ۷ شهر کشور را به دوربین ثبت تخلف مجهز کرده است و از میان ۴ هزار و ۵۰۰ دوربین ثبت تخلف ۴۹ درصد آن‌ها معیوب است و به درستی کار نمی‌کند.

عملکرد دولت در بحث جریمه‌ها چگونه است؟
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به تجهیز شدن دوربین‌ها و سامانه‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد این عدم تجهیز شدن به علت نبود منابع امکان‌پذیر نیست؛ و همین امر سبب شده تا از سربازان به جای دوربین‌ها استفاده شود.

بر اساس قانون بودجه ۲۰ درصد درآمد دولت از جریمه‌ها باید صرف توسعه فرهنگ رانندگی شود، ولی جریمه‌ها چیزی عکس این موضوع را نشان می‌دهد.

افزایش سالانه درآمد دولت از جریمه‌ها
نکته‌ای که وجود دارد این است که درآمد دلت از جریمه‌ها در سال ۱۴۰۰ رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته است. از سویی دولت ۲۰ درصد از درآمد جریمه را صرف فرهنگ رانندگی و از سوی دیگر درآمد جریمه از این روش افزایش پیدا می‌کند.

ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۲۰ آذر
امروز پنجشنبه ۲۰ آذر
امروز پنجشنبه ۲۰ آذر
امروز پنجشنبه ۲۰ آذر